بشر از هزاران سال قبل موسیر یا سیر وحشی را می شناخته و از آن در درمان  ناهنجاریهای بدن استفاده می کرده. اگر چه قرنها این غذای سالم و داروی بسیاری از بیماریها تقریباً فراموش شده بود در حدود سال های ۱۹۸۰ پژوهشگران با مطالعه نسخه های طب سنتی و تحقیقات علمی بر روی موسیر به چند خواص خوراکی و داروئی آن پی بردند که نتایج این بررسی ها به طور خلاصه در اینجا ارائه می گردد.

با وجودی که سولفور و ترکیبات آن در موسیر چهارونیم برابر ترکیبات سولفور سیر معمولی است، ولی به طور طبیعی تقریباً کم بوتر است و این موضوع ثابت می کند که در اینجا بوی سیر نیست که نشانه و علامت مؤثر بودن اثرات آن بر روی بیماریها را در سیر معمولی به خود اختصاص داده و این یکی از تفاوت های مهم بین سیر معمولی و موسیر است.

موسیر تازه ۳۰ درصد بیشتر از سیر معمولی منیزیوم و آهن دارد و مقدار منگنز موجود در آن ۱۷ برابر سیر معمولی است. به همین جهت از نظر تقلیل کلسترول خون و پیشگیری بیماری های قلب و عروق در بین سبزیجات ریشه ای در صدر جدول قرار دارد. در ضمن موسیر در سلامت دستگاه گوارش نقش داشته و مؤثرترین داروئی برای درمان عفونت کاندیدا است.

تحقیقات علمی اثرات موسیر را بر روی سیستم دفاعی بدن و تمیز کردن بدن از آلودگی سموم محیط زیست، داشتن وزن ایده ال (موسیر در متابولیسم چربی بدن نقش دارد)، سلامتی قلب و عروق و در نتیجه گردش خون سالم، پایین آوردن فشار خون، بازسازی و استحکام  استخوان ها و درمان عوارض یائسگی ثابت نموده اند.

دانشمندان مصرف حدود ۶ گرم سیر معمولی و یک گرم موسیر را در روز توصیه می کنند. گاهی جهت درمان بعضی از بیماریها مانند عفونت کاندیدا می توان هر روز حدود سه گرم موسیر مصرف کرد. موسیر مانند سیر معمولی اگر در محیط نامناسب قرار گیرد به سرعت بعضی از خواص غذائی و داروئی خود را از دست می دهد. در این صورت تهیه و نگهداری و مصرف آن باید به صورتی باشد که از خشک شدن و یا کپک زدن جلوگیری شود. کپسول های سیر معمولی و موسیر در بازار وجود دارند که می توان از آنها استفاده کرد، ولی مسلماً خواص سیر و موسیر تازه را ندارند.

ویتامینD و بیماری آلزایمر

تحقیقات علمی نشان می دهند که ویتامین  Dدر پیشگیری و درمان بسیاری از بیماریها مانند بیماریهای قلب و عروق، سرطان، بیماری قند و بیماریهای کمبود قدرت سیستم دفاعی بدن نقش مؤثر دارد. این بار طی تحقیقات پزشکی پژوهشگران دریافتند که ویتامینD  می تواند از بروز و پیشرفت بیماری آلزایمر جلوگیری کند.

در بیماری آلزایمر و عوارض فراموشی معمولاً سلول های مغزی به نوعی پیری زودرس دچار می شوند و نه تنها نمی توانند بر میزان حافظه بیافزایند، بلکه به تدریج به عارضه فراموشی مبتلا می شوند. ویتامین D به علت خاصیت آنتی اکسیدانی خود از بروز التهاب بافت های مغز و اعصاب جلوگیری می کند و در نتیجه از صدمه مغز و مراکز یادگیری و حافظه پیشگیری می نماید. در همین گزارش علمی اشاره شده است که عصاره هسته ی انگور به علت اسیدهای امینه موجود در آن و هم چنین آنتی اکسیدان های قوی عمل ویتامینD را بر روی سلول های مغزی انجام می دهد و نمی گذارد پیری زودرس مغز و فراموشی به وجود آید. در ضمن عصاره ی هسته انگور از انباشته شدن بتا امیلوئید در مغز و صدمه سلول های مغزی جلوگیری می کند. بنابر این مصرف ویتامین D به همراه رژیم غذائی، استفاده از اشعه خورشید و حتی خوردن کپسول های ویتامین D و عصاره هسته انگور می تواند تا حدودی سلامتی سلول های مغز را تامین نماید.

