پس از شرکت بیوتکنولوژی مدرنا، دو شرکت‌ فایزر آمریکا و بیو.ان.تک آلمان هم اعلام کردند که واکسن‌ کووید ۱۹ ساخت آنها معروف به واکسن فایزر در مقابل انواع جدید ویروس کرونا نیز کارایی دارد.

گونه‌های جدید کرونا بیشتر در بریتانیا و آفریقای جنوبی مشاهده شده‌اند و به نگرانی‌های جهانی در زمینه کارایی واکسن‌ها برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ دامن زده‌اند.

شرکت‌های فایزر و بیو.ان.تک که پیشتر گفته بودند واکسن آن‌ها مقابل نوع جهش‌یافته ویروس کرونا در بریتانیا کارایی دارد، روز پنج‌شنبه، ۹ بهمن، در بیانیه‌ای اعلام کردند که بر اساس آزمایش‌های اولیه، این واکسن افراد را مقابل نوع جدید کووید ۱۹ در آفریقای جنوبی نیز محافظت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در بیانیه این دو شرکت آمریکایی – آلمانی آمده که یافته‌های اولیه نشان می‌دهد نیازی به ساخت واکسن جدیدی برای مقابله با گونه‌های جدید واکسن کرونا نیست.

در بیانیه این دو شرکت آمده در صورت به دست آمدن شواهدی مبنی بر ناکارایی واکسن ساخت آنها مقابل انواع جدید کووید ۱۹،‌ اطلاعات موجود را به‌روز‌رسانی خواهند کرد.

پیش از این شرکت آمریکایی مدرنا اعلام کرده بود که واکسن‌ کووید ۱۹ آن در برابر گونه‌های جدید ویروس کرونا نیز که در بریتانیا و آفریقای جنوبی یافت شده‌اند کارایی دارد.

این شرکت آمریکایی اما در عین حال خبر داد که به آزمایش‌های خود ادامه می‌دهد تا یک دوز کمکی در رابطه با گونه یافت شده این ویروس در آفریقای جنوبی تولید کند، چرا که آنتی‌بادی‌ها در مقابل این گونه ویروس کرونا کاهش می‌یابد.

رادیو فردا