همه ی کودکان و نوجوانان گاهی بداخلاق می شوند، مشاجره می کنند و یا یکدندگی از خود نشان می دهند. ما هر رفتاری که داشته باشیم به میزان طبیعی، عصبانیت و مقاومت در رفتارهای نوجوانان وجود خواهد داشت. به طور کلی، عصبانیت نوعی مخالفت است. اگر شما از من عصبانی هستید مفهوم آن این است که من عملی مرتکب شده ام که شما دوست ندارید. اگر نوجوانان نیز رفتاری تهاجمی با والدین و معلمان خود دارند به دلیل آن است که با عملکرد آنها مخالف هستند. مخالفت و عصبانیت می تواند به شکل های گوناگون ابراز شود. برخی از آنها موثر و مناسب است اما برخی دیگر بی تاثیر بوده و نه تنها مشکل را حل نمی کنند، بلکه آن را پیچیده تر  می سازند. تصور کنید که نوجوانی از پدرش خواهش می کند که پس از رفتن به سینما، شام را با دوستانش بیرون از منزل صرف کند. پدرش مخالفت می کند و اصرار او مخالفت پدرش را تغییر نمی دهد. این نوجوان می تواند عصبانیت خود را به پنج طریق آشکار سازد:

۱ـ نشان دادن احساسات به شیوه ای مناسب: نوجوان می تواند احساس خود را به گونه ای مناسب نشان دهد و به آرامی و خونسردی احساس خود را با والدینش بیان کند. ما باید فرزند خود را تشویق کنیم تا ناراحتی ها، مخالفت ها و خشم خود را نشان دهد. اگر نوجوان بتواند بدون داد و فریاد و رفتارهای ناشایست احساسات و خشم خود را نشان دهد، باید ارتباط خود را با او بیشتر کنیم و به گفته هایش گوش کنیم. نوجوانان عقاید و روحیاتی دارند که ممکن است با بزرگسالان متفاوت باشد. اگر نوجوانان بتوانند دلبستگی هایشان را با والدین خود مطرح کنند و همچنین والدین آنها نیز بکوشند آنها را درک نمایند، این مسیر سرانجام به سازش و مصالحه و توافق منجر خواهد شد.

  تریپل ـ پی Triple-Pسرشار از ایده های مختلفی است که می تواند به شما در مورد مسایل روزمره ارتباطتان با فرزند خود کمک کند. این برنامه با پشتوانه علمی و معتبر خود و با زبانی ساده مطالب برای عموم والدین قابل اجرا است. زیبایی ساختار این برنامه آن است که شما به راحتی می توانید تمام پیشنهادات را برای هر مشکلی مرور کنید و بعد روشی که برای فرزند و موقعیت خانوادگی شما مناسب است را به کار ببندید. شما می توانید راه حلها را به گونه ای تغییر دهید که بهترین تناسب را با شرایط و وضعیت خانوادگی شما داشته باشند.

نوجوان می تواند عصبانیت خود را به طرق دیگر نیز  آشکارکند:

۲ـ پنهان کردن احساسات: نوجوان می تواند احساس ناراحتی اش را ظاهر نکند و چیزی نگوید. شناختن چنین نوجوانانی بسیار دشوار است. ناراحتی های این نوجوانان روی هم انباشته می شوند و ناگهان در شرایطی غیر منتظره سر باز می کنند. این نوجوانان به طور معمول احساسات خود را به شکل هایی نظیر سردرد و یا افسردگی ظاهر می سازند. این افراد بیش از آنکه دیگران را آزرده سازند، به خود آسیب می زنند. پایداری این افراد در برخورد با مشکلات کوچک نیز کاهش می یابد به گونه ای که یک اتفاق ساده می تواند باعث انفجار ناراحتی های انباشته در درون آنها گردد.

