وزارت خارجه آمریکا: رژیم ایران به حق بنیادین آزادی مذهبی آنها احترام بگذارد

کیل براون، معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا، در کنار مایک پمپئو

وزارت خارجه آمریکا به حمله اخیر نیروهای امنیتی به خانه های بهائیان در ایران واکنش نشان داد و خواستار به رسمیت شناختن حقوق اعضای این اقلیت توسط رژیم ایران شد.

کیل براون، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز سه شنبه چهارم آذر در پیامی در توئیتر با اشاره به یورش اخیر نیروهای امنیتی به خانه‌های شهروندان بهائی در ایران، گفت: «رژیم ایران ده‌ها تن از بهائیان را تنها به دلیل اعتقادات‌شان زندانی کرده است و می‌‌خواهد موسسات و مدارس‌شان را ویران کند.»

او در ادامه اضافه کرد: «زندانیان بهائی باید آزاد شوند و به حق بنیادین آزادی مذهبی آنها احترام گذاشته شود.»

در روزهای اخیر گزارش‌هایی از حمله نیروهای امنیتی به خانه‌های ده‌ها تن از شهروندان بهائی در ایران، تفتیش خانه‌های‌شان، و ضبط برخی وسایل آنها منتشر شد.

در همین رابطه، یکی از نزدیکان کسانی که در کرج مورد حمله ماموران قرار گرفت، به صدای آمریکا گفت، روز یکشنبه ۲ آذر نیروهای امنیتی با یورش به منزل دستکم ۵۰ شهروند بهایی در شهرهای مختلف ایران، برخی از آنها را مورد بازجویی قرار دادند. به گفته این منبع آگاه، ماموران پس از بازرسی و ضبط لوازم شخصی این افراد، از جمله لپ تاپ، تبلت، گوشی‌های موبایل، و اسناد و مدارک شخصی‌شان، به تعدادی از آنها گفتند که باید طی روزهای آینده به اداره اطلاعات شهرهای محل سکونت خود مراجعه کنند.

به گفته این فرد مطلع، پس از مراجعه برخی از شهروندان به اداره اطلاعات شهر محل سکونت‌شان، از آنها را در رابطه با املاک و دارایی‌های‌شان سوالاتی پرسیده شد. وی گفت که نیروهای امنیتی از این شهروندان خواسته‌اند فهرست کاملی از اموال منقول و غیرمنقول خود و اعضای خانواده‌شان را بنویسند و بگویند که آن دارایی‌ها را چگونه و از کجا به دست آورده‌اند.

بازداشت شهروندان بهایی و زندانی کردن آنها توسط نیروهای امنیتی و دستگاه قضایی در ماه‌های اخیر ادامه داشته است. شهریور امسال، فرید زیرگی مقدم، شهروند بهائی، به اتهام عضویت در کانال های اطلاع رسانی بهائیان و تبلیغ علیه نظام به هفت سال زندان محکوم شد. هشت شهروند بهایی ساکن بیرجند نیز اواسط شهریور امسال طی حکمی توسط دادگاه تجدید‌نظر استان خراسان جنوبی در مجموع به دهها ماه زندان محکوم شدند.

وزارت خارجه ایالات متحده مهر ماه امسال نیز با انتشار ویدئویی در مورد نقض آشکار حقوق شهروندان بهائی در ایران، از رژیم جمهوری اسلامی خواست که به این آزارهای خشونت‌بار پایان دهد.