نماینده میرحسین موسوی، نامزد معترض انتخابات ایران، می گوید که فهرستی شامل نام ۶۹ نفر از کسانی که در خشونت های پس از  …


شهروند ۱۲۴۲  پنجشنبه ۱۳ آگوست  ۲۰۰۹
علیرضا حسینی بهشتی


 

بی بی سی: نماینده میرحسین موسوی، نامزد معترض انتخابات ایران، می گوید که فهرستی شامل نام ۶۹ نفر از کسانی که در خشونت های پس از انتخابات کشته شده اند به مجلس ارائه کرده است. این بیش از دو برابر آماری است که تاکنون از سوی دولت اعلام شده است.

مقام های دولتی ایران تعداد قربانیان خشونت های پس از انتخابات را حدود ۳۰ نفر اعلام کرده اند و هرگز مسئولیت کامل مرگ این افراد را به عهده نگرفته اند. با این حال مخالفان و گروه های حقوق بشر نسبت به این مساله ابراز نگرانی کرده اند که این آمار تنها کسری از تعداد واقعی کشته ها باشد.

به گزارش ایلنا، علیرضا حسینی بهشتی که نماینده موسوی در هیات ویژه آسیب دیدگان حوادث اخیر است گفته است که فهرستی "69 نفره از جان باختگان و حدود ۲۲۰ نفره از بازداشت شدگان پس از انتخابات تقدیم کمیته ویژه مجلس شد."


 

از چند هفته قبل در پی اعتراضات گسترده به نحوه برخورد دستگاه های دولتی با بازداشت شدگان و بی خبری تعداد زیادی از خانواده های آنها از وضعیتشان، کمیته ویژه ای برای پیگیری وضعیت آنها در مجلس تشکیل شد.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی نامزدهای معترض انتخابات نیز کمیته ای تحت عنوان "هیات ویژه آسیب دیدگان" حوادث اخیر تشکیل داده اند که به گزارش ایلنا روز دوشنبه با کمیته مزبور در مجلس دیدار کرده است.


 

حسینی بهشتی گفت: "این جلسه در مجلس شورای اسلامی و به ریاست علاءالدین بروجردی برگزار شد. در این جلسه ابتدا گزارشی از نوع فعالیت های کمیته منتخب موسوی و کروبی در زمینه کمک های حقوقی به آسیب دیدگان ارائه شد و همچنین تاکید شد که با وجود سیاسی بودن برخی اعضای این کمیته، فعالیت آن سیاسی نبوده و ماهیتی انساندوستانه و ملاک های دینی و اخلاقی دارد."


 

وی تاکید کرد که کار هیات موسوی و کروبی به کندی صورت می گیرد که ناشی از "احتیاط خانواده بازداشت شدگان، مفقودین و آسیب دیدگان حوادث اخیر" است. او با ذکر این دلایل به مجلس پیشنهاد کرد "در صورت صلاحدید فراخوانی داده شود تا خانواده ها از اتفاقات رخ داده برای عزیزانشان به کمیته مامور شده از سوی مجلس گزارش دهند و اطمینان داده شود که مشکلی برای آنها پیش نمی آید."

 

بسیاری از خانواده های قربانیان می گویند که حتی از برگزاری مراسم ترحیم برای عزیزانشان بازداشته شده اند.

حسینی بهشتی همچنین گفت هیات موسوی و کروبی قرار است گزارشی مستند از ضرب و شتم زندانیان تهیه کرده و در اختیار کمیته مجلس قرار دهند.

درپی بازداشت های گسترده مخالفان، تعدادی از آنها که به بازداشتگاه کهریزک در جنوب تهران منتقل شده بودند جانشان را از دست دادند. این بازداشتگاه در هفته اول مرداد به دستور آیت الله خامنه ای رهبر ایران تعطیل شد.

در روزهای اخیر یک مقام بلندپایه دولت به بدرفتاری در بازداشتگاه کهریزک با معترضان به نتایج انتخابات اذعان کرد.

قربانعلی دری نجف آبادی دادستان کل کشور روز یکشنبه از حادثه کهریزک به عنوان یک ماجرای "تلخ" نام برد و بر لزوم "برخورد با متخلفان" تاکید کرد.