پرزیدنت دونالد ترامپ و جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری پنجشنبه شب در دو برنامه جداگانه تلویزیونی در دو شهر متفاوت، به پرسش‌های رأی دهندگان پاسخ دادند.

برنامه پرسش و پاسخ پرزیدنت ترامپ در محوطه باز موزه هنر پرز در میامی در ایالت فلوریدا برگزار شد و به طور مستقیم از شبکه ان بی سی در سراسر کشور پخش شد.

برنامه پرسش و پاسخ جو بایدن در مرکز قانون اساسی ملی در شهر فیلادلفیا در ایالت پنسیلوانیا برگزار شد و از شبکه تلویزیونی ای بی سی به طور مستقیم پخش شد.

هر دو نامزد ریاست جمهوری به پرسش‌های مطرح شده از طرف مجری برنامه‌ها و همچنین رأی دهندگانی که در آن برنامه‌ها شرکت کرده بودند پاسخ دادند.

پرسش‌ها توسط جمهوریخواهان، دموکرات‌ها، و رای‌دهندگانی که هنوز در مورد نامزد موردنظر خود تصمیم‌گیری نکرده‌ بودند، مطرح شد. این پرسش‌ها حوزه‌های گسترده‌ای، از جمله همه‌گیری ویروس کرونا، بررسی صلاحیت قاضی ایمی کُنی بَرِت برای عضویت در دیوان عالی، حق رای‌ برای اقلیت‌ها، و خدمات درمانی را در برگرفت. هم پرزیدنت ترامپ و هم جو بایدن زمان زیادی را به گفت‌و‌گو در مورد اقتصاد و مالیات اختصاص دادند.

پرزیدنت ترامپ گفت: «ما به تازگی شاهد رکورد تاریخی ایجاد ۱۱.۴ میلیون شغل بودیم. ما گزارش سه ماهه سوم بی‌مانندی خواهیم بود. این گزارش روز اول نوامبر، درست پیش از روز مهم سوم نوامبر [روز انتخابات] اعلام می‌شود.» پرزیدنت ترامپ ضمن اعلام این مطلب،‌ تاکید کرد که در دولت او «تولید ناخالص داخلی در بالاترین سطح قرار دارد. [اتفاقات بسیار خوبی در] بخش‌های اشتغال، املاک و مستغلات، مسکن، و بسیاری چیزهای دیگر روی می‌دهد.»

پرزیدنت ترامپ با تاکید بر نتایج سیاست اقتصادی خود گفت: «اقتصاد ما در سال آینده شگفت‌انگیز خواهد بود.»

او افزود: «ما بیش از هر زمان دیگری در این کشور شغل ایجاد کردیم. ما ۱۶۰ میلیون شغل ایجاد کرده‌ایم و تاکنون هرگز به چنین رقمی نزدیک نشده بودیم.»

پرزیدنت ترامپ همچنین بر تصمیم خود در کاهش نرخ مالیات شرکت‌ها تا سطح ۲۱ درصد و نقشی که این تصمیم در بهبود اقتصاد ایالات متحده داشت،‌ تاکید کرد. پرزیدنت ترامپ در مورد برنامه جو بایدن برای افزایش مالیات‌ها نیز هشدار داد.

پرزیدنت ترامپ گفت: «شرکت‌ها، به دلیل [پایین آمدن] نرخ مالیات، به کشور ما سرازیر شده‌‌اند. و اگر بایدن بیاید و مالیات را برای همه، از جمله مالیات بر درآمد، را افزایش دهد – کاری که او قصد انجامش را دارد – این شرایط از بین می‌رود و شاهد رکودی بی‌سابقه، رکودی که نظیر آن هرگز در گذشته مشاهده نشده است، خواهید بود. این اتفاقی است که روی خواهد داد.»

جو بایدن نیز در گفت‌وگو با رای‌دهندگان و در پاسخ به پرسش یک رای‌دهنده جمهوریخواه، از برنامه اقتصادی خود دفاع کرد.

جو بایدن گفت: «شما می‌بینید که ۹۱ شرکت از شرکت‌های فورچون ۵۰۰ [شامل ۵۰۰ شرکت برتر آمریکا به لحاظ درآمدزایی]‌ حتی یک سنت هم [مالیات] نمی‌پردازند. اگر نرخ مالیات شرکت‌ها را به همان ۲۸ درصد برگردانید – که نرخ منصفانه‌ای است – شما فقط با همین یک کار ۱۳۰۰ میلیارد دلار [درآمد مالیاتی] به دست می‌آورید.»

معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا همچنین به یافته‌های شرکت «مودیز» اشاره کرد. مودیز یک شرکت خدمات مالی و تجارتی آمریکایی است که به شرکت‌ها تحلیل مالی ارائه می‌دهد.

جو بایدن گفت: «مودیز یک تحلیل مفصل را در مورد برنامه مالیاتی من انجام داد. آنها گفتند – مودیز، وال‌استریت، این را گفت – که من طی چهار سال ۱۸.۶ میلیون شغل جدید، آن‌هم شغل‌هایی با درآمد خوب، ایجاد خواهم کرد.» جو بایدن تاکید کرد که تحت برنامه او، «تولید ناخالص داخلی تا هزار میلیارد دلار بیش از برنامه ترامپ، افزایش خواهد یافت.»

پرزیدنت ترامپ در جریان گفت‌وگوی خود با رای‌دهندگان ارزیابی متفاوتی از برنامه اقتصادی جو بایدن ارائه کرد.

پرزیدنت ترامپ گفت: «دلیل این که ما بازگشتی قدرتمندانه داریم، این است که شالوده‌ای نیرومند ایجاد کرده‌ایم. شرکت‌ها در حال وارد شدن [به آمریکا] هستند. شرکت‌های خودروسازی در حال ورود به ایالت‌های میشیگان، اوهایو، کارولینای جنوبی، و کارولینای شمالی هستند.»

پرزیدنت ترامپ افزود: «آن چه اکنون روی می‌دهد این است که آنها به دلیل اقدام ما در کاهش مالیات‌ها، دارند بازمی‌گردند. نرخ مالیاتی شرکت‌های ما از جمله بالاترین [نرخ‌های مالیاتی شرکت‌ها] در جهان بود و حالا در شمار [نرخ‌های مالیاتی] پائین‌تر قرار دارد. البته هنوز پایین‌ترین نرخ نیست؛ ولی در سطحی پائین‌تر است که معنای آن، ایجاد فرصت‌های شغلی است.»

پرزیدنت ترامپ گفت: «اگر او [بایدن] بیاید و نرخ‌ها را افزایش دهد، تمامی شرکت‌هایی که در حال آمدن هستند، ایالات متحده را با سرعتی باورنکردنی ترک می‌کنند. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم چنین چیزی روی دهد.»

صدای امریکا