هر ساله در آستانه سال نو، افراد و ارگان هاى مختلف، نوروز را به اشکال گوناگون جشن میگیرند که بسیار باعث مسرت و خوشحالى است.

بخصوص امسال علاوه بر جشن هر ساله نوروز در پارلمان انتاریو که توسط دکتر مریدى با حضور خانم کتلین وین نخست وزیر استان انتاریو برگزار می شود، به همت خانم مریم منصف وزیر نهادهای دمکراتیک و دو نماینده ایرانى تبار پارلمان کانادا على احساسى و مجید جوهرى، از طرف دولت کانادا، جشن نوروز با حضور جاستین ترودو نخست وزیر کانادا نیز برگزار شد.

و میز هفت سین نیز امسال در کاخ سفید برپا شد.

همه اینها نشان از اهمیت نوروز و ماهیتش دارد که رفته رفته جاى خود را بیشتر از گذشته باز می کند.

جشنواره نوروز کانادا که به عنوان یکى از مهم ترین پروژه هاى مرکز هنرى نوا با پشتوانه دوازده ساله، از سه سال پیش کار خود را آغاز نموده، یکشنبه سیزدهم مارس ٢٠١۶ براى سومین سال متوالى از ١١ صبح تا ١١ شب در مرکز هنرهاى نمایشى ریچموند هیل برگزار شد.

دکتر محمد تاج دولتى، روزنامه نگار ارزنده مقیم تورنتو قبل و بعد از اجرا ویژگی هاى این جشنواره را به زیباترین و بهترین شکل ممکن قلم زد و در صفحه فیس بوک خود منتشر نمود که قابل تقدیر و قدردانى است.

اکنون، ضمن تشکر و قدردانى از هفته نامه گرانقدر “شهروند”  که همواره پشتیبان همیشگى کلیه هنرمندان و فعالیت هاى فرهنگى هنرى جامعه ایرانى کانادایى، مرکز هنرى نوا و جشنواره نوروز کانادا بوده و هست، اطلاعات بیشترى در این زمینه در اختیار هم میهمان گرامى گذاشته مى شود:

١. جشنواره نوروز کانادا با انگیزه و هدفى خاص از سال ٢٠١۴ کار خود را آغاز نموده و تاکنون ادامه داده است.

در این رابطه کمال طراوتى بانى این جشنواره چنین مى گوید:

“انگیزه ای که مرا برآن داشته به نوروز و تبلور عینی و عملی آن یعنی برگزاری جشنواره نوروز بیندیشم و همت بگمارم، گستردگی و همگانی بودن این جشن باشکوه، بین تمام اقوام ایرانی و نیز بیش از بیست کشور و ملیتهای گوناگون دنیا، بدون در نظر گرفتن باورها، اعتقادات شخصی، مذهبی و سیاسی آنان است. با این آرمان بزرگ که نوروز به عنوان باستانی ترین و ارزنده ترین جشن ملی، بتواند به مثابه  یک حرکت و اقدامی فرهنگی، هنرى و اجتماعی، فراگیر وگسترده، بدعت گذار و زیربنای یکپارچگی و صلح و صفا و مهرورزی بین تمام انسانها در گوشه و کنار این جهان پهناور گردد.

٢. منظور از جشنواره در واقع برگزارى جشن نوروز به شکلى  گسترده و همه گیر با به کارگیرى همه هنرها و همیارى هنرمندان در رشته هاى مختلف هنرى است که در ابعاد مختلف و در سه روز متوالى برگزار می گردد.

(البته به دلیل گستردکى کار، تاکنون فقط یکروزه برگزار شده است). هنرهایى چون رقص، موسیقى، نمایش، فیلم، آواز و ترانه، هنرهاى تجسمى، شاهنامه خوانى، نوروز خوانى، قصه گویى، حفظ و گسترش ادبیات، آداب و رسوم و سنن نوروز در بین اقوام ایرانى و ملل مختلف.

٣. حضور فعالانه کودکان و نوجوانان و بخصوص هنرنمایى شان در این جشنواره نقش و اهمیتى اساسى دارد، زیرا که نوروز بیش از هر چیز از آن کودکان است.

۴. رقص در جشنواره نوروز کانادا به عنوان یکى از مهمترین، اساسى ترین و ضرورى ترین هنرهاى بشرى از اهمیت ویژه اى برخوردار است.

۵. تحقیق و مطالعه در باب آداب و رسوم نوروز در مناطق و اقوام مختلف ایران و ملیت هاى  دیگر، نیز از دیگر ویژگی هاى این جشنواره است.

