مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، در پیامی با اشاره به گزارش اخیر عفو بین‌الملل در مورد ایران، آن را آشکارکننده «جزئیاتی از فساد و بیرحمی رژیم و شکنجه زندانیان» دانست.

وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۲۰ شهریور در پیامی در توئیتر نوشت: «مردم خوب ایران خواهان همان چیزهایی هستند که ما هم می‌خواهیم: صلح، آزادی، و کامیابی. گزارش جدید عفو بین‌الملل جزئیاتی از فساد و بیرحمی رژیم، از جمله صدور احکام مرگ پس از [برگزاری] دادگاه‌های ساختگی، شکنجه زندانیان، و آزار و اذیت خانواده‌هایشان را برملا می‌کند.»

مایک پمپئو در این پیام افزود: «بازجویان در حالی که معترضان مسالمت‌جو را به شکل دردناکی بسته و آویزان کرده بودند، با مسخرگی می‌گفتند که دارند جوجه‌کباب انسانی درست می‌کنند. رژیم [جمهوری اسلامی] این گونه مردم را برای استفاده از حقوق انسانی‌شان در ابراز عقیده خود و تجمع صلح‌آمیز، تنبیه و تحقیر می‌کند.»

سازمان عفو بین‌الملل در آخرین گزارش خود که ۱۲ شهریور در صدای آمریکا منتشر شد، به شرح بازداشت، بازجویی، و روند دادرسی ناعادلانه در پرونده‌های بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ماه ۱۳۹۸ پرداخت و اعلام کرد که برخی از بازداشت‌شدگان با «اعدام نمایشی، شوک الکتریکی، و القای حس خفگی با آب» شکنجه شده‌اند. این نهاد در گزارش خود نوشت که در اعتراضات سراسری آبان ۹۸ مقامات و مسئولان ایرانی کارزاری برای سرکوب گسترده به راه انداختند که به جان باختن صدها نفر بر اثر استفاده عامدانه از سلاح‌های مرگبار و دستگیری بیش از هفت هزار مرد، زن، و کودک بین ۱۰ تا ۱۸ ساله طی چند روز منجر شد.

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، هم روز پنجشنبه ۲۰ شهریور در پیامی توئیتری گفت: «ویروس کرونا تنها بلایی نیست که به جان مردم ایران افتاده است. گزارش اخیر عفو بین‌الملل می‌گوید که رژیم یک اپیدمی شکنجه – از جمله کشیدن ناخن معترضان، شوک‌های الکتریکی، القاء حس غرق‌شدن، تزریق اجباری، و اعدام‌های ساختگی – را ایجاد کرده است.»

سخنگوی وزارت خارجه افزود: «کودکانی که برخی از آنها فقط ۱۰ سال سن داشتند، معترضان و رهگذران زخمی‌شده، مدافعان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران، و عزاداران افراد جان‌باخته، نیز در میان هزاران فرد دستگیر شده توسط رژیم ایران در نوامبر ۲۰۱۹ بودند. نیروهای امنیتی خیلی‌ها را شکنجه کرده و برخی را به مرگ محکوم کردند.»

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران، هم در تازه ترین گزارش خود به «برخورد خشن و مرگبار ماموران امنیتی در سرکوب» معترضان آبان سال گذشته، «شکنجه بازداشت شدگان» و «صدور احکام ناعادلانه و سنگین» برای آنان اشاره کرده بود. 

صدای امریکا