وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده است که یک ایرانی به دلیل دست داشتن در تراکنش‌های مالی ناقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران به ۲۳ ماه زندان محکوم شده است.

سهیل سیدشهیدی

تارنمای وزارت دادگستری آمریکا روز پنجشنبه ۲۴ مهر با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر به نقل از جان دِمِرز، معاون امنیت ملی دادستان کل آمریکا، و اریکا مک‌دانِلد، دادستان فدرال آمریکا، نوشته است که سید سجاد شهیدیان، ۳۳ ساله، شهروند ایران، در ۱۸ ژوئن ۲۰۱۸ به جرم خود اعتراف کرده بود و روز پنجشنبه در دادگاهی در مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتا به ریاست قاضی پاتریک شولتز محکوم شد.

عکسی از سید سجاد شهیدیان که در برخی رسانه‌های ایران منتشر شده است.

جان دِمِرز در این رابطه گفت: «شهیدیان به عرضه‌کنندگان آمریکایی دروغ گفت، وجوهی را به صورت غیرقانونی از ایران منتقل کرد، از گذرنامه‌ها و کارت‌شناسایی‌های تقلبی استفاده کرد، و کسب‌و‌کاری را راه‌اندازی کرد که تمام هدف آن دور زدن تحریم‌های آمریکا و قادر کردن دیگران به انجام همین کار بود.» وی افزود: «حکم امروز باید افراد دیگری را که در فکر نقض تحریم‌ها هستند، از دنبال کردن راه آقای شهیدیان منصرف کند.»

در ادامه این بیانیه آمده است، شهیدیان بنیان‌گذار و مدیرعامل یک شرکت خدمات مالی اینترنتی به نام «پِیمِنت۲۴» است که حدود چهل کارمند و دفاتری در تهران، شیراز، و اصهفان دارد. وی ۱۱ نوامبر ۲۰۱۸ در لندن بازداشت و ۱۵ مه ۲۰۲۰ به ایالات متحده مسترد شده بود.

به گفته وزارت دادگستری آمریکا، عمده فعالیت‌های شرکت او کمک به کسانی بوده که با شرکت‌های مستقر در ایالات متحده تبادل‌های مالی غیرقانونی داشتند.

صدای امریکا