۶. بررسى، بازسازى و اجراى  آثار هنرى مختلف نوروزى و بهاریه ها یکى دیگر از خصوصیات این جشنواره است.

٧. خلق، تولید، ضبط، ثبت و اجراى زنده آثار هنرى جدید نوروزى نیز یکى دیگر از خصوصیات بارز این جشنواره است.

٨. همکارى گروه کر و ارکستر ملى ایران که از پروژه هاى دیگر مرکز هنرى نوا هستند نیز بخش دیگرى از خصوصیات مهم این جشنواره را رقم مى زنند.

٩. صد البته، شادى، سرور، پایکوبى بمثابه نیازهاى بشرى و بر پایه صلح و صفا و دوستى و مهرورزى از مهمترین ویژگی هاى این جشن ملى و اهداف جشنواره است.

با این حساب، جشنواره نوروزى کانادا یک ارگان فرهنگى و هنرى و فعالیت  هدفمند است که همیارى و تشریک مساعى همه ایرانیان داخل و خارج از کشور را میطلبد.

* اعضا جشنواره نوروز کانادا عبارتند از خانم مینو شجره و آقایان محمد صالحى گیلانى، حسن اشترى، فرداد فرشته هوش و ایدن طراوتى که از ابتدا تاکنون در جهت برپایى  این جشنواره هدفمند از هیچ کوششى دریغ نکرده و نخواهند کرد و هنرمند جوان صبا طراوتى پس از طى سه سال تلاش پى در پى و فعالیت همه جانبه هنرى و تشکیلاتى، اخیرا به عنوان جوان ترین عضو به جشنواره نوروز کانادا پیوسته است.

* سومین جشنواره نوروز کانادا یکشنبه سیزدهم مارس ٢٠١۶، میزبان هشت تکخوان و تکنواز برجسته ایرانى از فرانسه، استرالیا، واشنگتن، مونترال و تورنتو بود که عبارتند از شاهرخ مشکین قلم رقصنده خلاق و برجسته؛  شیرین مجد خواننده آواز کلاسیک؛ استاد نیکزاد زرکانى نوازنده چیره دست تار و آهنگساز؛ فرنگیس یاورى خواننده صاحب سبک  آواز سنتى؛ مهدى روشن خواننده جوان و خوش صداى مقیم واشنگتن؛ نازنین اصفهانى خواننده مردمى مقیم مونترال؛ امیر کشاورز خواننده برجسته مقیم تورنتو و صبا طراوتى.

* در بخش موسیقى و هنر محلى ایران، کانون دوستداران گیلان که سالها پیش به همت آقاى محمد گیلانى و یارانش در تورنتو تشکیل شده، برنامه بسیار زیبایى در زمینه آداب و رسوم نوروز در خطه سر سبز گیلان اجرا نمودند.

* گروه رقص کردى ” ماین زرد” به سرپرستى هنرمند ارجمند مصطفى نصرتى جلوه هاى بى نظیرى از رقص کردى را به نمایش گذاشتند.

* گروه کر کودکان نوا با تکخوانى الینا فروتن و هنرنمایى فرشتگان کوچک مرکز هنرى نوا برگ برنده سومین جشنواره نوروز کانادا بودند.

* هنرمند ارزنده ابیش مسیب زاده در بخش موسیقى سنتى آثار زیبایى را اجرا نمود.

* دکتر مهدیزاده به همراه ابیش مسیب زاده برنامه نوروز خوانى و اریل بلاوى شاهنامه خوانى بسیار زیبایى را براى سومین سال پى درپى اجرا نمودند.

* هنرمند گرامى آراز نایب پاشایى نیز براى سومین سال پى در پى با گروه خود کارگاه دف را اجرا نمود.

* بنیاد هوشور به مدیریت خانم آتسا هوشور و همکاران خود، نقش ارزنده اى در معرفى نوروز ایفا نمودند.

* هنرمند ارجمند عارف محمدى در امور فیلم و سینما برنامه کوتاه اما بسیار پربارى را در باب فیلم هاى موزیکال اجرا نمودند.

* دکتر کامبیز تقوى موسیقى دان برجسته مقیم تورنتو نیز همچون گذشته به عنوان آهنگساز و مشاور هنرى و فنى نقشى ارزنده داشتند.

* ماهان نهرودى، موسیقى دان جوان و تحصیل کرده و استاد سنتور و همکار مرکز نوا، ستاره درخشان سومین جشنواره نوروز بود که بسیار خوش درخشید.

