دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه ۲۴ شهریور گفت که بازرسان این سازمان «در چند روز آینده» از دومین محل مشکوک به فعالیت‌های هسته‌ای در ایران بازدید و نمونه‌برداری می‌کنند.

رافائل گروسی

رافائل گروسی با حضور در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی اظهار داشت، بازرسان آژانس پیشاپیش از یکی از دو محل مشکوک به فعالیت هسته‌ای در ایران نمونه‌برداری کرده‌ بودند.

او افزود: بررسی نمونه‌های محیطی جمع‌آوری شده از سایت نخست، احتمالا «دو یا سه ماه طول می‌کشد» و نمونه‌برداری از مکان دوم نیز تا پایان ماه جاری میلادی انجام می‌شود.

گروسی همچنین در گزارشی به شورای حکام آژانس گفت امیدوار است که تصمیم ایران برای دادن اجازه بازرسی از دو تاسیسات مشکوک به بنای اعتماد بیشتر در مناسبات آژانس با آن کشور منجر شود.

مدیرکل آژانس افزود: «من از توافق آژانس و ایران استقبال می‌کنم و امیدوارم همکاری دو طرف را تقویت و اعتماد متقابل را تحکیم کند».

آقای گروسی اوایل شهریورماه در سفر به تهران توانست موافقت حکومت ایران را برای بازرسی از دو تاسیسات مشکوک به نگهداری و یا استفاده از مواد هسته‌ای جلب کند.

بر اساس توافق انجام گرفته، ایران داوطلبانه به آژانس اجازه داده است که از «دو محل مشکوک» به فعالیت‌های هسته‌ای بازرسی کند و تسهیلات لازم برای راست‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران بر اساس پروتکل‌های آژانس را بر اساس تفاهم مشترک، اعتماد دوجانبه و در قالب افزایش همکاری‌های دوجانبه فراهم سازد.

خبرگزاری‌های بین‌المللی، از جمله رویترز، با اشاره به این‌که برخی گزارش‌های آژانس را دیده‌اند می‌گویند، این دو سایت مشکوک که یکی «در اطراف شهرضا» در استان اصفهان و دیگری در حومه «تهران» واقع شده است، در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ احتمالا با هدف از بین بردن رد اورانیوم تخریب شدند.

توافق اخیر، به ماه‌ها بن‌بست در مذاکرات دو طرف در مورد این تاسیسات پایان داد.

طبق توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی موسوم به برجام که تیرماه سال ۹۴ امضا شد دولت ایران به بازرسان آژانس اجازه داد که از تمامی مراکز و تاسیسات هسته‌ای فعلی کشور بازرسی کنند ولی استدلال می‌کرد که این دو مکان مشخص مربوط به قبل از امضای برجام هستند و در نتیجه اجازه بازرسی از آنها را نمی‌داد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه مارس امسال اعلام کرد که این دو تاسیسات احتمالا محل نگهداری مواد هسته‌ای و یا انجام فعالیت‌های هسته‌ای بوده‌اند که دولت ایران تا کنون آنها را به آژانس اعلام نکرده است.

ایران همواره تاکید کرده که در پی تولید سلاح هسته‌ای نیست.

از زمان خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ۱۳۹۷ و از سرگیری تحریم‌های یک‌جانبه واشینگتن علیه تهران، جمهوری اسلامی برخی از تعهدات خود در قبال برجام از جمله حد نصاب‌های مربوط به میزان تولید اورانیوم و درصد غلظت آن را نقض کرده است.

کشورهای باقی‌مانده در برجام از جمله روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان می‌گویند یکی از مهم‌ترین دلایل پافشاری بر حفظ این توافق، تضمین ادامه بازرسی‌های آژانس از مراکز هسته‌ای ایران است.

رادیو فردا