خبرگزاری هرانا – مریم محمدی و اسرین درکاله، دو فعال حقوق زنان کماکان در بازداشتگاه اداره اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می برند. علیرغم پیگیری خانواده این شهروندان تاکنون پاسخ روشنی در خصوص وضعیت آنان توسط مسئولین داده نشده است. مریم محمدی در تاریخ ۱۷ تیرماه و اسرین درکاله در تاریخ ۶ مردادماه توسط نیروهای امنیتی و در منزل شخصی بازداشت شده اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، علیرغم گذشت نزدیک به یک ماه، مریم محمدی، فعال حقوق زنان کماکان در بازداشت و بی خبری به سر می برند.

همسر مریم محمدی روز جاری در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: “سه شنبه ۱۵ مردادماه درحالی که سی روز از بازداشت مریم محمدی گذشته و دوباره به انفرادی بند ۲۰۹ اوین بازگردانده شده، دخترم به شعبه دوم بازپرسی مراجعه کرده و پس از ساعت‌ها انتظار که قبول کردند بازپرس پرونده با دخترم درباره وضعیت مریم صحبت بکند ناگهان خبر دادند که برود و هر زمان که وقتش رسید خودشان تماس می‌گیرند. دخترم پس از ساعت‌ها انتظار هیچگونه جوابی دریافت نکرده است.”

از سوی دیگر اسرین درکاله، دیگر فعال حقوق زنان نیز در دهمین روز بازداشت کماکان در بازداشتگاه اداره اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می برد.

لازم به یادآوری است روز دوشنبه ۱۷ تیرماه ۹۸، مریم محمدی، فعال حقوق زنان توسط مامورین اداره اطلاعات در منزل شخصی بازداشت شده بود. تنها چند روز بعد مورخ ۶ مردادماه ۹۸، اسرین درکاله، دیگر فعال این حوزه به شکل مشابهی بازداشت شد.

این شهروندان هر دو در حوزه توانمندسازی زنان از جمله سوادآموزی فعالیت می‌کردند. مریم محمدی و اسرین درکاله در تاریخ ۱۶ اسفندماه ۹۷ در مراسمی که در تهران به مناسبت ۸ مارس در روز جهانی زن توسط انجمن ندای زنان ایران برگزار شده بود، در ارتباط با موضوعاتی با عناوین “زنان نیروی اصلی اعتراض” و “چهل سالگی جنبش زنان” به ایراد سخنرانی پرداخته بودند.

گفتنی است دو تن دیگر از همکاران انجمن مذکور به نام‌های اکرم نصریان و ناهید شقاقی نیز، در اردیبهشت ماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند.

اکرم نصریان، روز یکشنبه ۵ خردادماه پس از ۲۷ روز با تودیع قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی از بازداشتگاه اداره اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین آزاد شد و ناهید شقاقی دیگر فعال بازداشتی نیز در تاریخ ۱ تیرماه با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.