درحالی که اعتراضات گسترده به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران ادامه دارد، آیت الله علی خامنه ای رهبر این کشور این اعتراضات را تلویحا ناشی  …


شهروند ۱۲۳۴  پنجشنبه ۱۸ جون  ۲۰۰۹


 

بی بی سی: درحالی که اعتراضات گسترده به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران ادامه دارد، آیت الله علی خامنه ای رهبر این کشور این اعتراضات را تلویحا ناشی از "عدم تحمل" هواداران نامزدهایی که از سوی وزارت کشور بازنده انتخابات اعلام شده اند دانسته است.  در موضع گیری رهبر ایران که اولین اظهارات او پس از تجمع عظیم مخالفان در مرکز تهران در روز دوشنبه بود، تغییری نسبت به اظهارات روز یکشنبه وی در دیدار با میرحسین موسوی، مشاهده نمی شود. به علاوه او با ذکر رای "24 میلیونی یک طرف" در برابر رای "14 میلیونی طرف دیگر" و استفاده از عبارت "رئیس جمهور منتخب" در اشاره به محمود احمدی نژاد، بار دیگر به طور غیرمستقیم بر پیروزی او مهر تایید زد.  با این حال او بر لزوم رسیدگی به شکایات نامزدها تاکید کرد.رهبر ایران موضعی مشابه مقام های انتخاباتی اتخاذ کرد که گفته اند ممکن است اجازه شمارش مجدد "برخی" از صندوق ها داده شود.

آیت الله خامنه ای هیچ اشاره ای به مرگ حداقل هفت نفر ظاهرا در اثر تیراندازی نیروهای بسیج در پایان راهپیمایی روز دوشنبه مخالفان در نزدیکی میدان آزادی تهران نکرد اما کسانی که آنها را "اخلالگر" خواند متهم به ارتکاب "جنایت" کرد که ظاهرا اشاره ای به عوامل ناآرامی ها بود. گفته می شود آن حادثه پس از حمله برخی تظاهرکنندگان با کپسول های آتشزا به یک پایگاه بسیج روی داد.

به گزارش خبرگزاری مهر وی عصر روز سه شنبه درحالی که هواداران محمود احمدی نژاد و مخالفان در دو نقطه شهر تجمع کرده بودند هر دو طرف را به پرهیز از تنش و درگیری فراخواند. او در جریان دیدار با نمایندگان ستادهای انتخاباتی چهار نامزد انتخابات – محمود احمدی نژاد، مهدی کروبی، میرحسین موسوی و محسن رضایی – با حضور نمایندگان شورای نگهبان که مسئول نظارت بر انتخابات است و همچنین نمایندگان وزارت کشور، سازمان بازرسی کل کشور و کمیسیون تبلیغات انتخابات اظهار نظر می کرد.

درحالی که معترضان به رای گیری در روزهای اخیر شعارهایی همچون "رای ما را دزدیدند، دارند باهاش پز می دن" سر می دادند، آقای خامنه ای در این سخنان بارها رای گیری روز جمعه را مهر تاییدی بر نظام جمهوری دانست.

وی یک جا گفت "حضور نزدیک به ۴۰ میلیونی مردم در پای صندوق های رای یک افتخار برای نظام اسلامی است که همه رای دهندگان با سلایق مختلف در این حماس بزرگ سهیم هستند" و جای دیگری علنا گفت که نظام ایران همواره بر مشارکت بیشتر مردم تاکید می کند زیرا این حضور به معنای "رای آنها به نظام اسلامی" است.

رهبر جمهوری اسلامی روز شنبه بلافاصله پس از اعلام نتایج انتخابات بر پیروزی آقای احمدی نژاد مهر تایید زد؛ این درحالی است که در ایران معمولا مهلتی سه روزه برای شمارش کامل آرا – از جمله آرای خارج از کشور – و دریافت شکایت ها در نظر گرفته می شود و بعد نتایج تایید می شود.

با این حال رهبر جمهوری اسلامی در دیدار روز دوشنبه با نمایندگان نامزدها بر رسیدگی به شکایات تاکید کرد: "این اشکالات حتما باید رسیدگی شوند و من از شورای محترم نگهبان و وزارت کشور می خواهم اشکالات مطرح شده، دقیقا بررسی شوند تا شبهه ای باقی نماند."

همچنین به نظر می رسد که او با درخواست ابطال انتخابات که از سوی آقای موسوی مطرح شده است مخالف است چرا که تنها گفت: "اگر بررسی اشکالات مستلزم شمارش مجدد برخی صندوق ها بود، این کار نیز حتما با حضور نمایندگان ستادها انجام شود تا برای همه اطمینان به وجود آید." اما به نظر نمی رسد که شمارش بخشی از آرا مخالفان را راضی کند. علی اکبر محتشمی پور، رئیس کمیته صیانت از آرای میرحسین موسوی، سه شنبه گفت: "حرف ما به شورای نگهبان این بود که موضوع بر سر یک صندوق یا دو صندوق نیست. این که در کشور اجازه حضور قانونی به نمایندگان نامزدها داده نشود، شائبه تقلب وسیعی را ایجاد می کند ضمن اینکه ما موارد زیادی از تخلفات را در دست داریم و اعلام کرده ایم". آقای محتشمی پور گفت: "در حدود ۷۰ حوزه انتخابیه، میزان رأیی که در صندوق ها ریخته شده نسبت به واجدین شرایط بسیار بیشتر است." رهبر ایران در بخشی از سخنانش که آشکارا به اعتراضات روزهای اخیر از سوی مخالفان اشاره داشت، این اعتراضات را تلویحا به عدم تحمل شکست از سوی معترضان نسبت داد.

آیت الله خامنه ای افزود: "ظرفیت و تحمل پیروزی و عدم پیروزی کار آسانی نیست. زیرا این موضوع یکی از فضایل انسانی است که باید فرهنگ آن در میان نخبگان و آحاد مردم ترویج شود."

اظهارات محمود احمدی نژاد که مخالفان را به اوباشی که پس از شکست تیمشان به خیابان ها ریخته اند تشبیه کرده و آنها را "خس و خاشاک" خوانده بود، خشم بسیاری از معترضان را برانگیخته است و به سردادن شعار "احمدی نژاد به گوش باش، ما مردمیم نه اوباش" منجر شده است.  وی در پایان سخنانش از طرفین خواست از تحریک یکدیگر خودداری کنند: "دو جناح و دو گروه یکدیگر را عصبانی نکنند چه آن کسانی که نامزد مورد علاقه آنها پیروز شده و چه آن کسانی که نامزد آنها پیروز نشده است همه باید بر محور اصلی که حضور در صحنه انتخابات و دفاع از نظام است، متمرکز شوند."