ویتامین c و بیماریهای قند نوع دو

نقش ویتامین c در پیشگیری و درمان بسیاری از عوارض و بیماریها ثابت گردیده است. این ویتامین محلول در آب در بسیاری از غذاها مخصوصاً میوه جات وجود دارد و به همراه رژیم غذائی روزانه سبب بهزیستی و سلامتی بدن می گردد. اخیراً مطالعه علمی بر روی حدود ۲۲ هزار نفر افراد سالم نشان می دهد که افرادی که ویتامین c خونشان در بین ۲۰ درصد بالای جدول قرار دارند ۶۲ درصد کمتر به بیماری قند نوع دو دچار می گردند که رقمی است بزرگ . علاوه بر این ویتامین c کافی سبب جریان خون بهتر و سالمتر در بدن می شود که در نتیجه از بالا رفتن کلسترول بد و فشار خون و هم چنین بروز التهاب بدن جلوگیری می کند. پژوهشگران دانشگاه هاروارد معتقدند که مصرف ویتامین c لازم و کافی در آمریکا سبب نجات جان بیشتر از ۳۰۰ هزار نفر در سال می شود.

ویتامین c هیچگونه عوارض جانبی ندارد و در بدن حدود ۳۰ دقیقه هضم و جذب می شود و پس از اتمام عملکردهای مختلف از بدن و از طریق کلیه ها دفع می گردد. چون این ویتامین محلول در آب است هر قدر مصرف شود بدن مقدار لازم خود را برداشت نموده و بقیه به آسانی دفع می شود.

مخارج سرسام آور چاقی و عوارض آن

دانشگاه دوک گزارش می دهد که هر ساله بیشتر از ۷۳ بیلیون دلار در آمریکا خرج درمان و ضرر و زیان های عوارض چاقی مانند عدم توانائی در تولید و بی حاصل ماندن درازمدت و درمان بیماری های مختلف می گردد. بیماری های قلب و عروق، سرطان و بیماری قند از جمله بیماری های قرن هستند که با چاقی و عوارض آن یکی از دردسرهای بزرگ کشورهای به اصطلاح پیشرفته است. این عارضه در حقیقت نوعی اپیدمی یا همه گیری را سبب گردیده و هر روز بر میزان آن افزوده می گردد و همانطوری که اشاره گردید درصد بزرگی از بودجه و سرمایه مملکت را به هدر می دهد. متأسفانه این عارضه در جوانان و نوجوانان این دسته از کشورها به طور چشمگیری مشاهده می گردد و نشانگر ناهنجاری های زیادی در آینده است.

 

بهتر است باور کنید

ـ انجیر حاوی مقدار قابل توجهی پتاسیم و منگنز و آنتی اکسیدان است که در سلامتی و بهزیستی بدن، مخصوصاً قلب و عروق نقش دارد. این میوه می تواند PHاندام های بدن را تنظیم نماید که خود در جلوگیری از عملکرد عوامل بیماری زا مؤثر می باشد. با وجودی که انجیر حاوی مقداری فروکتوز یا قند میوه است، ولی فیبر موجود در انجیر در متابولیسم قند خون و عملکرد انسولین نقش دارد. انجیرهای خوش رنگ و پررنگ در مقایسه با انجیر سبز و زرد رنگ دارای کیفیت بهتری از نظر املاح و ویتامین ها و فیتوکمیکال ها هستند.

 

ـ آب انارهای تجارتی موجود در بازار حاوی مقدار زیادی تاتن هستند که در موقع استخراج آب میوه پوست داخل انار هم مخلوط آن می شود. علاوه بر این به این دسته از آب میوه ها مقدار زیادی افزاینده های غذایی برای جلوگیری از فاسد شدن و تثبیت رنگ و طعم و غیره به آن اضافه می نمایند. یکی از ضرر و زیان های تاتن غیرقابل جذب کردن آهن رژیم غذایی است که در درازمدت سبب کم خونی می گردد.

 

آمار سخن می گوید

ـ آمار می گوید که در آمریکا بیشتر از ۵۰ میلیون نفر به مصرف نوشابه های گازدار(سودا) عادت دارند. درآمد سالیانه کمپانی های نوشابه های گازدار در آمریکا حدود ۷۰ بیلیون دلار در سال است. به عبارت دیگر این مبلغ بودجه چندین کشور در حال رشد دنیا است که بیهوده و همراه با ضرر و زیان های جسمی از دست می رود.

 

ـ در کشور روسیه میزان سرانه سالیانه ی مصرف الکل در افراد مسن تر از ۱۵ سال حدود ۳/۱۰ لیتر است. در ضمن ۵/۲۶ درصد از خانم ها و ۷۰ درصد آقایان به مصرف سیگار اعتیاد دارند.

 

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net