شماره ۱۲۰۸
دکتر قدیریان به تازگی در کنگره ی مهمی که درباره سرطان سینه در آمریکا برگزار شد، حضور یافته و گزارش فشرده ای از این کنگره را برای خوانندگان شهروند ارسال داشته است که در زیر می خوانید.
سی و یکمین کنگره سرطان سینه در شهر San Antonio در تگزاس

هر ساله در اواسط دسامبر کنگره سرطان سینه معروف به SABCS در شهر زیبای سن آنتونیو برگزار می شود و طی چهار روز کنگره نتایج بررسیهای مهم درباره سرطان سینه ارائه می گردد. امسال بیش از هفت هزار نفر از پژوهشگران سرطان سینه در سراسر دنیا نتایج بررسیهای خود را به صورت پوستر و سخنرانی در اختیار همدیگر قرار دادند و درباره آنها بحث و مذاکره کردند. در این کنفرانس هر ساله بین ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر محقق، دانشجو، بیمار و دست اندرکاران لابراتوارهای دارویی شرکت می کنند. به عقیده من این یکی از پرشورترین و مهمترین کنفرانس هایی است که در سراسر دنیا برگزار می گردد. مهمترین خصوصیات این کنگره، توجه و بحث و گفت وگوی بیش از ده هزار نفر در زیر یک سقف و به مدت ۴ روز صرفا درباره یک نوع بیماری است. به عبارت دیگر در این مدت از ساعت ۷ صبح تا ساعت ۹ شب صحبت از علل بروز، چگونگی پیشگیری و برآورد نتایج درمانی سرطان سینه است. در ضمن دانشمندان سراسر دنیا در چنین موقعیت استثنایی با هم تبادل افکار می کنند و برنامه های تحقیقاتی سال آینده را پی ریزی می کنند.
اگرچه میزان بروز سرطان سینه نسبت به سال گذشته تغییری نکرده و هنوز یک نفر از هر ۸ یا ۹ نفر در طول عمر خود به سرطان سینه دچار می گردد، ولی تشخیص زودرس این بیماری و درمان به موقع آن سبب بالا بردن طول عمر بیمار پس از تشخیص بیماری شده و اگر بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود و به موقع درمان گردد امکان زنده ماندن بیمار و داشتن عمر طبیعی حدود ۹۵ درصد است.
در این کنگره غرفه هایی از لابراتوارهای دارویی برپا گردیده بودند و در آنها نشان می دادند که نه تنها داروهای موجود در بازار موثرتر شده اند، بلکه ده ها داروی جدید به زودی به بازار خواهند آمد. علم پزشکی و علوم وابسته، مخصوصا ژنتیک به قدری پیشرفت نموده که از این پس برای درمان هر بیمار مبتلا به سرطان سینه، با توجه به ساختار ژنتیکی مشخص و چند و چون تومور سرطانی نوعی دارو توصیه می گردد.
چرا با وجود پیشرفت چشمگیر در مورد مبارزه با سرطان سینه هنوز رقم بروز آن تغییری نکرده است؟ جواب این است که ما هنوز در زمینه پیشگیری پیشرفت زیادی نکرده ایم. هنوز خانم ها توجه مخصوص به عوامل بروز سرطان سینه ندارند، مخصوصا وقتی دریافته اند که درمان سرطان سینه امکان پذیر شده است. هنوز خانم ها توجهی به رابطه چاقی، نداشتن فعالیت های بدنی، پرخوری، مصرف الکل و غیره ندارند. به همین جهت رقم بروز سرطان سینه همانند سالهای قبل باقی مانده است.
ده سال قبل، فکر می کردیم که ژنتیک و ژن نقش مهمی در بروز سرطان سینه دارد، ولی امروز ثابت شده که ۵ تا ۱۰ درصد سرطانهای سینه به علت فامیلی و ژنتیکی است و بقیه ۹۰ تا ۹۵ درصد آن به علت روش های زندگی ناجور و عوامل محیط زیست می باشد که همگی قابل کنترل و پیشگیری هستند.
گروه تحقیقاتی ما در دانشگاه مونتریال در سال گذشته رابطه روش های زندگی و تغذیه را در خانم هایی که حامل ژن معیوب سرطان سینه بوده اند، ارائه داد و امسال برعکس این رابطه را در افرادی که ژن معیوب ندارند ولی سرطان سینه می گیرند در این کنفرانس نشان می دهد. به عبارت دیگر این پرسش مطرح می شود که چرا خانمی که ژن سالمی دارد، باید به سرطان سینه دچار شود و نقش عوامل محیط زیست، روش زندگی مخصوصا تغذیه در این زمینه چگونه است؟

در این بررسی ۲۸۰ نفر از خانم هایی که به سرطان سینه دچار بودند و ژن مسئول سرطان (BRCA) در آنها سالم بود با ۲۸۰ نفر از خانم هایی که ژن معیوب نداشتند و در ضمن به سرطان سینه دچار نبودند، مقایسه شده اند.
ما تصور می کردیم که چون این افراد ژن معیوب ندارند، روش زندگی و تغذیه در آنها نوع دیگری رفتار می کند، در حالی که دریافتیم که مصرف زیاد غذاهای پر انرژی امکان بروز این سرطان را ۶/۲ برابر افزایش می دهد و مصرف الکل نیز می تواند ۵۵ درصد بیشتر باعث بروز سرطان سینه شود.
خانمهایی که در سن ۲۰ سالگی وزنشان زیاد بوده ۶۸ درصد و آنهایی که وزنشان در سن ۳۰ سالگی غیرطبیعی بود ۹۶درصد و آن دسته ای که در سنین ۴۰ و ۵۰ وزن زیاد داشتند ۵/۲ برابر دیگران در معرض بروز سرطان سینه قرار داشتند. نکته بسیار جالبی که ما در این بررسی در بین خانم های فرانسوی مقیم ایالت کبک کانادا به دست آوردیم، فعالیت بدنی و ورزش متعادل است که ۵۲ درصد امکان بروز سرطان سینه را کم می کند در حالی که ورزش زیاد و زیاده روی کردن در ورزش روزانه هیچ تاثیری در این مورد نخواهد داشت. به عبارت دیگر رعایت حد اعتدال در ورزش و فعالیت های جسمی می تواند تا حدود ۵۲ درصد از بروز سرطان سینه جلوگیری کند که برای اولین بار گزارش می شود.
در زیر بار دیگر به عوامل بروز و پیشگیری سرطان سینه به اختصار اشاره می شود:

