مراسم بزرگداشت یاد بهزاد مهاجر و دیگر شهدای آزادی خواه حوادث بعد از انتخابات روز دوشنبه با حضور جمعی از خانواده های شهیدان و …


شهروند ۱۲۴۲  پنجشنبه ۱۳ آگوست  ۲۰۰۹


 

میدان زنان ـ مراسم بزرگداشت یاد بهزاد مهاجر و دیگر شهدای آزادی خواه حوادث بعد از انتخابات روز دوشنبه با حضور جمعی از خانواده های شهیدان و زندانی های سیاسی، هنرمندان، وبلاگ نویسان، فعالان حقوق بشر و حقوق زنان، فعالان سیاسی و بیش از ۵۰۰ نفر از شهروندان برگزار شد.

در کنار خانواده مهاجر، برگزار کننده این مجلس، خانواده دیگر شهیدان حوادث اخیر از جمله مادر سهراب اعرابی، پدر امیر جوادی فر، پدر و مادر اشکان سهرابی نیز حضور داشتند. مادر سهراب اعرابی در سخنان کوتاهی یاد همه شهیدان را گرامی داشت و گفت: "شنیدم پسری ۱۲ ساله را به شهادت رسانده اند. این نشان می دهد آنها به کوچک و بزرگ رحم نمی کنند و مصمم هستند که تمام مخالفان را از میان بردارند. پسر ۱۹ ساله من که حتی یکی از آرزوهایش برآورده نشده به کدام گناه کشته شد؟"

زنده یاد بهزاد مهاجر

مادر اشکان سهرابی، جوان ۲۰ ساله ای که در حوادث اخیر شهید شد نیز ضمن دلجویی از همه بازماندگان و ملت عزادار ایران اظهار داشت: "پسرم ۲۰ سال داشت، دانشجو و تکواندوکار بود و بسیار آرام و سر به زیر. تمام محل برای او عزاداری کردند و شهادتش را بزرگ داشتند."

در این مراسم آرام که از ساعت ۱۸ آغاز شد و تا حدود ساعت ۲۲ ادامه داشت، چهره های شاخصی چون رخشان بنی اعتماد (فیلمساز)، جعفر پناهی (کارگردان فیلم های دایره و آفساید)، کامبوزیا پرتوی (فیلمساز)، پروین اردلان و سوسن طهماسبی، از فعالان حقوق زنان، زهره ارزنی، وکیل و فعال حقوق زنان، فخرالسادات محتشمی پور، فعال سیاسی و حقوق زنان و همسر مصطفی تاج زاده، فعال سیاسی دربند، عبدالله شکوری راد، فعال سیاسی، مجتهد شبستری، محقق، محمد حسن شهسواری، نویسنده، آزیتا و رزیتا شرف جهان، مدیران گالری طراحان آزاد، اعضای گروه میدان زنان، کمیته گزارشگران حقوق بشر، گروه مادران صلح، شاخه جوانان جبهه مشارکت، روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان (از جمله نویسندگان وبلاگ های خوابگرد، آفتابگردان، راهبه فراری، زهر مثل عسل و آذرستان) نیز حضور داشتند.

رخشان بنی اعتماد، فیلمساز در این مجلس یادبود با ابراز همدردی با خانواده های شهدا گفت: "متاسفیم که در شرایطی به سر می بریم که دست هنرمندان بسته است و ما نمی توانیم وظیفه خود را ادا کنیم و این وقایع را در تاریخ ثبت کنیم. اما مطمئنا خون این عزیزان هدر نمی شود و تاریخ این عزیزان را از یاد نخواهد برد."

مجتهد شبستری نیز بخشی از سوره آل عمران را به مهوش مهاجر، خواهر بهزاد مهاجر داد که درباره ناپایدار بودن ظلم بود و گفت: خواندن این آیات به شما آرامش خواهد داد.

آنچه این مراسم را از مجالس معمولی ترحیم متمایز می کرد، دسته گل هایی با روبان های سبز بود که شرکت کنندگان برای همدردی با خانواده های شهیدان آورده بودند. در سراسر این مراسم صدای ترانه های انقلابی و ترانه های اعتراضی به گوش می رسید. از جمله ترانه "ای شهید" شهرام ناظری، "قسم به نام آزادی"، "سر اومد زمستون" (بازخوانی سال ۸۸) و "اعتماد"(رای من این نبود) بود.

با پخش شدن ترانه "سراومد زمستون" صدای گریه حاضران به وضوح شنیده می شود. گویا که این ترانه وصف حال و حرف دل آنان بود:

"نه خارم نه خاشاک

زن و مرد بی باک

تنم پاره پاره شد از ضربه های مرد سفاک

من آروم نگیرم

اگر هم بمیرم

من ایستاده ام تا رای خود را پس بگیرم"