جاد دیر، معاون سخنگوی کاخ سفید، از گفت‌و‌گوی تلفنی پرزیدنت ترامپ با پادشاه عربستان سعودی در مورد مسائل مختلف، از جمله توافق صلح تاریخی اخیر میان اسرائیل و امارات متحده عربی با ابتکار ایالات متحده، خبر داد.

پرزیدنت ترامپ در گفت‌وگوی تلفنی با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی

معاون سخنگوی کاخ سفید شامگاه یکشنبه ۱۶ شهریور در پیامی در توئیتر اعلام کرد که پرزیدنت ترامپ در گفت‌وگویی تلفنی با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، ضمن تقدیر از ریاست عربستان سعودی بر گروه ۲۰، از باز کردن حریم هوایی آن کشور به روی پروازهای میان اسرائیل و امارات متحده عربی، که با پرواز تاریخی هفته گذشته از تل آویو به ابوظبی آغاز شد، استقبال کرد.

در این گفت‌وگو پرزیدنت ترامپ ضمن تأکید بر اهمیت توافق میان اسرائیل و امارات متحده عربی، موسوم به «توافق ابراهیم»، در مورد راه‌های تقویت امنیت و رفاه منطقه با پادشاه سعودی به تبادل نظر پرداخت.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین از پادشاه عربستان سعودی خواست که از طریق مذاکره با دیگر کشورهای منطقه خلیج فارس، اختلاف کنونی را حل و فصل کنند. وی همچنین با تأکید بر مشارکت قدرتمند ایالات متحده و عربستان سعودی، از رهبری ملک سلمان در این راستا، سپاسگزاری کرد.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی اعلام کرد که پادشاه سعودی در گفت‌وگو با پرزیدنت ترامپ از تلاش‌های ایالات متحده برای دستیابی به صلح تقدیر کرده است.

پرزیدنت ترامپ روز سه‌شنبه ۲۳ مرداد ماه، توافق صلح میان اسرائیل و امارات را را «لحظه‌ای به واقع تاریخی» خواند. او به خبرنگاران گفت: ‌«اکنون که یخ [رابطه] شکسته شده است من انتظار دارم که کشورهای عرب و مسلمان بیشتری راه امارات متحده عربی را دنبال کنند.»  

صدای امریکا