امیرحسین مرادی اجازه حضور در خاکسپاری پدرش را نیافت

امیرحسین مرادی یکی از سه جوانی که به خاطر شرکت در اعتراضات آبان ماه زیر حکم اعدام به سر می‌برند، این هفته پدر خود را از دست داد. محمد مرادی که در یکسال گذشته فشار زیادی را به خاطر شرایط پسرش تحمل می‌کرد، روز دوشنبه خودکشی کرد. با اینکه وکلای امیرحسین مرادی تلاش کردند برای تشییع پدرش، او را تحت الحفظ ماموران به مراسم خاکسپاری پدرش برسانند، اما مقامات قضایی با این درخواست نیز مخالفت کردند. 

روز دوشنبه خبر خودکشی و جان باختن محمد مرادی، پدر امیر‌حسین مرادی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

یک منبع نزدیک به خانواده مرادی به صدای آمریکا روز سه‌شنبه ۸ مهر در رابطه با آخرین وضعیت پرونده امیرحسین مرادی و دو هم پرونده‌ای او به نام‌های سعید تمجیدی و محمد رجبی گفت که در حال حاضر با ارسال پرونده به شعبه یک دیوان عالی کشور اجرای حکم اعدام متوقف شده است. به گفته این منبع آگاه، دفاعیات وکلا هم به این شعبه ارسال شده است و این سه زندانی سیاسی و وکلای آنها منتظر تصمیم نهایی هستند تا پرونده برای رسیدگی مجدد به شعبه هم‌عرض منتقل شود.

به گفته این فرد مطلع، که به دلایل امنیتی نخواست نامش فاش شود، پس از مرگ محمد مرادی، پدر امیر‌حسین مرادی در روز دوشنبه ۷ مهر ماه «در تماس تلفنی که همسر آقای مرادی و یکی از وکلای پرونده با امیر حسین مرادی در زندان داشتند به او اطلاع داده‌اند که چه مصیبتی بر خانواده وارد شده و پدر این زندانی سیاسی بر اثر خودکشی جان خود را از دست داده است.»

وضعیت سخت خانواده امیر حسین مرادی 

این منبع مطلع در رابطه با خودکشی پدر امیرحسین مرادی به صدای آمریکا گفت: «این خانواده ما‌ه‌ها در فشار بود. فرزند آنها ماه‌ها زیر حکم اعدام بود و مسائل مختلفی همچون خبر اعدام نوید افکاری به این خانواده فشار وارد کرده بود. این خانواده می‌ترسید که حکم فرزند آنها نیز یک دفعه و به همان شکل اجرا شود.»

پدر امیر‌حسین مرادی،‌ یکی از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ماه ۹۸ که به اعدام محکوم شده‌ است، به دلیل افزایش فشارها بر خانواده این زندانی سیاسی خودکشی کرد و جانش را از دست داد.

درخواست مرخصی برای حضور در مراسم خاکسپاری

این منبع نزدیک به خانواده امیرحسین مرادی به صدای آمریکا گفت که‌ روز سه‌شنبه ۸ مهر یکی از وکلای پرونده با مراجعه به زندان اوین و دیدار با مقامات این زندان خواستار اعزام این زندانی سیاسی به مرخصی کوتاه مدت برای برگزاری مراسم خاکسپاری شده است. با این حال گفته می‌شود مقامات زندان اوین اعلام کرده‌اند که به دلیل اهمیت پرونده این زندانی سیاسی، باید دادستان تهران با مرخصی و یا اعزام تحت الحفظ امیرحسین مرادی به مراسم تشییع جنازه پدرش موافقت کند.

بر اساس اطلاعات موجود، مراسم خاکسپاری پدر امیرحسین مرادی،‌ روز پنجشنبه ۱۰ مهر ماه بدون حضور این زندانی سیاسی و با حضور ده‌ها نفر از اعضای خانواده و نزدیکان خانواده مرادی در بهشت ‌زهرا تهران برگزار شد.

