مرکز امنیت سایبری کانادا روز چهارشنبه در گزارشی ایران را در کنار سه کشور چین و روسیه و کره شمالی «بزرگ‌ترین تهدید» سایبری برای این کشور معرفی کرد.

خبرگزاری فرانسه روز پنج‌شنبه بر اساس یافته‌های این مرکز نوشت که چهار کشور مذکور «به احتمال زیاد» در تلاش هستند تا توانایی‌های خود را «برای ایجاد اخلال در زیرساخت‌های» کشور کانادا بالا ببرند.

از جمله این زیرساخت‌ها که می‌تواند از طرف چهار کشور در خطر باشد یکی هم سیستم تأمین برق در کانادا است.

این مرکز کانادایی همچنین انتظار دارد که ایران و روسیه و چین و کره شمالی «مالکیت معنوی» مربوط به مبارزه با همه‌گیری کرونا در کانادا را هدف قرار دهند.

در چند سال اخیر به هکرهای مرتبط با حکومت ایران در گزارش‌های متعدد اشاره شده و رد پای آنها در حملات مختلف شناسایی شده و در مواردی این هکرها در خارج از ایران رسماً به حمله سایبری و سرقت اطلاعات متهم شده‌اند.

نهادهای امنیتی بریتانیا، آمریکا و کانادا طی ماه‌های اخیر چندین بار در مورد حملات سایبری هکرهای مورد حمایت دولت‌های خارجی به موسسات فعال در مقابله با ویروس کرونا نیز هشدار داده‌اند.

چین و روسیه بارها تلاش برای رخنه سایبری به زیرساخت‌های مهم سایر کشورها را انکار کرده‌اند.

روز پنج‌شنبه ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین، گفت ادعاهای کانادا «بی‌اساس است و چین خود قربانی حملات سایبری است.»

از واکنش ایران به این خبر جدید هنوز گزارشی منتشر نشده است.

در مورد تلاش‌های هکرهای مرتبط با جمهوری اسلامی چند سال است که خبرهایی منتشر می‌شود ازجمله به تازگی شرکت امنیتی اسرائیلی «چک پوینت» گفت نسخه جدیدی از باج‌افزار “Pay2Key” را کشف کرده که در ایران طراحی شده و توسعه یافته است.

تیرماه امسال نیز شرکت مایکروسافت از حمله «هکرهای مرتبط با دولت جمهوری اسلامی» به یکی از شبکه‌های خود خبر داده و گفت گروه هکر ایرانی «هولمیوم» پشت این حمله بود.

رادیو فردا