آنتی اسیدهای موجود در بازار چه آن هایی که می توان بدون نسخه تهیه و مصرف کرد و چه آنها که توسط پزشک معالج تجویز می شوند اگر درازمدت مصرف شوند سبب کمبود املاح بدن مخصوصا آهن و منیزیوم می شوند. متأسفانه مردم صرفا به خاطر ترش کردن و یا سوءهاضمه بدون توجه به ضرر و زیان های آنتی اسیدها مرتبا آنها را مصرف می کنند. برخی از مطالعات علمی در این مورد نشان می دهند که مصرف درازمدت آنتی اسید می تواند سبب کم خونی و کمبود منیزیوم شود که در مراحل پیشرفته منجر به ناهنجاری های قلبی و بروز بیماری غش خواهد شد. در این صورت اولا به هیچ عنوان نباید بدون مشورت پزشک به مدت طولانی آنتی اسیدهای معمولی را تهیه و مصرف کرد و در ضمن در مصرف آن دسته از آنتی اسیدهای نسخه ای هم باید توجه داشت که اگر خوردن آنها طولانی شود عوارض زیادی به وجود می آورد که جبران پذیر نخواهد بود.

 باز هم از خواص زردچوبه

 زردچوبه یا Curcuma، ادویه ای که بشر از هزاران سال قبل آن را می شناخته، قادر است از بروز بسیاری از بیماری های مزمن مانند التهاب بدن(درد مفاصل)، سرطان، بیماری های قلبی و بیماری آلزایمرز جلوگیری کند. در ضمن مطالعه ی جدید نشان می دهد که مصرف زردچوبه از جمع شدن چربی در بدن جلوگیری کرده و به داشتن وزن ایده آل کمک می کند.

زردچوبه در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد و در سلامتی سلول های (T-Cells) CD4 و CD8 مؤثر می باشد. همین سلول های موجود در خون هستند که از بدن در مقابل عوامل بیماری زا دفاع می کنند و نمی گذارند بیماری بروز کند. ژورنال علمی شیمی بیولوژی طی مقاله ای اشاره می کند که ترکیبات زردچوبه در ساختن پروتئین هایی در بدن نقش دارد که در فعالیت و دوام سیستم ایمنی مهم می باشند.

ترکیبات موجود در زردچوبه از گرفتگی عروق توسط کلسترول جلوگیری نموده و در نتیجه از بروز سکته قلبی و مغزی پیشگیری می کند. خاصیت ضد التهاب زردچوبه در این میان نقش مهم خواهد داشت، زیرا با تقلیل التهاب عروق جریان خون را سرعت می بخشد و اکسیژن و مواد غذایی را به راحتی به سلول های بدن می رساند. مقاله ای که در ژورنال علمی قلب و عروق به چاپ رسیده نشانگر این است که ترکیبات زردچوبه از لخته شدن خون جلوگیری می کند که خود نقش پیشگیری کننده برای سکته های قلبی و مغزی دارد.

پژوهشگران متخصص بیماری آلزایمرز طی بررسی های دنباله داری دریافته اند که سالمندان هندی که عادت به مصرف زیاد زردچوبه دارند، خیلی کمتر از دیگران در معرض بروز بیماری آلزایمرز قرار دارند. علاوه بر خواص ضد التهاب زردچوبه، این ادویه حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان با کیفیت بالا است که در سلامتی سلول های مغز و اعصاب نقش دارد. در ضمن ترکیبات زردچوبه از بروز گرفتگی ها و پلاک های آمیلوئید در بافت مغز جلوگیری می کند و در حقیقت سبب تقویت حافظه می شود.

زردچوبه قدرت متابولیسم یا سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد و در نتیجه سبب کم شدن وزن بدن می شود. پلی فنول های موجود در زردچوبه در پایین آوردن کلسترول و تری گلیسیرید خون مهم است چون چربی ها را در بدن به سوخت و ساز می رسانند. این حقیقت را می توان در مقاله ی علمی که در ژورنال تغذیه آمریکا به چاپ رسیده پیگیری نمود. به عبارت دیگر بهترین داروی طبیعی برای پایین آوردن تری گلیسیرید خون مصرف زردچوبه است.

 

نقش آرد در ترمیم سوختگی پوست بدن!

 

یکی از خوانندگان شهروند با ارسال مقاله ی کوتاه اینترنتی سئوال کرده که آیا آرد در تسکین سوزش در اثر سوختگی و درمان جراحات مربوط به آن نقش دارد؟ در مقاله ی یاد شده چند مورد از سوختگی های پیش آمده در خانه آورده شده که شخص با استفاده از آرد توانسته از بروز تاول و عوارض دیگر سوختگی جلوگیری کند.

