شهروند- آریا علوی: بنابر نظرسنجی اخیر که به وسیله “نیکولاس بلا” استاد حقوق دانشگاه “کوئین” و “ریچل بیرنبام” استاد مددکاری دانشگاه “وسترن” انتاریو انجام شده، شهروندان انتاریو که خواهان طلاق و حضانت فرزندان خویش می باشند در صورت عدم داشتن وکیل مجبور به پرداخت هزینه ای سنگین خواهند شد.

بیش از صدها وکیل خانواده در نظرسنجی ماه جون گفته اند، زمان بیشتری را صرف ضبط گفت وگو با طرف های طلاقی که بدون داشتن وکیل حضور داشته اند کرده اند و این در اکثر مواقع باعث سوءتفاهم در بین طرف های طلاق نیز شده است. بیش از ۳۲۵ وکیل در نظرسنجی اخیر گفته اند که عدم حضور وکیل یکی از دو طرف دست یابی به توافق را در خارج از دادگاه به مراتب سخت تر می کند زیرا که اکثر زوج ها خواهان درخواست های غیرمتعارف و غیرمنطقی می باشند که این باعث افزایش هزینه قانونی می شود.

“بلا” می گوید ۴۰ درصد وکلایی که در نظرسنجی شرکت کرده اند در مورد عدم حضور وکیل در مراحل مختلف طلاق ابراز نگرانی کرده اند.

در یک نظرسنجی دیگر، ۵۰ درصد افرادی که خواهان طلاق هستند به دلیل عدم توانایی مالی و نداشتن شرایط کافی برای استفاده از کمک های قانونی به صورت رایگان بدون حضور وکیل در دادگاه های طلاق حضور پیدا می کنند زیرا معتقدند می توانند خود، کار را به نحو صحیح انجام دهند. بیش از نیمی از وکلاء در نظرسنجی اخیر گفته اند که اغلب زوج ها بدون داشتن وکیل به آنان مراجعه و خواهان اطلاعات و توصیه های قانونی شده اند. این وکلاء همچنین گفته اند، در اکثر مواقع مشتریان شان معتقدند که قضات کُنِش بیشتری برای زوج هایی که بدون داشتن وکیل در دادگاه حضور می یابند نشان می دهند.

بیشتر وکلاء معتقدند زوج هایی که بدون حضور وکیل در دادگاه حضور می یابند معمولا نمی توانند کاری از پیش ببرند زیرا هیچ گونه اطلاعات دقیقی از مراحل قانونی ندارند. در یک مورد طلاق در تورنتو زنی که خواهان حضانت سه دختر خود بود، پدر بچه ها به علت طولانی شدن مراحل قانونی و در نبود وکیل مجبور به پرداخت ۵۵۷ هزار دلار هزینه های قانونی شد.

قاضی “فی مک وات” در رأی خود با تاکید بر این نکته که عدم داشتن وکیل به وسیله زن نه تنها باعث ایجاد هزینه ای سنگین برای پدر بچه ها شد، بلکه اوبا بی محلی به دستورهای مکرر دادگاه و پرهیز از نشان دادن صورتحساب مالی و محروم کردن پدر از دیدن بچه های خویش باعث طولانی شدن پروسه طلاق به مدت ۱۰ سال شد. “مک وات” هزینه سنگین این طلاق را مانند کابوسی شبانه برای پدر بچه ها توصیف کرد.

بعضی از وکلاء پیشنهاد کرده اند که دادن اطلاعات و توصیه های قانونی به زوج هایی که بدون داشتن وکیل در دادگاه حضور می یابند فقط از طریق تلفن یا فکس صورت گیرد.

اخیرا دولت انتاریو و دادستان کل “کریس پنتلی” اعلام کرده اند که طرف های طلاق مجبور به شرکت در جلسه اجباری گرفتن اطلاعات در مورد مراحل قانونی طلاق و گزینه های پیشنهادی هستند.

با این حال بیشتر وکلاء معتقدند که حتی جلسه های اجباری نیز تغییر چندانی ایجاد نمی کند.

بلا و بیرنبام اعلام کرده اند که نظرسنجی بعدی در مورد تجربه زوج هایی که بدون داشتن وکیل در دادگاه حضور می یابند، متمرکز خواهد بود.