تغذیه و بهداشت خانواده

 

 پیاز از خانواده سیر است و چند نوع مختلف دارد. انواع پیاز مقدار زیادی ترکیبات سولفور دارند و دارای آنتی اکسیدان بسیار قوی گلوتاتیون اند که در صدها فعل و انفعالات بدن دخالت دارد. آنتی اکسیدان پیاز از نظر عملکرد مخصوصی که در غذاهای دیگر دیده نمی شود یکی از بهترین آنتی اکسیدان های آن می باشد زیرا علاوه بر خواص بی شمار خود قادر است آنتی اکسیدان های دیگر موجود در بدن را بازیافت کند یا دوباره به فعالیت وادارد. اصولاً آنتی اکسیدان گلوتاتیون در بدن تولید می شود ولی برای فعالیت خود محتاج به ترکیبات سولفور و غیره است که پیاز حاوی مقدار زیادی از آن می باشد و سبب کاربرد بهتر آن می گردد.

food-c

کوارستین از نوع آنتی اکسیدانی است که در بدن به وجود نمی آید و باید به همراه غذا وارد بدن گردد و تفاوت آن با گلوتاتیون آنتی آلرژی بودن آن است. این انتی اکسیدان از گروه فلاوونوئید است که در میوه جاتی مانند انگور و سیب نیز وجود دارد. خاصیت ضدآلرژی این آنتی اکسیدان موجود در پیاز موجب پیشگیری و درمان التهاب بدن شده و از بروز بیماری های مزمنی مانند بیماری های قلبی و سرطان نیز جلوگیری می کند.

مطالعات علمی زیادی بر روی پیاز و رابطه آن با سلامتی انجام گرفته است.

در یک بررسی به وسیله پژوهشگران فرانسوی نشان می دهد که سیر و پیاز امکان بروز سرطان سینه را کاهش می دهد. در بررسی دیگر که ۲۳۸ نفر از بیماران مبتلا به سرطان پروستات و ۴۷۱ نفر افراد شاهد در آن شرکت داشته اند ثابت شده که مردانی که هر روز حدود ۱۰ گرم یا بیشتر پیاز می خوردند خیلی کمتر به سرطان پروستات دچار شده اند. البته پیاز خواص بی شماری دارد ولی در اینجا فقط به اهمیت آنتی اکسیدانی آن اشاره گردید.

سم زدائی طبیعی کبد

کبد بزرگترین عضو داخل بدن می باشد که بعضی از روش های نادرست زندگی مانند مصرف الکل، اکثر داروهای شیمیایی، مسکن هایی که با نسخه و بدون نسخه خریداری و مصرف می شوند، سموم موجود در محیط زیست مانند حشره کش ها و غیره، افزاینده های غذایی شیمیایی و تغذیه ناجور سبب مسمومیت آن می گردد.

بی توجهی در حفظ کبد بیماری های مختلفی در بدن به وجود می آورد که بیماری دیابت، هپاتیت ها به علت آلوده شدن کبد به ویروس های مختلف، التهاب بدن، سیروز یا سفت شدن کبد در اثر مصرف الکل و عوامل دیگر نوعی از آنها می باشند. مصرف داروهای شیمیایی برای سم زدائی بدن به وسیله افراد غیرمتخصص رواج دارد که خود مزید بر علت شده و کبد را بیمار می کند. طب سنتی بعضی از کشورهای دنیا که از نظر علمی و طب مدرن نیز بررسی شده اند قادر است از کبد سم زدایی کند. در اینجا دو نوع از گیاهانی را که در طب سنتی به این منظور مورد استفاده قرار می گیرند، به شما معرفی می کنیم و یادآوری می کنیم که این گیاهان هیچ گونه عوارض جانبی ندارند.

۱ـ گل قاصدک: ریشه و برگ گیاه گل قاصدک یکی از بهترین داروهای تمیز کردن کبد به شمار می رود. چای گل قاصدک را می توان در تمام فصول سال تهیه و مصرف نمود. این همان گیاهی است که در چمن ها و بیابان ها در موقع بهار می روید و با گل زرد خود نوعی زیبائی به طبیعت می دهد ولی عده ای آن را از بین می برند چون به چمن ها صدمه می زند. چون برگ این گل شبیه دندان های شیر است به فرانسه نام آن را Dandelion گذاشته اند و تا به حال صدها مقاله علمی درباره خواص آن نوشته شده است. گل قاصدک حاوی مقدار قابل ملاحظه ای املاح و ویتامین ها است و آهن و پتاسیم و روی موجود در آن برای سلامتی بدن موثر است. از برگ تازه آن می توان در سالاد سبزی استفاده کرد. طعم این برگ کمی تلخ است ولی به همراه سبزیجات دیگر این تلخی احساس نمی شود. برگ و ریشه گل قاصدک سبب افزایش ترشح صفرا می شود که از طریق کبد وارد کیسه صفرا می گردد که خود نقش بزرگی است در تمیز کردن کبد.

