چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات فعالان سیاسی که در جریان انتخابات دستگیر شدند، روز سه‌شنبه سوم شهریورماه برگزار شد.  


شهروند ۱۲۴۴  پنجشنبه ۲۷ آگوست  ۲۰۰۹


 

رادیو آلمان: چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات فعالان سیاسی که در جریان انتخابات دستگیر شدند، روز سه‌شنبه سوم شهریورماه برگزار شد. در حاشیه این دادگاه عبدالله رمضان‌زاده اعتراف کرد که ۷۴ روز در انفرادی بوده است.

به گزارش ایلنا، در حاشیه برگزاری چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات سران اصلاح‌ طلب، عبدالله رمضان‌زاده، قائم ‌مقام جبهه مشارکت، با انتقاد از روند برگزاری این دادگاه‌ ها به خبرنگاران گفت: «به هر حال اختلاف ‌نظری بین گروه‌ های سیاسی بوده. ما با روش‌های اجرایی دولت نهم مخالف بودیم ولی باز هم طرفدار جمهوری اسلامی هستیم. اگر همین شیوه‌ ها را دولت دهم نیز ادامه دهد باز با آن مخالفت می‌‌کنیم، ولی طرفداری خود از نظام را ادامه می‌‌دهیم». 

وی در پاسخ به خبرنگاری که از او پرسید در کدام بخش اوین است، گفت: «به ما گفته شده در این مورد چیزی نگوییم، اما من این را می‌دانم که ۷۴ روز است که در انفرادی هستم». 


همچنین خبرگزاری مهر به نقل از محسن صفایی فراهانی، عضو دیگر جبهه مشارکت، نوشت: «استحاله سیاسی و فرهنگی در کشور وجود دارد و اگر ادامه داشته باشد بنده فعالیت سیاسی نخواهم کرد». این سخنان نیز در حاشیه دادگاه و در جمع خبرنگاران مطرح شد. 

هفته گذشته اخباری مبنی بر آزادی قریب‌الوقوع دو تن از دستگیرشدگان، محمد قوچانی و محمدرضا جلایی‌پور، منتشر شد. اما حضور این دو در دادگاه روز سه‌شنبه، مورد اعتراض یکی از نمایندگان مجلس قرار گرفت. قدرت‌الله علیخانی، عضو کمیته ویژه مجلس، در این مورد به خبرگزاری ایلنا گفت: «چنانچه قاضی حکم آزادی فردی را صادر کرده باشد، هیچ مرجعی حق مانع‌تراشی در اجرای این حکم را ندارد و این افراد باید به آغوش خانواده ‌هایشان برگردند».

محمدرضا تابش، دبیرکل فراکسیون خط امام مجلس، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری پارلمان نیوز، حضور متهمان بدون وکلای قانونی آنان در دادگاه را غیرقانونی خواند و گفت: «محاکمه تاج‌زاده، حجاریان، عرب‌سرخی و زیدآبادی بدون حضور وکلای تعیینی و با حضور وکلای تسخیری غیرقانونی بوده و دستگاه قضایی را با چالش اعتبار و اعتماد روبرو می‌کند».

دختر سعید حجاریان نیز قبلا در گفت‌وگو با بخش فارسی دویچه وله، گفته بود که پدرش را مجبور کرده‌اند تا وکالت به آقای ریاحی را پس داده و خودشان برای او یک وکیل گرفته‌اند.