۳ـ نشان دادن احساسات به روش غیر مستقیم : نوجوان می تواند مخالفت خود را غیرمستقیم و از طریق لجبازی و بداخلاقی نشان دهد. عصبانیت، مخالفت، غر زدن و سهل انگاری در انجام کارها نمونه هایی از بیان احساسات به طریق غیر مستقیم می باشد. مثلا وقتی از دخترتان می خواهید ظرفها را بشوید، او با عصبانیت و غرغر کنان این کار را انجام می دهد و یا برای صرف شام می خواهید به خارج از منزل بروید و دخترتان لباسی نامناسب می پوشد و یا وقتی از فرزندتان می خواهید که صدای پخش صوت را کم کند ولی او صدا را بلندتر می کند. نشان دادن احساسات از چنین روش هایی معمولا باعث افزایش مشکلات در خانه و خارج از خانه می گرددو به ویژه اگر این برخوردها برای مخالفت با افرادی نظیر معلمان و والدین باشد.

۴ـ بروز دادن احساسات:گاهی نوجوان مخالفت خود را به طور مستقیم نشان می دهد. این روش می تواند شامل تهاجمات لفظی(داد و بیداد، فحش و ناسزاگویی) یا فیزیکی(کتک زدن) باشد. این شیوه برخورد برای نوجوان می تواند مشکل ساز باشد.

۵ـ انتقال فشار روی دیگران:گاهی نوجوان وقتی ناراحت و عصبانی است با منشاء ایجاد رنجش برخورد نکرده و ناراحتی خود را به افرادی که از او ضعیف تر است منتقل می کند. مثلا مادری با پسرش دعوا می کند و پسر در برابر مادر ساکت می ماند، ولی کمی بعد با برادرش دعوا می کند. دانش آموزی که از سوی معلم توبیخ شده، وقتی به خانه می آید با مادرش بداخلاقی می کند. این روش نشان دادن احساسات نیز می تواند باعث افزایش مشکلات نوجوان گردد.

پرورش فرزند کاری پیچیده است در گفتگو با والدین همیشه این سئوال مطرح است که وقتی فرزندم نق می زند… حاضر جوابی می کند… خواهرش را کتک می زند… مشاجره می کند …یکدندگی از خود نشان می دهد چه کاری انجام دهم؟ والدین اغلب به دنبال آن هستند که پاسخ صحیح را بیابند و بعد وقتی آن راه حل، مشکل را حل نکرد ناامید می شوند.

 

در این گونه موارد، پدر و مادر کودک می توانند از کمک یا ایده های جدید مانند تریپل پی، استفاده کنند. تریپل پی انتخاب ها و روش های متعددی را به شما ارائه می دهد و به شما کمک می کند که در پرورش فرزند خود نگرشی منطقی و کاربردی داشته باشید. با استفاده از روش های مثبت تربیتی تریپل پی، استرس های ناشی از پرورش فرزند را کاهش دهید و از فرزندداری خود لذت ببرید.

 The York Center for Children Youth &Families سمینارهای رایگان Triple-P را به شرح زیر و به زبان فارسی برگزار می کند:

 دوشنبه ۷ فوریه ۲۰۱۱ ساعت ۶ تا ۸ بعدازظهر : پرورش نوجوانانی مسئول، مقید و قابل اعتماد در خانه

دوشنبه۱۴ فوریه۲۰۱۱ ساعت ۶ تا ۸ بعدازظهر: تربیت نوجوانانی با صلاحیت از طریق تقویت حس مسئولیت و کنترل شخصی و با پایبندی و احترام به قوانین مدرسه

دوشنبه ۲۸ فوریه۲۰۱۱ ساعت ۶ تا ۸ بعدازظهر: تشویق نوجوانان به برقراری ارتباط مسئولانه با محیط خود، پرورش مهارت های اجتماعی در آنها، و تشویق به اهمیت دادن به دیگران و جامعه

آدرس: دبیرستان تورن هیل واقع در شماره ۱۶۷ خیایان دادلی(کلارک شرقی و یانگ)

برای شرکت در این سمینارهای رایگان می توانید با خانم شراره قاسمی با شماره۵۸۹۶-۸۸۷-۹۰۵ داخلی ۲۳۰ تماس بگیرید. شرکت در سمینارها بدون تلفن قبلی بلامانع است.

 در صورت داشتن سئوال و یا تمایل به شرکت در جلسات گروهی تریپل ـ پی، با خانم شراره قاسمی (روان درمانگر)در مرکز ، The York Center for Children Youth &Families  با شماره تلفن فوق تماس بگیرید و یا از سایت اینترنتی زیر دیدن فرمایید:http://www.theyorkcentre.ca