این روزها نام کهریزک در خبرهای ایران بسیار به چشم می خورد، ولی متاسفانه آن خبرها مربوط به زندان شوم و سیاهی ست که جمهوری اسلامی  …


شهروند ۱۲۴۴  پنجشنبه ۲۷ آگوست  ۲۰۰۹


 

 این روزها نام کهریزک در خبرهای ایران بسیار به چشم می خورد، ولی متاسفانه آن خبرها مربوط به زندان شوم و سیاهی ست که ج
مهوری اسلامی در منطقه ی کهریزک برپا داشته، اما کهریزکی که ما از آن حرف میزنیم بنیاد خیریه ای ست با وجوه انسانی که بیش از سی و پنج سال قدمت دارد و در کار خدمت به انسان های جامعه ی ایران بدون همراهی و کمک دولت است. بنیاد خیریه کهریزک فقط به کمک های مردمی اتکا داشته و به همین خاطر هم توانسته از زمان شروعش با
۱۰۰۰ متر زمین وقفی و دو اتاق ویرانه به مجتمعی با ۴۶۰هزار مترمربع توسعه یابد  به طوری که آن چند اتاق ویرانه به ساختمانها و سالن های مجهزی تبدیل شده و آن چند بیمار اولیه به ۱۷۰۰ مددجو(سالمند، معلول و بیماران مبتلا به MS) رسیده است. کهریزک بیش از ۱۰۰۰ پرسنل دارد که حدود ۷۰۰ نفر آن را بانوان نیکوکاری تشکیل میدهند که داوطلبانه بدون چشمداشت مالی به کمک مددجویان میروند.


 

کهریزک دارای درمانگاهی مجهز به بخشهای مختلف پزشکی است و ۴۰ پزشک متخصص هر هفته به طور رایگان به این بیماران رسیدگی میکنند.

کارگاه های مختلفی چون خیاطی، کشاورزی، عروسک سازی، الکترونیکی، سراجی، تعمیر کفش، کارهای دستی و هنری، فرش بافی، نقاشی، سوادآموزی، فعالیت های ورزشی، شطرنج، موسیقی و غیره در امر کاردرمانی مددجویان یاری رسانند.

امروزه کهریزک بیش از ۴۰ زوج معلول را در خانه هایی که در مجتمع ساخته جای داده و از بچه های سالم آنها در مهدکودک مجتمع نگهداری میکند.

کهریزک تنها مرکز نگهداری از بیماران MS در ایران است. شعبه ی کانادای کهریزک با حضور خانم اشرف قندهاری (بهادرزاده) رئیس هیئت مدیره کهریزک در دسامبر سال ۱۹۹۹ بنیاد گذارده شد و از همان زمان کهریزک کانادا در جهت جمع آوری کمک های مالی و ارسال آن به ایران فعالیت دارد. این فعالیت ها شامل برگزاری جشن به مناسبت های مختلف مثل مهرگان، سالگرد تاسیس و … و برگزاری بازارهای خیریه است که آخرین آن بازار نوروزی کهریزک بود.

روز یکشنبه  ۱۶ آگوست ۲۰۰۹ در محل کامیونیتی سنتر هاربرفرانت بازار تابستانی کهریزک برپا بود با هدف حمایت از بیماران "ام اس".  بگذریم از اینکه با دیدن نام هاربرفرانت سنتر بسیاری مثل خود من به اشتباه به محل معمول غرفه های هاربرفرانت سنتر رفتند و بعد متوجه شدند که محل بازار چند خیابان آن طرف تر در تقاطع بترست قرار دارد.

داوطلبان بنیاد کهریزک جوان و میانسال همگی در کار رتق و فتق امور بودند. صنایع دستی کار هنرمندان و کار مددجویان مجتمع کهریزک برای فروش عرضه شده بود. خانم فروغ منصوری که خود مبتلا به ام اس بود و برای خرید و بازدید از بازار آمده بود، در رابطه با این بیماری و لزوم حمایت از مبتلایان به آن گفت: ۱۲ سال پیش، من دانشجوی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بودم که یک روز با تار شدن دید به دکتر مراجعه کردم و تشخیص ام اس داده شد و از همان زمان درمان و کنترل بیماری را شروع کردم.

فروغ منصوری در حال خرید در بازار کهریزک 

خانم منصوری علیرغم ابتلا به بیماری ام اس توانست به تحصیلاتش ادامه دهد و لیسانس ادبیات نمایشی بگیرد. او همچنین فوق لیسانس فیلمنامه نویسی گرفته و در ایران معلم داستان نویسی و اصول و فنون بازیگری در مدرسه هنری سوره در مقطع دبیرستان بوده. پس از مهاجرت به کانادا  در کالج جرج براون رشته ی عکاسی دیجیتال را گذراند و در حال حاضر هم در کار ترجمه کتاب کودک از فارسی به انگلیسی است برای یک انتشارات در ایران.

خانم منصوری پیش از ابتلا به بیماری به سرای سالمندان و معلولین کهریزک سر میزده و از نزدیک با بیماران ام اس آشنا بوده.

خانم منصوری در دوران بیماری از موهبت خانواده ای حامی برخوردار بوده، اما آنان که در کهریزک به سر میبرند، به هر دلیلی، چه مادی و چه معنوی، از چنین حمایتی برخوردار نیستند، و دست حمایت به سوی جامعه ی خود دراز کرده اند.

چند سال است که کهریزک مرگز نگهداری از بیماران ام اس را راه اندازی کرده و در این راه پیشگام بوده است. این افراد در کهریزک به فعالیت های مختلفی اشتغال دارند و حاصل کارهای دستی آنان در بازارهای این سو و آن سوی جهان که از سوی کهریزک برگزار می شود به معرض فروش گذارده می شود.

خانم منصوری که با روحیه ی بالا توانسته بر بیماری خود غالب شود، می گوید: من معتقدم هیچوقت برای شروع دوباره دیر نیست. من همیشه نیمه ی پر لیوان را می بینم. به قول بزرگی، بیایید زندگی بسازید نه اینکه با زندگی بسازید.

با حمایت از برنامه های خیریه کهریزک سازنده ی زندگی برای کسانی باشید که دست یاری به سوی شما دراز کرده اند.