گفت وگو با شذی الحسینی، سخنگوی هفته ی آپارتاید اسرائیل در تورنتو

شهروند ـ آرش عزیزی: حتما اسمش را شنیده‌ اید.

همه‌ جا حرفش هست. در پارلمان انتاریو هر سه حزب علیه آن رای داده ‌اند، ایگناتیف علیه‌ اش صحبت کرده، در دانشگاه یورک یکی از جنجالی‌ ترین رویدادها است.

رویدادی که ۴۰ سال پیش از اتاق کوچکی در دانشگاه تورنتو آغاز شده اکنون به جشنواره ‌ای جهانی بدل شده که بیش از ۴۰ شهر در آن شرکت می‌کنند. هدف؟ شذی الحسینی، سخنگوی «هفته ‌ی آپارتاید اسرائیل» در گفت وگو با شهروند می‌ گوید: «هدف ما ایجاد آگاهی در مورد حقوق مردم فلسطین است.» شذی، دانشجویی فلسطینی که خود متولد عربستان سعودی است و حدود ۱۰ سال است به کانادا آمده، هدف را در ضمن حمایت از کارزار بین ‌المللی تحریم‌ های اقتصادی علیه اسرائیل جهت اعمال فشار و وادار کردن این کشور به «تبعیت از قانون بین ‌المللی و حقوق بشر» دانست.

جودیت باتلر

شذی اشاره کرد که امسال «گستره بسیار متنوعی از رویدادها و سخنگویان، فعالان، روزنامه ‌نگاران و فیلم ‌سازان» در هفته‌ ی آپارتایدِ اسرائیل حضور دارند.

چهره‌ ی «ستاره‌ ی» امسال را احتمالا باید جودیت باتلر دانست. این فیلسوف پساساختارگرای آمریکایی و استاد سخنوری و ادبیات تطبیقی در دانشگاه کالیفرنیای برکلی که آثارش در زمینه ‌ی فمینیسم، تئوریِ هم‌جنس‌گرایی، فلسفه ‌ی سیاسی و اخلاق در سطح جهان شناخته شده است، روز چهارشنبه ۹ مارچ در سالن بیهنِ دانشگاه تورنتو در مورد «تحریم فرهنگی و دانشگاهی» سخنرانی می ‌کند.

از دیگر روزهای پرماجرا که الحسینی آن را توصیه می‌کند، جمعه ۱۱ مارچ است که ریحام برغوتی و علی ابونیما با موضوع «وضعیت محاصره،‌ وضعیت مبارزه: پشتیبانی از کمپین تحریم اسرائیل» سخنرانی می ‌کنند. شذی، برغوتی و ابونیما را «فعالانی بسیار برجسته» می ‌نامد. برغوتی از اعضای بنیانگذار «کمپین فلسطین برای تحریم دانشگاهی و فرهنگی اسرائیل»‌است که خود ده سال (از ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۵) در فلسطین زندگی کرده و اکنون در نیویورک تدریس می‌ کند.

ابونیما، نویسنده و کارشناس خاورمیانه و مسائل اعراب آمریکا است و در شیکاگو زندگی می‌ کند. او متولد آمریکا و بزرگ ‌شده‌ ی اروپا است، اما اصلیتش به فلسطین باز می‌گردد و بارها به این کشور و خاورمیانه سفر کرده.

البته «هفته‌ی آپارتاید» فقط به بحث و سخنرانی ختم نمی‌ شود و رویدادهای جالب‌ تری هم شامل آن هست. مثلا در روز یکشنبه، آخرین روز این هفته، با همکاری مرکز بومیان کانادا توری با اتوبوس برای «دفاع از تاریخ شهر پیش از فتح (توسط اروپایی ‌ها)» برگزار می ‌شود.

کمپین علیه اسرائیل و انقلاب عرب

از شذی می‌ پرسم که در گرفتن انقلاب در سراسر جهان عرب چه تاثیری بر کمپین گذاشته است. او می ‌گوید: «جالب است. ما صدایی جدید در میان فعالان فلسطینی و حامیان کمپین تحریم در خاورمیانه دیده ‌ایم. اما ما سازمانی حقوق ‌محور هستیم. ایدئولوژی نداریم و تنها از حقوق مردم دفاع می‌کنیم.» او می‌ افزاید: «اسرائیل نگران اوضاع مصر است که از متحدان قدیمی این کشور بوده است. در اعتراض‌ها در تورنتو نیز پرچم فلسطین را کنار پرچم مصر و سایر کشورها می ‌بینیم و حسی از همبستگی بین فعالان برای فراخوان به دموکراسی در منطقه ایجاد شده است.»

می‌پرسم که به این انتقاد بعضی چپ ‌ها (مثلا گروه مارکسیستی فایت ‌بک) که می‌گویند فعالان این کمپین کمتر به امکان تحولات انقلابی در منطقه توجه می‌ کنند چه پاسخی دارد. او می‌گوید: «انقلاب صورت ‌های بسیاری دارد. جنبش تحریم اسرائیل طرفدار یا علیه این نوع انقلاب نیست.»

شذی در ضمن می‌ گوید خودش به عنوان یک فلسطینی تبعیدی در این مورد نظر می‌دهد، اما  تصمیم را متعلق به مردم فلسطین می‌ داند. او اشاره به مبارزات دیرپای مردم فلسطین می‌کند و می ‌گوید اسرائیل می‌ کوشد با «نظام آپارتاید»، با «جدایی فیزیکی هم بین کرانه غربی و نوار غزه و هم درون خود کرانه غربی» انقلاب را غیرممکن سازد.

از او که می‌ پرسم کدام جلسه ‌ی هفته از همه بهتر است، می‌گوید: «همه ‌شان. چرا یکی؟» اما او هم به سخنرانی پروفسور باتلر در روز چهارشنبه و سخنرانی ابونیما و برغوتی در روز جمعه به عنوان نقاط برجسته ‌ی هفته اشاره می‌ کند.

در آخر از او می‌پرسم که به عنوان یک شهروند فلسطینی چه امیدی برای ادامه انقلاب در کشورش دارد. می‌گوید: «می ‌خواهم آرمان‌گرا باشم و از انقلاباتی که در خاورمیانه صورت می‌گیرد دفاع کنم. این‌ها همه دیکتاتوری ‌های دست ‌نشانده یا رژیم‌ های واقعا سرکوبگر هستند.» او می‌گوید مردم فلسطین منتظر «قدرت‌ های جهانی برای تعیین سرنوشت ‌شان» نمی ‌نشینند و خود از پایین مبارزه می‌ کنند و «مشغول ساختن ملت هستند.»

هفته‌ ی آپارتاید اسرائیل از ۷ تا ۱۳ مارچ در نقاط مختلف تورنتو برگزار می‌ شود. برنامه‌ ی کامل آن در Toronto.apartheidweek.org موجود است.