* در پایان، قطعه چارشنبه سورى اثر زیباى زنده یاد ثمین باغچه بان توسط حسن اشترى تکخوانى کرد که با حضور کلیه تکخوانان و بهمراهى گروه کر و ارکستر اجرا شد و همه حاضرین یکدل و یکصدا حرف باغچه را خواندند:

” کاشکى هر روز بود روز نوروز

کاشکى هر شب بود چارشنبه سورى”

* هنرمند ارزنده على بیباک نیز با هنر خود در چند بخش با سومین جشنواره نوروز کانادا  همکارى ارزنده داشت و با عکس هاى زیباى خود افزون بر زیباتر ساختن بروشور که همواره توسط یار دیرین فرداد فرشته هوش انجام میگیرد، جشنواره را بطور تصویرى ثبت نمود.

* در بخش فنى خانم ها لیلى شریف، بهناز طاهرى، بهنام کسرایى و همکاران، شیرین فرحبخش، ساناز غیاث، عسل باقرى، سورى صبرى، فرزانه اردکانى، فرهاد جلیلیان، فرزانه جعفرى، نادر قشلاقى، لاله تالشى، معصومه مهر، ساسان دیلمانى، على فرهادى، على بیباک هریک همراهى ارزنده بودند.

* مدیریت برنامه به عهده آقاى حمید (دانیل) موسوى بود که به بهترین شکل و کاملا حرفه اى انجام شد و نتیجه تلاش و زحمات گروه را به معرض دید و شنود مردم قرار داد.

* بهناز طاهرى اما علاوه بر هماهنکى کل برنامه که به زیباىی انجام پذیرفت، بطور همه جانبه و در چندین بخش متفاوت هنرى، ادبى، فنى و تشکیلاتى ایفای نقش نمود که سپاس ویژه جشنواره را از آن خود ساخت.

* صد افسوس که به دلایل عدم امکانات فنى نمایشگاه نقاشى هنرمند ارزنده مقیم تورنتو استاد محمود معراجى برگزار نشد و هنرمندان گرامى فرنگیس یاورى و استاد نیکزاد زرگانى به دلیل عدم دریافت بموقع ویزا در جشنواره شرکت نکردند.

* در بخش پایانى برنامه، حضور ارزشمند هنرمند راستین و خلاق سینماى کشور بانو فاطمه معتمد آریا که علیرغم مشغله فراوان دعوت کمال طراوتى را پذیرفت حسن ختام بى نظیرى براى جشنواره شد که صد البته با همیارى و تلاش هنرمند گرانمایه عارف محمدى صورت گرفت.

* همچنین همیارى همیشگى مدیریت بزرگترین جشنواره ایرانیان (تیرگان) مهرداد آرین نژاد ستودنى است.

* افزون بر این سومین جشنواره نوروز کانادا با همیارى بیش از

پنجاه داوطلب از بهترین جوانان صادق، متخصص و ماهر به مدت دوازده ساعت ایرانیان ساکن  تورنتو و درصدى از غیرایرانی ها را با جلوه هاى ویژه اى از نوروز و بهاریه ها، به عنوان بزرگترین و مهمترین جشن ملى فلات  ایران و بخش مهمى از فرهنگ و هنر گرانبهاى این مرز و بوم رو در رو و آشنا نمودند. اما اینهمه جز به یارى پشتیبانان مالى، مدنى و مطبوعاتى افراد و ارگان هاى زیر عملى نمى بود که سپاس بیکران نثارشان باد:

هفته نامه گرانقدر شهروند، حسابدارى گیل آوا، مرکز رسانه اى مهرگان، کمپانى این فینیتو اینوستمنت، شهرام صارمى، مهشید یوسفى مشاور املاک، بنیاد پریا، زهرا علوى متخصص وام، کتى عسگرى مشاور املاک، منیژه ملى صفت مشاور وام، کتى موشابادى (گل آرائى شیراز)، کمپانى فنى پرویز، فرحناز جاهد، سى دى آى مارکتینگ، حسن اشترى، ماهنامه خردمند، قنادى پاپا، میترا بیرگانى مشاور املاک، على بیباک، کانون دوستداران گیلان، مهدى شمس، عکاسى سایان، هفته نامه شهرما، تلویزیون آى تى سى، مرکز چشم پزشکى آریا، زرورق، مرد روز، بنیاد کودک، ره تورز، سورى صبرى مشاور املاک، کمپانى تارا دنیل، سوپر تهران، ساندویچ آیدا

روابط عمومى سومین جشنواره نوروز کانادا