محمود احمدی نژاد، غلامحسین محسنی اژه ای وزیر اطلاعات و محمد حسین صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را از سمت خود عزل کرده است

 

شهروند ۱۲۴۰ ـ پنجشنبه ۳۰ جولای ۲۰۰۹


 

 محمود احمدی نژاد، در واپسین روزهای عمر کابینه نهم جمهوری اسلامی، غلامحسین محسنی اژه ای وزیر اطلاعات و محمد حسین صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را از سمت خود عزل کرده است.

محمد علی خواجه پیری مدیر مرکز فعالیت‌های قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سرپرست وزارت ارشاد ایران شده و معاون محسنی اژه ای نیز سرپرست وزارت اطلاعات ایران شده است. با عزل دو وزیر کابینه نهم توسط آقای احمدی نژاد، شمار وزاری عزل شده در دولت نهم در ایران به ۱۰ نفر رسیده است.

در طول چهار سال گذشته به همراه عزل ۱۰ وزیر، برکناری و تغییر دیگر اعضای کابینه از جمله رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری نیز توسط احمدی نژاد صورت گرفته است.

این حجم از عزل و برکناری در طول تاریخ سی ساله جمهوری اسلامی بی سابقه است.

از جمله نخستین تغییرهای احمدی نژاد برای دور دوم ریاست جمهوری اش، ارتقا اسفندیار رحیم مشایی از ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به معاون اولی رئیس جمهوری بود. این انتصاب در مرحله نخست مورد انتقاد برخی از چهره های سیاسی ایران قرار گرفت که می گفتند انتصاب معاون اول دولتی که هنوز رئیس آن مراسم تحلیف به جا نیاورده، قانونی نیست.

با بالا گرفتن اعتراض برخی از چهره های سیاسی منتفذ و روحانی در ایران به انتصاب مشایی که سال گذشته از دوستی مردم ایران و اسرائیل سخن گفته بود، یکی از نزدیکان احمدی نژاد، این انتصاب را مربوط به دولت نهم دانست و گفت انتصاب مشایی تغییر معاون اول دولت نهم است و ارتباطی با دولت بعدی ندارد.

سرانجام با حکم حکومتی آیت الله علی خامنه ای و پس از نزدیک به یک هفته تاخیر، احمدی نژاد این حکم را براساس اصل ۵۷ قانون اساسی پذیرفت. احمدی نژاد مشایی را به ریاست دفتر رئیس جمهوری ایران منصوب کرد.

در پی تعلل آقای احمدی نژاد از پذیرش حکم حکومتی آیت الله خامنه ای، برخی از رسانه های ایران گزارش دادند که در جریان جلسه هیات دولت میان احمدی نژاد و برخی از اعضای کابینه اش از جمله دو وزیر معزول ارشاد و اطلاعات درگیری لفظی صورت گرفته بود.

علی رغم حمایت روزنامه کیهان از آقای احمدی نژاد و از دولت او طی چهار سال گذشته، این روزنامه در شماره روز شنبه سوم مرداد خود در سرمقاله ای به قلم حسین شریعتمداری، مدیر مسئول و نماینده آیت الله خامنه ای، به شکل کم سابقه ای احمدی نژاد را مورد انتقاد قرار داد و او را به "کم دانی و ضعف بینش اسلامی" متهم کرد.

این سرمقاله به دلیل خودداری احمدی نژاد از اجرای فرمان آیت الله خامنه ای در عزل اسفندیار رحیم مشایی از معاون اولی رئیس جمهوری نوشته شده بود.