فرح طاهری: یکشنبه اول می ۲۰۱۱، در سالنی مجلل در شهر وان (تورنتوی بزرگ)، شوی لباسی برگزار شد که طراح آن مریم احدی بود.

مریم احدی (بالا راست) در پایان به ابراز احساسات حاضران پاسخ داد

مریم احدی، بنیانگذار و مدیر شرکت “چکن”(Chaken) است که ۲۸ سال سابقه حضور در دنیای مد لباس را دارد. او به دلیل علاقه به سنت، در لباس های محلی ایرانی، پژوهش کرده و توانسته با الهام گرفتن از لباس های محلی و بومی، آنها را مدرن و قابل استفاده به روز کند.

در شوی لباسی که با چند تن از دوستان بخت دیدارش را یافتم، در آغاز نمونه های اصیل لباس های محلی گیلکی، بختیاری، لر، کرد با موسیقی همان مناطق که توسط گروه سرو با هنرمندی شاهین فیاض، کوشا نخعی و حماسه دانشزاد به طور زنده اجرا می شد، در معرض نمایش قرار گرفتند و در ادامه با تغییر موسیقی به پاپ و  R&B لباس ها مدرن شد در حالی که حضور هنر سنتی و اصیل را هم در آنها می شد دید.

رنگ های زیبا، روی پارچه های ابریشم و حریر، ظرافت و لطافت خاصی به لباس ها بخشیده بود که چشم همگان را خیره می کرد.

مریم احدی می گوید، من عاشق سنت ایرانم و همیشه از شروع کار سعی کرده ام از کارهای ایرونی در تولیدات خودم استفاده کنم.

حتی شال هایی که مانکن ها بر شانه هایشان انداخته بودند، با خوشنویسی شعرهای مشهور، رنگ و بوی ایرانی به خود گرفته بودند.

خانم احدی می گوید، شرکت کنندگان در شوی لباس، از معرفی لباس های محلی ابراز رضایت کردند و خوشحال بودند.

او می گوید، من طوری طراحی می کنم که همه بپسندند، چه یک جوان و چه یک میانسال و حتی افراد با عقاید مختلف.

خانم احدی در مورد ویژگی های کارش می گوید، در لباس های سنتی به رنگ و زیورآلات خیلی اهمیت می داده اند و من هم سعی کرده ام که این را در کارهایم در نظر داشته باشم، چون خودم هم عاشق رنگ هستم.

نواردوزی، یراق دوزی و تکه دوزی از ویژگی های لباس های طراحی شده توسط خانم احدی ست.

گفتنی ست نه در بروشوری که در برنامه داده شد، و نه در سایت چکن قیمتی برای لباس ها وجود نداشت، و با توجه به اینکه خیلی ها مایل بودند بدانند بالاخره برای این لباس زیبا و موردپسندشان چه میزان باید هزینه کنند، این پرسش را با خانم احدی در میان گذاشتم. او گفت: به دلیل اینکه برای تدارک شوی لباس وقت کمی داشتیم، موفق نشدیم قیمت گذاری ها را انجام دهیم، ولی بدانید قیمت ها بسیار مناسب است و حتی از ایران ارزانتر است چون من می خواهم اول مردم با کارهای من آشنا شوند. اگر به دفتر من بیایید تمام لباس ها قیمت دارد و می بینید که قیمت ها هم مناسب است.

 

با اینکه خانم احدی چند سالی ست بین ایران و تورنتو در رفت وآمد است و نزدیک به سی سال است که در ایران طراح است و شوی لباس برگزار می کند، اما این اولین شوی لباس او در تورنتو بود که بسیار بانظم و در سطح بسیار خوبی اجرا شد. می توانیم امیدوار باشیم که در آینده هم شاهد کارهای بیشتر و تازه تر این طراح مد ایرانی در تورنتو باشیم.

با آرزوی موفقیت برای ایشان.