گیاه یا ادویه دیگری که در سم زدائی کبد نقش شناخته شده ای دارد زردچوبه است. زردچوبه کافی به همراه رژیم غذائی روزانه سلامتی کبد را تضمین می کند. کپسول زرچوبه هم موجود است که می توان از آن در حد اعتدال استفاده کرد. پژوهشگران ثابت کرده اند که اثر ۲ـ زردچوبه در سم زدائی کبد به همراه مقداری فلفل سیاه عملکرد بهتری خواهد داشت. همچنین پیشنهاد می شود که مصرف زردچوبه به همراه مقداری روغن زیتون بهتر و سریعتر در بدن جذب می گردد.

ویتامین D و سرطان پستان

در دهه گذشته تحقیقات علمی زیادی بر روی نقش ویتامین D در بهداشت و سلامتی به عمل آمده و نتایج آن مقام مخصوصی به این ویتامین محلول در چربی داده است. همان طوری که اطلاع دارید درصد مهمی از ویتامین D بدن ما به وسیله تابش اشعه خورشید بر روی پوست بدن به وجود می آید. در مناطقی که مردم به علت آداب و رسوم مذهبی و محیط زیست و غیره همیشه تمام بدنشان را می پوشانند به کمبود ویتامین D دچار هستند. بررسی جالبی در عربستان سعودی بر روی ۱۲۰ بیمار مبتلا به سرطان پستان و ۱۲۰ نفر از زنان سالم به عمل آمده که نتایج آن برای اولین بار رابطه کمبود ویتامین D را با شدتی غیرقابل تصور ثابت می کند و آن این که زنانی که به سرطان پستان مبتلا بودند ۶۰۰ درصد بیشتر از دیگران، به کمبود ویتامین D دچار بودند. به عبارت دیگر امکان بروز سرطان پستان در زنانی که بدنشان حاوی مقدار بسیار ناچیزی ویتامین D است ۶ برابر بیشتر از دیگران در معرض بروز این بیماری هستند. قبلاً مطالعات زیادی بر روی این موضوع به عمل آمده بود ولی هرگز تصور نمی شد که در گوشه ای از دنیا که مردم به هر دلیل از نعمت اشعه خورشید برخوردار نیستند و سر تا پای خود را می پوشانند تا این حد در معرض بروز سرطان سینه باشند.

دانشمندان در صددند که مقدار لازم و کافی ویتامین D بدن را که حدود ۵۰ سال قبل برآورد و پیشنهاد شده بود، تغییر و مقدار آن را افزایش دهند تا افرادی که قادر نیستند از طریق اشعه خورشید این ویتامین را در بدن خود بسازند از آن استفاده نمایند.

از هر دری سخنی

ـ زردچوبه و پیاز در استحکام استخوان های بدن نقش دارند. مواد معدنی مانند کلسیم رژیم غذایی به همراه پیاز و زردچوبه وقتی در ساختمان استخوان ها وارد شد کمتر از دست می روند.

ـ بین مصرف قندهای مصنوعی و سردردها مخصوصاً سردرد میگرن رابطه مستقیم وجود دارد. آمار نشان می دهد که از روزی که قندهای مصنوعی به بازار آمده میزان بروز سردردها هم افزایش یافته است.

ـ افرادی که به بیماری نقرس دچار هستند باید از مصرف غذاهای پورین دار مانند کله پاچه و دل و قلوه و مخصوصاً اسپاراگوس دوری کنند که سبب پیشرفت بیماری نقرس و بروز درد شدید می شود.

ـ آب و میوه کرنبری دارای خواص زیادی است. در درمان عفونت HBP معده، عفونت های کلیوی و پیشگیری سرطان کرنبری نقش شناخته شده ای دارد.

ـ سیب زمینی را نباید در یخچال نگهداری کرد، زیرا به تدریج نشاسته موجود در آن تبدیل به گلوکز یا قند معمولی می شود.

*دکتر پرویز قدیریان استادی دانشگاه مونتریال در تغذیه، استادی دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و کارشناسی سازمان بهداشت جهانی را در کارنامه ی پر بار خود دارد. از همکاری او با شهروند بیش از یک دهه می گذرد.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com