با تداوم بحران همه گیری کرونا در ایران، آمار رسمی حاکی از آن است که رکورد مرگ و میر مبتلایان با ۴۸۶ جانباخته در شبانه روز گذشته شکسته شد.

سخنگوی وزارت بهداشت ایران روز دوشنبه ۲۶ آبان ضمن اعلام آمار جانباختگان گفت که در شبانه روز گذشته ۱۳ هزار و ۵۳ نفر به کووید۱۹ مبتلا شدند و بدین ترتیب تعداد مبتلایان به ۷۷۵هزار و ۱۲۱ نفر رسید.

به این ترتیب و با فرض صحت این گزارش، آمار کل جانباختگان از آغاز همه گیری نیز به ۴۱ هزار و ۹۷۹ نفر رسیده است.

صحت آمار اعلام شده توسط جمهوری اسلامی، همچون آمارهای چین و روسیه، به شدت مورد تردید است و بنا بر شواهد و مدارک موجود و تناقضات مشاهده شده در آمارهای ارائه شده نهادهای مختلف، می‌توان گفت که اطلاع‌رسانی درستی در مورد شمار واقعی مبتلایان و جان‌باختگان انجام نمی‌شود.

سازمان بهداشت جهانی و حتی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اعلام کرده‌اند که آمار واقعی ابتلا و مرگ چند برابر آمار رسمی در ایران است. چندی پیش نیز معاون وزارت بهداشت ایران ۸ ماه بعد از آغاز کرونا، اعتراف کرد که آمار واقعی مرگ بر اثر کرونا بین یک و نیم تا ۲.۲ برابر آمار رسمی است. درحالی که مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در ایران آمار واقعی را ۲.۵ برابر می داند.

آمار بالای ابتلا و مرگ و میر در ایران در حالیست که دولت ایران پس از گذشت هفته ها از آغاز موج سوم همه گیری ویروس کرونا، وضعیت  قرمز و بحرانی در حدود ۱۰۰ شهر و پر شدن تمام تخت های بیمارستانها، به تازگی محدودیت‌هایی برای رفت و آمد و برخی فعالیت‌ها وضع کرده است و با تاخیر بسیار زیاد تصمیم به تعطیلی دو هفته‌ای و منع تردد شبانه در ۱۵۰ شهر از جمله تهران گرفته است.

موج سوم همه گیری پس از برگزاری مراسم سوگواری ماه محرم آغاز شد. هفته گذشته رضا تبریزی، ورزشکاری که به باز بودن اماکن مذهبی در بحران کرونا انتقاد کرده بود توسط نیروهای امنیتی در مشهد بازداشت شد.

ایالات متحده از زمان آغاز کرونا نسبت به پنهانکاری و ناتوانی مقامات جمهوری اسلامی ایران هشدار داده بود.

صدای امریکا