امیدوار به نقض حکم اعدام به خاطر ناعادلانه بودن حکم

به گفته این منبع مطلع، وکلای پرونده امیر حسین مرادی، سعید تمجیدی، و محمد رجبی پیشتر اعلام کرده‌اند که «این پرونده مملو از نقایص متعدد است و صدور حکم اعدام برای این سه زندانی سیاسی نه عادلانه است و نه اخلاقی و موازین قضایی در آن نیز رعایت نشده است.» 

این منبع آگاه با امیدواری به نقض حکم اعدام این سه زندانی سیاسی و از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ماه ۹۸ به صدای آمریکا گفت: «وکلای پرونده بر اساس ملاحظاتی که با مطالعه پرونده داشته‌اند و صحبت‌هایی که با رئیس دیوان عالی کشور انجام داده‌اند احتمال بسیار می‌دهند حکم اعدام نقض شود.»

پیش از این نیز آقای پاک‌نیا،‌ یکی از وکلای پرونده این سه زندانی سیاسی، در صفحه توئیتر خود در رابطه با آخرین وضعیت پرونده این سه جوان محکوم به اعدام اعلام کرده بود که،‌ روز دوشنبه ۲۴ شهریور آخرین لایحه دفاعیه خود در خصوص پرونده آنها را به دفتر رییس دیوان عالی کشور تحویل داده است.

این منبع آگاه با اشاره به پرونده نوید افکاری و اجرای حکم اعدام این زندانی سیاسی می‌گوید: ‌«صدور حکم اعدام مجدد برای این سه زندانی سیاسی تقریبا بعید است و با هیچ منطق حقوقی برابر نیست. شاید این ابهام وجود داشته باشد که پرونده نوید افکاری هم ایراداتی داشت است؛‌ اما موضوع این پرونده و پرونده مرحوم افکاری متفاوت بوده و اساسا جنس مسائلی که در این دو پرونده مطرح شده با هم تفاوت داشته است. شرایط هر پرونده‌ای با دیگری فرق می‌کند. این مطالبی است که وکلای پرونده پیش از خودکشی آقای مرادی به او هم گفته بودند و به او قول داده بودند که شرایط این پرونده کاملا متفاوت است.»

آبان‌ماه گذشته مردم در شهرهای مختلف ایران در اعتراض به گران شدن ناگهانی بنزین به خیابان آمدند. به نوشته خبرگزاری رویترز، با دستور خامنه‌ای حدود ۱۵۰۰ نفر از معترضان کشته شدند. حکومت ایران عوامل سرکوب را مجازات نکرد و به جای آن معترضان را بازداشت و محکوم کرد.

امیرحسین مرادی، یکی از سه جوان معترض آبان ماه ۹۸ است که حکم اعدام آنها پیشتر از سوی دیوان عالی تایید شده است، تایید حکمی که واکنش‌های بسیار شدیدی را در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشت، به طوری که مردم هشتگ اعدام نکنید را ترند جهانی کردند. 

رئیس جمهوری ایالات متحده هم ۲۵ تیرماه در توئیتر به صدور حکم اعدام برای این سه جوان معترض در ایران واکنش نشان داد و گفت: «سه نفر در ایران برای شرکت کردن در تظاهرات محکوم به مرگ شده‌اند. اعدام آنها در هر لحظه قابل انتظار است. اعدام این سه نفر پیامی اسفناک به دنیا می فرستد و نباید انجام شود. #اعدام_نکنید»

خبر تایید حکم اعدام این سه جوان معترض در ایران، در حالی منتشر شده است که تا به امروز هیچ یک از اعضای خانواده امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی، و محمد رجبی در رابطه با وضعیت پرونده آنها صحبت نکرده و به دلیل فشارهای نیروهای امنیتی سکوت اختیار کرده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا بارها و در موارد مختلف برخوردهای خشونت آمیز و سرکوب گسترده معترضان، و نیز نقض مکرر و مداوم حقوق شهروندان ایران توسط رژیم حاکم بر آن کشور را محکوم کرده است.

صدای امریکا