به‌دنبال انتشار فیلمی از ضرب‌وجرح یک شهروند در اسفراین به‌دست ماموران نیروی انتظامی که منجر به قتل او شده است، دادستان نظامی استان خراسان شمالی گفته که خانواده مقتول شکایتی با عنوان «تیراندازی منجر به قتل» ثبت کرده‌اند.

روز شنبه سوم آبان فیلمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌دهد دو مامور نیروی انتظامی بالای سر فردی در پیاده‌رو هستند و با او درگیر می‌شوند، و فیلمبردار می‌گوید که پلیس، فرد مضروب را با تیر زده است.

شواهد حاکی است که این حادثه در شهر اسفراین رخ داده و مقتول، عباس مین‌باشی ۳۷ ساله معرفی شده است.

مجتبی زارع، دادستان نظامی خراسان شمالی، روز یکشنبه چهارم آبان با اشاره به این فیلم اعلام کرد که خانواده مقتول با حضور در دادسرای نظامی شکایتی با عنوان تیراندازی منجر به قتل مطرح کردند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، او افزوده که «از مدیرکل پزشکی قانونی استان درخواست کردیم تا با دقت و سرعت، جسد کالبدشکافی و علت فوت و نوع صدمه‌های وارد شده مشخص شود.»

آقای زارع افزوده که برای بررسی نحوه مرگ مقتول از ضابطان قضایی خواسته شده که محل درگیری را دقیقا بررسی و فیلم دوربین‌های مداربسته موجود در محل را جمع‌آوری و ارسال کنند.

این دومین مورد از ضرب‌وجرح منجر به قتل توسط نیروی انتظامی است که ظرف روزهای اخیر رسانه‌ای می‌شود.

پیشتر نیز ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که نشان می‌داد یک مامور پلیس از اسپری فلفل و شوکر الکتریکی بر صورت و بدن مردی که دست‌های او با دستبند به میله‌ای بسته شده است، استفاده می‌کند.

این اتفاق در مشهد رخ داده است و مهدی اخلاقی، دادستان نظامی خراسان رضوی، روز شنبه گفت که «پرونده‌ای در این ارتباط در دادسرای نظامی خراسان رضوی تشکیل شده و خانواده متوفی نیز شکایت خود را به این دادسرا اعلام کرده‌اند.»

آقای اخلاقی روز یکشنبه اعلام کرد که «مأمور متخلف در پی ماجرای مرگ یک جوان در جریان دستگیری با قرار بازپرس دادسرای نظامی بازداشت شد.»

او افزود: «از دو مأمور دیگر کلانتری هم که مقتول را به کلانتری منتقل کرده‌اند تحقیق شده و از شهود و مطلعان نیز تحقیقات در حال انجام است و فردا هم ادامه خواهد داشت».

رادیو فردا