آرش عزیزی ـ در اوج‌ گیری انقلاب مصر و در حالی که روز سه شنبه صدها هزار نفر از معترضان خیابان ‌های قاهره و سایر شهرهای کشور را پر کرده بودند، لورنس کنون، وزیر امور خارجه ‌ی دولت محافظه‌ کار هارپر، ‌بیانیه ‌ای در این مورد منتشر کرد. ترجمه‌ ی فارسی این بیانیه را، که اصل انگلیسی‌ اش برای شهروند ارسال شد، در زیر می ‌خوانید:

ما از نزدیک رویدادهای مصر را زیر نظر داریم. گرچه امیدوار حل زودهنگام و صلح ‌آمیز موقعیت بدون خشونت و از دست رفتن زندگی‌ های بیشتر، هستیم. موقعیت بسیار پرتلاطم است و پیشنهاد می‌ دهیم کانادایی ‌ها مصر را ترک کنند. تا به حال گزارشی از مصدومیت یا کشته شدن کانادایی ‌ها نداشته ‌ایم.

شمار کانادایی ‌های ثبت ‌شده نزد ما اکنون ۱۳۶۵ است، به نسبت رقم دیروز که ۱۱۳۱ بود.

دولت به کانادایی ‌ها که خواهان ترک مصر هستند خدمات کنسولی مداوم ارائه می ‌دهد. دو پرواز که دولت کانادا اختیار کرده بود دیروز بیش از ۲۰۰ نفر کانادایی را از مصر بیرون آوردند. هر دوی پروازها به فرانکفورتِ آلمان رفتند و در آن‌جا خدمه‌ ی کنسولی با مسافران دیدار کردند و تنظیم ادامه‌ ی سفر و اقامت در محل را به عهده گرفتند.

تا به امروز مرکز عملیات وزارتخانه ‌ی امور خارجه و تجارت بین ‌المللی کانادا به بیش از ۱۳۳۵۰ تلفن پاسخ داده است.

دو پرواز موفق دیروز در ضمن حامل شهروندانی از استرالیا، آمریکا و بریتانیا بودند. پرواز دیگری که در ساعت ۵:۳۰ بعدازظهر به وقت شرقی در فرانکفورت نشست به صورت موفقیت ‌آمیز ۱۳۱ مسافر کانادایی را پیاده کرد.

ما از کانادایی ‌ها می‌ خواهیم به علت تظاهرات و اعتراض، ناآرامی مدنی، سطوح بالای جرایم و خشونت در سراسر کشور و خطرِ‌ حملات تروریستی از سفر به مصر خودداری کنند.

شهروندان کانادایی در مصر که خواهان خروج هستند باید با سفارت کانادا در قاهره به شماره‌ ی ۲۰۲۲۷۹۱۸۷۰۰ تماس بگیرند (کسانی که از کانادا با سفارت تماس می ‌گیرند باید پیش از این شماره ۰۱۱ را بگیرند) یا به مرکز عملیات اضطراری وزارت امور خارجه و تجارت بین ‌المللیِ کانادا به شماره تلفن ۶۱۳۹۹۶۸۸۸۵ یا ۶۱۳۹۴۳۱۰۵۵ تماس بگیرند (هزینه با مقصد).

دوستان و اقوام در کانادا که خواهان اطلاعات در مورد شهروندان کانادا که گمان می‌ رود در مصر باشند، هستند باید با مرکز عملیات به شماره تلفن ‌های رایگان زیر تماس بگیرند:‌۱۸۰۰۶۰۶۵۴۹۹ یا ۱۸۰۰۳۸۷۲۱۲۴.

از دولت مصر می‌خواهیم برای پاسخ به خواسته‌ های مردم برای دموکراسی و اصلاحات اقتصادی گفت وگوهای معقولی آغاز کند.

از تمام اطراف می‌ خواهیم استفاده از خشونت را محکوم کنند و از مقامات مصر می ‌خواهیم پاسخی صلح‌ آمیز به تظاهرکنندگان بدهند.

دولت کانادا به حمایت از مصر و سایر کشورهای منطقه در برخورد به موانع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در راه توسعه ادامه می‌دهد.»