گزارش‌ها حاکی از صف‌های طولانی در مقابل پمپ بنزین‌های ونزوئلا در پی تاخیر در دریافت بنزین از ایران است.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه ۲۰ شهریور در گزارش نوشت: مردم خشمگین ونزوئلا ساعت‌ها و حتی در برخی موارد روزها در مقابل پمپ ‌بنزین‌ها در نوبت دریافت سوخت ایستاده و خیلی از آنها نیز به خاطر تمام شدن بنزین در جایگاه‌های سوخت، موفق به پر کردن باک‌های خودرو نمی‌شوند.

اسپرانزا گونزالز یک شهروند ونزوئلا به رویترز گفته است که «مردم منتظر در مسیر صف‌های طویل بنزین حمام و دستشویی تعبیه کرده و غذایشان را نیز از خانه آورده‌اند.»

روزنامه واشینگتن‌ پست نیز می‌نویسد بنزین در ونزوئلا به شدت کمیاب شده و مردم در صف‌های طولانی منتظر دریافت مقدار محدودی بنزین هستند.

رویترز می‌نویسد بعد از انتظار در صف‌های طولانی، برای هر خودرو تنها ۲۰ تا ۳۰ لیتر بنزین داده می‌شود.

ونزوئلا که بزرگترین دارنده ذخایر نفت در جهان است، حدود شش سال پیش روزانه حدود ۳۰۰ هزار بشکه مصرف بنزین داشت، اما در پی سقوط قیمت نفت و افت درآمدهای کشور، همچنین تحریم‌های آمریکا ظرفیت پالایشگاهی کشور به شدت افت کرد و رویترز می‌نویسد که تولید بنزین در این کشور تقریبا متوقف شده است.

حتی در دوران شیوع کرونا و افت تقاضای سوخت نیز، تخمین زده می‌شود نیاز داخلی ونزوئلا روزانه ۵۰ تا ۷۰ هزار بشکه بنزین باشد.

ایران چند ماه پیش ۱.۵ میلیون بشکه بنزین را توسط پنج نفتکش ایرانی راهی ونزوئلا کرد و بخشی از ظرفیت از کار افتاده تولید بنزنی این کشور را احیا کرد، اما درست یک هفته بعد از بازگشت متخصصان ایرانی، یکی از پالایشگاه‌هایی که ایرانی‌ها تعمیر کرده بودند، آتش گرفت و دیگری نیز دچار اخلال شد.

ایالات متحده صاحبان پنج کشتی را به فهرست تحریم مسافرتی و بانکداری خود افزوده است.

ماه گذشته، اوت، ایالات متحده محموله‌های چهار نفتکش تحت کنترل یک شرکت یونانی را که حامل بنزین ایران به ونزوئلا بودند مصادره کرد.‎

رسانه‌های مختلف گزارش دادند که آمریکا در این اقدام، بدون کاربرد نیروی نظامی، موفق شد یک میلیون و ۱۶۰ هزار بشکه نفت را توقیف کند.

همچنین شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها، از جمله تانکر ترکرز و رفینیتو گزارش داده‌اند سه نفتکش ایرانی با نام‌های فورست، فورچون و فکسون که هر سه جزو گروه پنج فروند کشتی بودند که فرآورده‌های نفتی ایران را در خردادماه سال جاری در ونزوئلا تخلیه کردند، هم اکنون با ۸۲۰ هزار بشکه بنزین راهی کانال سوئز هستند و به احتمال زیاد مقصد نهایی آنها ونزوئلا است.

قرار بود این محموله‌ها اوایل سپتامبر به کانال سوئز برسند، اما بنابر علل نامعلومی، تاخیر کرده‌اند. این محموله‌ها بیش از یک ماه طول خواهد کشید که به ونزوئلا برسند و اگر آمریکا آن‌ها را توقیف نکند، می‌تواند نیاز به مصرف بنزین ونزوئلا را با جیره‌بندی ۲۰ تا ۳۰ لیتر برای هر خودرو، حدود یک ماه تامین کند.

رادیو فردا