شهروند ـ فرح طاهری: فرهنگخانه ایرانی با همکاری و حمایت مجموعه آثار هنری علیخانی، اولین نمایشگاه گروهی عکس خود را با عنوان اکسپوژرز  جهت معرفی آثار عکاسی هنرمندان جوان ایرانی در تاریخ ۲۷ ژانویه شروع کرد.

روز افتتاح، سالن فرهنگخانه ی ایرانی به مدیریت مصطفی عزیزی، پر بود از علاقمندان به هنر از چهره های سرشناس گرفته همچون غلامحسین نامی، سلیمان واثقی، محمدرضا باطنی، … تا جوانان هنرمند و مشتاق.

منشور این نمایشگاه را یکی از ۹ عکاس شرکت کننده در نمایشگاه، محمدحسین ضرغام، نوشته است. در بخشی از این منشور می خوانیم:

در هنرِ تمامِ ممالک، مقوله‌ی “هویت”، امری است که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد. هنر ایران هم در بطنِ هنرِ در حالِ گذارِ جهان، به هویتِ خود توجهِ بخصوصی دارد. امروز هنرمندانِ جوانِ ایران، به این مسئله، به عنوان یکی از پر رنگ‌ترین دغدغه‌های یک جوانِ ایرانی نگاه می‌کنند. این هویت به دو بخش تقسیم می شود:

نخست هویتِ جوانِ ایرانی و جایگاه‌اش در «جامعه‌ی بین‌المللی»، و دیگر، هویتِ انسان و موقعیت اش در «آفرینش».

هنرمندانِ معاصر ایران به این مقوله از زوایای متفاوتی نگاه می‌کنند و به دغدغه‌ی اصلی‌شان (یعنی جایگاهِ انسان)، در بالاترین درجه‌ی اهمیت می‌پردازند.

روز افتتاحیه، تمام مدت نمایشگاه مملو از بازدیدکننده بود

“عکس” به مثابه برشی از زندگی جاری بشر، قابلیتِ آن را داراست که هویتِ فلسفی و اجتماعیِ انسان را در لحظه ثبت کند و آن را هم‌زمان به چالش بکشد. در عینِ حال، ذهنِ مخاطب را در «به چالش کشیدنِ این هویتِ پر راز و رمز» باز نگه دارد.

ضرغام در پایان مانیفست خود می نویسد:

هنرمندِ ایرانی امروز می‌گوید: “باید شنید. باید دید. باید گفت. باید نگاه کرد. باید دیده شد. باید لمس کرد. باید احساس کرد. باید حرکت کرد و از خود پرسید؛ زندگی کردن به چه معناست؟”

از راست: مصطفا عزیزی، ؟، سلیمان واثقی،غلامحسین نامی، موسی علیخانی، حسین شعاعی نیا، حسن زرهی، محمدرضا باطنی، شیدان باطنی، نسرین الماسی

 

هنرمندان شرکت کننده در نمایشگاه

محمدحسین ضرغام، متولد ۱۳۶۲ تهران، فارغ التحصیل لیسانس رشته‌ی فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی و در حال حاضر دانشجوی رشته‌ی عکاسی (دانشگاه هنر و معماری) دانشگاه آزاد اسلامی است.

 

گلاره قیدرزاده، عکاس حرفه‌ای بین المللی در زمینه مد؛ پرتره و موزیک است. او متولد ایران و مقیم اروپاست. با آشنایی و تسلط بر عکاسی دیجیتال و نرم افزارهای ویرایش کامپیوتری و استفاده خلاق از رنگها؛ زبان تصویری و سبک شخصی خودش را یافته است.

 

سرو ذوالفقار، متولد ۱۳۶۶ تهران و دانشجوی کارشناسی رشته فیلم‌سازی/تدوین در دانشگاه علمی کاربردی است.

سرو در  نمایشگاه‌های گروهی گالری های دی، هما، محسن و … شرکت کرده است.

 

امیر فارسیجانی، متولد ۱۳۶۷ تهران، دانشجوی کارشناسی گرافیک، در نمایشگاه هایی در داخل و خارج ایران شرکت داشته از جمله در کره جنوبی و خانه ی هنرمندان ایران.

 

بهار(برنا)فراز، متولد ۱۳۶۲ تهران، فارغ التحصیل فوق لیسانس اقتصاد از سوئد، هم اکنون مستقر در استکهلم و دانشجوی علوم سیاسی در دانشگاه استکهلم است. او در نمایشگاه های گروهی و انفرادی در ایران و سوئد و انگلستان شرکت کرده است و کارهایش در مجله Creative Quarterly در نیویورک در شماره‌ی بهار ۲۰۱۳ به چاپ خواهد رسید.

 

علیرضا صادقی، دارای دیپلم در رشته عکاسی و دانشجوی معماری در دانشگاه علامه دهخداست.

از سال ۲۰۱۰ به صورت حرفه‌ای به کار عکاسی مشغول بوده و در ژانویه ۲۰۱۱ استودیو عکاسی خود را افتتاح کرد.

 

مهسا باقری، متولد ۱۳۶۷ تهران، فارغ التحصیل مهندسی طراحی منظر از دانشگاه آزاد و ساکن تهران است.

مهسا پنج سال سابقه ی عکاسی مادلینگ و تبلیغاتی داشته. از کارهای عکاسی اش نمایشگاه انفرادی در تهران برگزار کرده و از ۲۰۱۱ تاکنون در تله فیلم و سریال و تئاتر سابقه بازیگری دارد.

 

فرزانه رادمهر، متولد ۱۳۶۱ و ساکن تهران است. از دستاوردهای مهم او می توان به کسب رتبه نخست مسابقه عکس گالری فتوگرافیکا آمریکا ـ ۱۳۹۱ اشاره کرد. رادمهر نیز در نمایشگاه های گروهی عکس در  بندرعباس، تهران و شیراز شرکت کرده است.

 

داریوش راد، متولد ۱۳۶۴ از هنرمندان برگزیده جوان در رشته عکاسی و ساکن تهران است.

از دستاوردهای هنری او می‌توان به شرکت در بیش از ۲۴ نمایشگاه‌ هنری از سال ۲۰۰۶ تاکنون در ایران و کشورهای دیگر از جمله آمریکا، برزیل، ترکیه و فرانسه اشاره کرد. او در عکاسی جوایز معتبری نیز دریافت کرده است.

امروز پنج‌شنبه ۳۱ ژانویه روز آخر نمایشگاه است و از ساعت ۱ تا ۷ عصر فرصت دارید تا از عکس های این جوانان هنرمند در شماره ۱۴۱ شپرد شرقی، شرکت فیلمسازی آلترنیت دریم، دیدن کنید.