ممکن است در طب سنتی بعضی از کشورهای دنیا چنین عملی مرسوم باشد، ولی ما در قرنی زندگی می کنیم که اینگونه مسائل و مشکلات راه حل سالمتری دارند. آرد ممکن است حاوی عوامل عفونت زا باشد و در نهایت مشکل را پیچیده تر کند و در ضمن هر کسی باید مقداری آرد به اسم و به عنوان کمک های اولیه در منزل داشته باشد تا در موقع لزوم از آن استفاده کند که گاهی امکان پذیر نخواهد بود. به طور کلی برای سوختگی پوست بدن و در درجه های مختلف کمک های اولیه و ثانویه استانداردی وجود دارد. در ضمن نباید اینگونه پیش آمدها را سرسری گرفت، بلکه اگر آسیب پوست جدی تر و عمیق تر باشد بدون هیچ درنگی باید از دست اندرکاران بهداشت کمک گرفت و شخص را به یک درمانگاه یا بیمارستان رسانید چون گاهی عوارض جانبی آن خطرناک و غیرقابل جبران خواهد بود.

 

فوائد مصرف آب

 

بارها در این صفحه در مورد رابطه ی مصرف آب و سلامتی مطالبی به اطلاع خوانندگان عزیز رسیده. چون عده ی زیادی در این باره سئوال کرده اند، یک بار دیگر به طور اختصاص به نقش آب در بدن و رابطه ی آن با سلامتی و بهزیستی اشاره می شود:

به طور کلی ۹۰ درصد بافت مغز، ۷۵ درصد ماهیچه ها، ۸۳ درصد خون و ۳۲ درصد استخوان ها را آب تشکیل می دهد و این خود نشانگر اهمیت نقش آب در اعضا مختلف بدن است.

عملکرد آب در بدن

 آب در هضم و جذب و حمل مواد غذایی و اکسیژن به بافت ها و سلول های بدن نقش دارد که به همراه خون انجام می گیرد. در ضمن آب سبب مرطوب نگه داشتن ریه ها و تسهیل در تنفس و همچنین مرطوب نگه داشتن مفاصل برای حرکات مختلف می گردد. آب در متابولیسم و سوخت و ساز بدن موثر است و اگر به اندازه کافی آب در بدن وجود نداشته باشد خللی در متابولیسم بدن به وجود می آید. یکی دیگر از عملکردهای آب تنظیم درجه ی حرارت بدن است. هر روزه مقدار زیادی از مواد زائد سوخت و ساز بدن به همراه مواد شیمیایی که از طریق غذا و هوا وارد بدن می شود، باید از طریق کلیه ها و به همراه آب دفع شوند. در این صورت اگر به طور مداوم آب به بدن نرسد در دفع این دسته از مواد زائد از بدن وقفه ای حاصل شده و مشکلاتی را به وجود می آورد. این عمل آب را می توان سم زدائی بدن نام گذاشت که نقش انکارناپذیری در سلامتی و بهداشت خواهد داشت. آب در از دست دادن وزن بدن نقش داشته و در ضمن بی آبی سبب تغییر خلق و خوی و نوعی افسردگی و سردرگمی می شود. افرادی که به مقدار لازم و کافی آب مصرف می کنند، شاداب ترند و در ضمن پوست لطیف و سالم تری دارند. آب بهترین دارو برای پیشگیری و درمان یبوست و سوءهاضمه بوده و در ضمن از بروز بسیاری از بیماری های مزمن، مانند سرطان و عوارضی مانند سنگ کلیه و غیره جلوگیری می کند. شخص می تواند چند هفته بدون غذا زندگی کند ولی قادر نیست بیشتر از چند روز بدون آب زنده بماند و این مایع بی رنگ و بی بو باید در تمام طول روز به تدریج به بدن برسد نه اینکه شخص در یک وعده مقدار زیادی آب مصرف کند.

بدن انسان در روز حدود ۳ لیتر یا ۱۲ لیوان آب نیاز دارد که یک لیتر آن باید از طریق غذا مانند سبزی و میوه و گوشت و غیره به بدن برسد و دو لیتر دیگر (۸ لیوان) باید به صورت آب نه به شکل قهوه و چای و غیره وارد بدن شود.

همانطور که اشاره شد آب رنگ و بو ندارد و مصرف آن برای عده ای دلپذیر نخواهد بود. در این صورت توصیه می شود که مخلوط آب با آب لیمو، کمی مربای خوشرنگ، مقداری عسل و یا کمی گلاب مصرف شود.

عوارض کم آبی

عوارض مهم کم آبی عبارتند از خستگی، سردرد، یبوست، درد ماهیچه ها و خشکی مفاصل، ناهنجاری های کلیوی، خشکی و شکنندگی پوست، به هم خوردن فشار خون و تشنگی است. امروزه دانشمندان و پژوهشگران به این باور دارند که خستگی یکی از علائم مهم تشنگی و کم آبی بدن است. در این صورت در موقع احساس خستگی باید مقداری آب مصرف کرد تا این کمبود جبران شود.

دفعات و مقدار مصرف آب در روز:

۱ـ یک لیوان صبح و قبل از صبحانه

۲ـ یک لیوان با صبحانه

۳ـ یک لیوان بین صبحانه و ناهار

۴ـ یک لیوان قبل از ناهار

۵ـ یک لیوان با ناهار

۶ـ یک لیوان بین ناهار و شام

۷ـ یک لیوان با شام

۸ـ یک لیوان قبل از خواب

 

 *دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com