کشورهای عضو سازمان ملل متحد در کمیته سوم مجمع عمومی این سازمان وضعیت حقوق بشر در ایران را مورد بررسی قرار داده‌اند و نسبت به  افزایش اجرای حکم اعدام در پرونده‌های سیاسی، اعدام نوجوانان، و اعتراف‌های اجباری ابراز نگرانی کرده‌اند.

در این جلسه که روز چهارشنبه  ۲۸ آبان برگزار شد، ۷۹ کشور عضو سازمان ملل از جمله آمریکا، انگلستان، استرالیا، و عربستان سعودی نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی را محکوم کردند.

در این جلسه جیسون مَک، مشاور امور اقتصادی و اجتماعی دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد، طی سخنانی درباره موارد نقض حقوق بشر در ایران، گفت: «این قطعنامه برخی از موارد فاحش گزارش شده مانند بازداشت زندانیان سیاسی، استفاده از نیروی مرگبار علیه معترضان مسالمت‌آمیز، و شکنجه را برجسته می‌کند.»

وی افزود: «ما همچنان نگران صدور احکام اعدام در پی دادرسی‌های ناعادلانه و گزارش‌های دریافت شده در مورد اعترافات اجباری ناشی از شکنجه هستیم. شریرانه‌ترین نمونه اخیر آن اعدام نوید افکاری، کشتی‌گیر، در روز ۱۲ سپتامبر بوده است.»

او تاکید کرد:‌ «ما همچنین برای افرادی مانند آتنا دائمی، وکیل حقوق بشر، و جعفر عظیم زاده، فعال حقوق کارگری، که به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز بازداشت شده‌اند، و همچنین شهروندان دوتابعیتی که مجبور شده‌اند شرایط وحشتناک زندان، از جمله قرار گرفتن در معرض کووید-۱۹، را تحمل کنند، نگران هستیم.»

مشاور امور اقتصادی و اجتماعی دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد در ادامه گفت که سازمان غیرانتفاعی حقوق بشری «متحد برای ایران» تخمین می‌زند که در ایران «نزدیک به ۶۰۰ زندانی سیاسی وجود دارد. زندانیان سیاسی مرتباً از دسترسی به مراقبت‌های پزشکی و ملاقات با خانواده محروم شده‌اند و عمدتاً از مرخصی‌های درمانی و  بخشودگی‌‌های مرتبط با همه‌گیری کووید-۱۹ بی‌بهره مانده‌اند.»

او افزود: «ما از ایران می‌خواهیم که این زندانیان را فوراً آزاد کند. ما تداوم هدف‌ قرار دادن و اعمال مجازات شدید علیه کارگران، روزنامه‌نگاران، و فعالان کارگری به دلیل اعتراض به حقوق‌های پرداخت نشده و انجام فعالیت‌های صنفی را به شدت محکوم می کنیم.»

نماینده ایالات متحده در ادامه با اشاره به جنبه‌های مختلف نقض حقوق بشر در ایران گفت: «رژیم ایران همچنین به انجام فعالیت‌هایی که موجب افزایش نگرانی بابت نقض حقوق بشر می‌شوند – از جمله هدف قرار دادن زنان، اقلیت‌های قومی و مذهبی، و کسانی که عقاید سیاسی متفاوتی دارند – ادامه می‌دهد. ایالات متحده نیز همانند گزارشگران ویژه [سازمان ملل] از بابت ادامه سرکوب اقلیت‌های مذهبی نگران است. دراویش گنابادی، بهاییان، و نوکیشان مسیحی، به دلیل باورهای‌شان با مجازات‌های شدید – از جمله احکام سنگین زندان – روبرو می‌شوند. ایران باید به حقوق بشر تمامی افراد، از جمله مسلمانان غیرشیعه، احترام بگذارد.»

وی در پایان گفت:‌ «رژیم ایران همچنان مانع از دسترسی گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور ایران به آن کشور می‌شود. ما از دولت [ایران] می‌خواهیم که فوراً اجازه بازدید از آن کشور را بدهد؛ چرا که هیچ تحقیق مستقلی و شفافی در مورد کشتار ۱۵۰۰ معترض در نوامبر سال ۲۰۱۹ انجام نشده است.»

صدای امریکا