باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، روز سه شنبه، گفت: واشنگتن همراه با جامعه بین المللی اقدام خشونت بار دولت ایران در سرکوب تظاهرات  …


شهروند ۱۲۳۵  پنجشنبه ۲۵ جون  ۲۰۰۹


 

رادیو فردا: باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، روز سه شنبه، گفت: واشنگتن همراه با جامعه بین المللی اقدام خشونت بار دولت ایران در سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز معترضان را قویا محکوم می کند.

اوباما در بیانیه ای که در آغاز کنفرانس خبری خود خواند، گفت: آمریکا با جامعه بین المللی در محکوم کردن اقدامات روزهای اخیر دولت ایران در «ضرب و شتم، بازداشت و تهدید» معترضان به انتخابات ریاست جمهوری در این کشور همراه است.

اوباما تصریح کرد: «من شدیدا این اقدامات ناعادلانه را محکوم می کنم.»

به دنبال اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در هفته گذشته، تهران و برخی از شهرهای ایران شاهد راهپیمایی مسالمت آمیز معترضان بود ولی این اعتراض ها با سرکوب نیروهای امنیتی روبرو شد.

به گفته مقامات دولتی ایران در جریان رویارویی نیروهای پلیس با معترضان تاکنون ۱۷ نفر کشته شده اند.

اوباما روز سه شنبه با اشاره به این که «جهان نظاره گر ایران است»، گفت: «من به صراحت گفته ام؛ آمریکا به حاکمیت و استقلال ایران احترام می گذارد و در امور داخلی ایران دخالت نمی کند.»

رییس جمهوری آمریکا افزود: «ولی در عین حال ما شاهد کرامت و شهامت مردم ایران برای باز کردن فضای جامعه خود هستیم. ما خشونت علیه شهروندان بی گناه را در هر نقطه جهان محکوم می کنیم.»

رییس جمهوری آمریکا به کشته شدن یک زن ایرانی در خیابان های تهران اشاره کرد و گفت: ما زنان با شهامتی را دیدیم که در مقابل بی رحمی و تهدید ایستاده اند و شاهد تصاویر تکان دهنده در غلتیدن یک زن در خون خود در خیابان بودیم.

باراک اوباما افزود: در حالی که از دست دادن کسی، دردناک و ناحق است، اما این را نیز می دانیم آنانی که برای عدالت به پا می خیزند همیشه در سمت درست تاریخ ایستاده اند.

خبرنگاری از اوباما پرسید آیا تصاویر ویدئویی کشته شدن ندا آقا سلطان را دیده است، که رییس جمهوری آمریکا در پاسخ گفت: «بله دیده ام و از دیدن این تصاویر قلبم شکست.»