علی اکبر محتشمی پور رئیس کمیته صیانت آرای میر حسین موسوی از ارائه پیشنهاد تشکیل کمیته حقیقت یاب به شورای نگهبان برای بررسی موارد  …


شهروند ۱۲۳۴  پنجشنبه ۱۸ جون  ۲۰۰۹


 

بی بی سی: علی اکبر محتشمی پور رئیس کمیته صیانت آرای میر حسین موسوی از ارائه پیشنهاد تشکیل کمیته حقیقت یاب به شورای نگهبان برای بررسی موارد مشکوک انتخابات و همچنین تنظیم یک کیفر‌خواست علیه دولت و دستگاههائی که خشونت کردند خبر داد.

علی اکبر محتشمی پور، رئیس کمیته صیانت از آرای میر حسین موسوی روز سه‌شنبه (۲۶ خرداد / ۱۶ ژوئن) جزئیات جلسه مشترک نمایندگان سه نامزد معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری با شورای نگهبان را تشریح کرد.

محتشمی پور که در یک کنفرانس خبری با حضور نمایندگان رسانه‌های ایرانی و خارجی سحن می‌گفت، اعلام داشت که در این جلسه پیشنهاد تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب برای حل مشکل انتخابات اخیر را به شورای نگهبان ارائه کرده است.

به گفته محتشمی‌پور ترکیب این کمیته عبارت خواهد بود از: سه نفر از نمایندگان مراجع تقلید، ۴ نفر از نمایندگان نامزدها، یک نفر از وزارت کشور، یک نفر از شورای نگهبان، یک حقوقدان دانشگاهی که قاضی بی‌طرف با معرفی کانون وکلا باشد، بعلاوه دادستان کل کشور، رئیس قوه قضائیه و رئیس بازرسی کل کشور.

محتشمی‌پور سپس به جوانب فعالیت این کمیته پرداخت و نکاتی از آن را اعلام داشت. بررسی دخالت‌های عوامل دولتی و نهادها در انتخابات، بررسی موضوع خریداری رای و پرداخت‌های منتهی به زمان انتخابات، بررسی مهندسی آرا و موارد دیگر از جمله فعالیت‌های این کمیته خواهد بود.

رئیس کمیته صیانت از آرای مهندس موسوی درباره برخی از تخلفاتی که صورت گرفته گفت: «در حدود ۷۰ حوزه انتخابیه، میزان رائی که در صندوق‌ها ریخته شده است نسبت به واجدین شرایط بسیار بیشتر است. مثلا در یک حوزه انتخابیه ۱۴۰ درصد از واجدین شرایط رای داده بودند و این در حالی است که در تمام حوزه‌هائی که این اتفاق افتاده بود ۸۰ یا ۹۰ درصد رای آقای احمدی نژاد اعلام شده است. یعنی بیش از ۱۰۰ درصد این حوزه‌ها به آقای احمدی نژاد رای داده‌اند.


 

کیفرخواست علیه دولت


 

محتشمی پور سپس با اشاره به کشته شدن تعدادی از معترضان در روز دوشنبه (۱۵ ژوئن / ۲۵ خرداد) گفت: «ما یک کمیته حقوقی تشکیل داده‌ایم و بنا داریم کیفرخواستی را علیه دولت و دستگاه‌هائی که اقدام به بروز خشونت و تخلف کرده‌اند تنطیم کنیم و به صورت عمومی برای ملت اعلام خواهیم کرد». او همچنین با اشاره به دستگیری‌های روزهای اخیر گفت: «باعث تاسف ماست که چهره‌های سیاسی و طرفداران آقای موسوی، کروبی و آقای رضائی به بهانه‌های واهی دستگیر می‌شوند. این به معنای ایجاد رعب و وحشت و حفقان است و چنین ترفند‌هائی در حرکت مردم تاثیرگذار نخواهد بود».

محتشمی پور در جواب به این سئوال که اگر شورای نگهبان انتخابات ریاست جمهوری را تائید کرد چه کاری صورت خواهید داد، گفت: «فکر نمی‌کنم شواری نگهبان جرات اینکه در مقابل اراده مردم بایستند را داشته باشد».