دو سال پس از درخشش فیلم «درباره الی» در جشنواره معتبر برلین، اصغر فرهادی؛ فیلمساز تقدیر شده ایرانی، یکبار دیگر پا بر فرش قرمز این جشنواره می گذارد تا با فیلم جدیدش «جدایی نادر از سیمین» که نامش سه شنبه شب در جمع ۲۲ فیلم مسابقه این جشنواره اعلام شد، بخت خود را برای بار دوم بیازماید.
به این ترتیب اصغر فرهادی یکبار دیگر شانس خود را برای دریافت جایزه خرس طلایی این جشنواره امتحان می کند.
او پیش از این برای فیلم درباره الی، جایزه خرس نقره ای بهترین کارگردانی این جشنواره را به دست آورده بود. فیلمی که نمایشش در ایران و سایر نقاط دنیا با استقبال همزمان منتقدان و تماشاگران روبرو شد.
محمد حقیقت، فیلمساز و نویسنده مقیم پاریس درباره انتخاب فیلم جدایی نادر از سیمین در این دوره از جشنواره برلین و رقیبان اصلی آن به رادیو فردا می گوید:
«مدیران جشنواره برلین منتظر این فیلم بودند. بنابر این بلافاصله وقتی ساخت فیلم تمام شد و فرستاده شد برای دفتر جشنواره، آنها هم دیدند و برای شرکت در بخش مسابقه انتخابش کردند.
از آن جایی که این کارگردان قبلا هم جایزه خرس نقره ایی بهترین کارگردانی جشنواره برلین را از آن خودش کرده بود، طبیعتا این امر خودش امتیاز بیشتری بود تا آنها مشتاقانه منتظر این فیلم باشند.
بر اساس شنیده ها این فیلم خیلی موفق تر از فیلم قبلی آقای فرهادی است. به هر حال آدم می تواند امیدوار باشد که دوستانش و فیلمسازان ایرانی ، بهترین جوایز جشنواره های معتبر را از آن خود کنند.
در بین اسامی فیلم هایی که امسال در بخش مسابقه فیلم برلین شرکت می کنند می توان اسم آقای میشل اوسلو از فرانسه را که فیلمساز مهمی است و می تواند شانس موفقیت داشته باشد را شنید.
همچنین فیلم «اسب تورین» ساخته بلا تار از مجارستان نیز از فیلم های دیگری است که از آن به عنوان فیلم های مطرح این جشنواره نام برده می شود.
امسال در جشنواره برلین نسبت به سالهای پیش از این که فیلمسازان مشهوری در این فستیوال شرکت می کردند، کمتر از آدم های شناخته شده نام برده می شود. طبیعتا می شود امیدوار بود که آقای فرهادی شانس بالاتری برای انتخاب شدن داشته باشد.
رئیس هیات داوران جشنواره امسال هم خانم ایزابلا روسیلینی است که به سینمای ایران خیلی علاقمند است.»
فیلم جدایی نادر از سیمین مانند ساخته های پیشین فرهادی، مضمونی اجتماعی دارد و درباره زندگی زوج جوانی از طبقه متوسط ایران است. این فیلم روایت یک روز از زندگی آنهاست که در آستانه جدایی از یکدیگر قرار دارند. جدایی نادر از سیمین تولید پر فراز و نشیبی داشته است و یکبار هم پروانه ساخت آن به دستور شورای نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد ایران به دلیل صحبت های فرهادی در خانه سینما لغو شد.
فرهادی در جشن خانه سینما اظهار امیدواری کرده بود که زمینه بازگشت و فیلمسازی دوباره افرادی چون محسن مخملباف، امیر نادری و بهرام بیضایی فراهم شود.
جدایی نادر از سیمین در حالی برای نمایش در بخش مسابقه برلین انتخاب شده که در ایران نیز بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر همزمان با فستیوال برلین برگزار می شود.
در جشنواره فیلم فجر بنا به سنت همیشگی، تولیدات اخیر یکسال سینمای ایران به نمایش در می آیند. مسئولان جشنواره فیلم فجر هنوز هم خبری رسمی درباره حضور احتمالی فیلم «جدایی نادر از سیمین» در این جشنواره را اعلام نکرده اند و مشخص نیست که آیا همزمان با جشنواره برلین، فیلم فرهادی در تهران نیز به نمایش درخواهد آمد یا خیر؟
حقیقت درباره اینکه آیا نمایش فیلم جدایی نادر از سیمین در جشنواره فیلم فجر، مشکلی برای حضور این فیلم در جشنواره برلین ایجاد می کند یا خیر؟ چنین می گوید:
«طبیعتا تا آنجایی که من اطلاع دارم این فیلم در جشنواره تهران شرکت نمی کند و شنیده ام که اصلا فرم شرکت در این جشنواره را هم پر نکرده است. اما اینکه در طول یک ماه آینده چه اتفاقی خواهد افتاد را نمی دانم. اما طبیعتا این جزو قوانین فستیوال های بزرگی چون کن و برلین است که فیلم های بخش مسابقه در هیچ فستیوال مهم دیگری به نمایش در نیامده باشند. گر چه فستیوال فیلم تهران، فستیوال عمده ای حساب نمی شود.»
شصت و یکمین جشنواره فیلم برلین از دهم تا بیستم فوریه امسال برابر با ۲۱ بهمن ماه تا اول اسفند ماه، برگزار می شود.