بخش انگلیسی صدای آمریکا و رویترز – شرکت آمریکایی بزرگ و پرسابقه «شرکت ماشین‌‌های بین‌المللی کسب‌وکار»‌ که سرنام انگلیسی آن «آی‌بی‌ام» (به انگلیسی: IBM) شهرتی جهانی دارد، به تازگی از تقسیم خود به دو شرکت سهامی عام خبر داد. با اعلام این خبر ارزش سهام آی‌بی‌ام در بازار بورس به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

مدیران «آی‌بی‌ام‌» اعلام کردند که این شرکت مشهور رایانه‌ای با این اقدام، بر «رایانش ابری» (به انگلیسی: Cloud Computing) با ظرفیت سوددهی بالا تمرکز خواهد کرد.

آرویند کریشنا، مدیرعامل «آی‌بی‌ام»، با اشاره به این موضوع گفت که اکنون مناسب‌ترین زمان برای «ایجاد دو شرکت پیشرو که در حوزه خود بهترین خدمات را ارائه می‌دهند» است.

«آی‌بی‌ام» در سال‌های اخیر به صورت تدریجی در حال گذار به بازار فناوری ابری (کلاود) بوده است. ولی این روند در سال ۲۰۱۹، زمانی که آی‌بی‌ام برای تقویت خدمات رایانش ابری خود شرکت «رِد هَت» را به مبلغ ۳۴ میلیارد دلار خرید، شتاب بیشتری گرفت.

به گفته مدیران «آی‌بی‌ام» این جدایی با هدف حضور بیشتر در بازار فناوری «ابری ترکیبی» (به انگلیسی: Hybrid Cloud) با ارزشی در حدود یک تریلیون دلار، تا پایان سال ۲۰۲۱ انجام می‌شود.

به گزارش رویترز، به این ترتیب در ساختار جدید، «آی‌بی‌ام» فقط بر رایانش ابری، هوش مصنوعی، و سایر شاخه‌های مرتبط با آن با ظرفیت سوددهی بالا تمرکز می‌کند، و شرکت جدید با نامی متفاوت از آی‌بی‌ام، شامل سرویس‌های محدودتر رایانه‌ای است که همچنان به ارائه خدمات فنی و پشتیبانی به حدود ۴۶۰۰ مشتری در ۱۱۵ کشور جهان ادامه می‌دهد.  

هرچند که این انشعاب تغییر عمده‌ای در مدل تجاری آی‌بی‌ام محسوب می‌شود، ولی نخستین دگرگونی بزرگ این شرکت نیست. 

آرویند کریشنا مدیر عامل «آی‌بی‌ام» در گفتگو با کارشناسان گفت که این شرکت بازارهای «شبکه» را در دهه ۹۰ میلادی، «کامپیوترهای شخصی» را در دهه ۲۰۰۰، ‌و «نیم‌رساناها» را ۵ سال پیش ترک کرد؛ چرا که تمامی آنها در گزاره ارزش یکپارچه این شرکت جایی نداشتند. 

موشه کاتری، کارشناس اوراق بهادار شرکت «وِدبوش»، به خبرگزاری رویترز می‌گوید که «آی‌بی‌ام» با این اقدام قصد‌ دارد از شر بخش‌های کوچک و کم سود خلاص شود و با تمرکز بیشتری بر سیستم‌های اتوماتیک و‌ ابری خود، شرکت را تقویت کند.

گذار «آی‌بی‌ام» به سمت «رایانش ابری» در سال‌های اخیر با هدف جبران کاهش فروش نرم‌افزار و‌ تقاضا برای سرورهای ساخت این شرکت صورت گرفته است.

آروینا کریشنا به خبرنگاران گفت که امیدوار است پس از این جدایی، نرم‌افزارها و راه‌حل‌های ارائه شده توسط «آی‌بی‌ام» بیشترین درآمد این شرکت را تشکیل دهد.

«آی‌بی‌ام»، که در حال حاضر بیش از ۳۵۲ هزار کارمند دارد، پیش‌بینی کرده است که این تقسیم شرکت بیش از ۵ میلیارد دلار هزینه داشته باشد. در شرکت جدید، که هنوز چهارچوب رهبری آن‌ مشخص نشده است، حدود ۹۰ هزار نفر شاغل خواهند بود.

صدای امریکا