۱ـ عوامل بروز سرطان سینه: بلوغ زودرس، یائسگی دیررس، اولین بارداری پس از ۳۰ سالگی، چاقی، نازایی، سابقه فامیلی سرطان سینه و تخمدان، نداشتن فعالیت جسمی، مصرف الکل، پرخوری و مصرف غذاهای پر انرژی و مصرف زیاد چربی حیوانی، بیماریهای سینه.
۲ـ عوامل پیشگیری سرطان سینه: داشتن وزن ایده آل، اولین بارداری در اوایل ۲۰ سالگی، مصرف روغن زیتون، مصرف لازم و کافی سبزی و میوه، ورزش مرتب و مناسب و متعادل (زیاده روی نکردن در ورزش)، شیر دادن نوزادان، مصرف قهوه، مصرف لازم و کافی ویتامینD.





اشتباه در مصرف داروهای شیمیایی کشتار می کند

انستیتوی استفاده سالم از داروهای شیمیایی در آمریکا طی بیانیه ای اعلام کرده که در سالهای اخیر داروهای شیمیایی و عوارض جانبی آنها بیشتر از هر زمانی کشتار کرده و منجر به مرگ و میرهای زودرس شده است. FDA آمریکا در این مورد گزارش می کند که در سه ماه سال جاری حدود ۲۱ هزار نفر در آمریکا به علت مصرف داروهای شیمیایی باعث صدمات غیرقابل جبرانی شده اند. این رقم نسبت به سال گذشته ۳۸ درصد افزایش داشته است. در ضمن حدود ۵ هزار نفر هم به همین علت جانشان را فقط در سه ماه اول سال جاری از دست داده اند که رقمی است بزرگ. به عبارت دیگر میزان مرگ و میر زودرس به علت مصرف داروها خیلی بالاتر از قتل و کشتارهایی است که در این مملکت رخ می دهد. با این گزارش تا آخر سال ۲۰۰۸ جمع افرادی که جانشان را به علت داروهای شیمیایی از دست می دهند حدود ۲۰ هزار نفر و تعداد افرادی که به هر دلیلی پس از خوردن داروهای شیمیایی بیمار و زمین گیر می شوند بیشتر از ۸۴ هزار نفر تخمین زده شده که همه اینها در حقیقت قابل پیشگیری است و می توان از آنها دوری کرد.
در اینجا باید اشاره کرد که تقریبا علت اکثر این مرگ و میرها و صدمه دیدن ها به خاطر عکس العمل داروها در بدن است، به این صورت که یا بیمار به هر دلیلی دکتر معالج خود را در جریان مصرف داروهای شیمیایی دیگر قرار نمی دهد و یا پزشک و داروساز اشتباها دارویی را تجویز و توصیه می کنند و یا هیچ کدام از آنها از امکان بروز عکس العمل مرگبار دارو در بدن خبر ندارند. پس به طور کلی رقم مرگ و میر و بیمار شدن افراد در اثر مصرف دارو خیلی بالاتر از این است که در اینجا گزارش شده است.
داروهایی که در این میان نقش دارند و به علت عکس العمل با یکدیگر و یا عوامل داخلی بدن خطرات غیرقابل جبرانی را به وجود می آورند و در مصرف آنها باید نهایت دقت به عمل آید عبارتند از: Vareniciline، هپارین Oxycodone و حتی داروهای مسکن.
همینطور گزارش شده که در آمریکا هر ساله ۵/۲ میلیون نفر جانشان را از دست می دهند که ده درصد آن مربوط به ضرر و زیان و مصرف زیاد و بی موقع داروها است. نباید فراموش کرد که این ارقام شاهد گزارشاتی است که مردم به طور واضح مرگ دوستان و بستگان خود را به داروها نسبت داده اند و از این نظر پرونده هایی در دادگاهها در جریان است. به طور کلی مرگ و میرها را به سادگی نمی توان به داروها نسبت داد، زیرا این موضوع به قدری پیچیده و مشکل است که برای هر موردی وقت زیاد و بررسی پرخرجی نیاز است. به همین دلیل سازمانهای بهداشتی آمریکا مرگ و میر به علت مصرف داروهای شیمیایی را حدود ۲۰۰ هزار نفر در سال تخمین می زنند. این رقمی است که چند سال قبل هم گروهی از پژوهشگران آن را تایید کرده بودند. در آمریکا در حال حاضر شاید هزاران وکیل و صدها هزار نفر افرادی که یا یک نفر از دوستان و عزیزان خود را به علت مصرف دارو از دست داده اند و یا به کلی زمین گیر شده اند در دادگاههای مختلف پرونده هایی را در شکایت از کمپانیهای داروسازی در جریان دارند.


* دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه و استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و کارشناس سازمان بهداشت جهانی است.
EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com