آرش عزیزی ـ “اگر آمریکای لاتین بود، تا به حال شورش شده بود.”

این نقل به مضمون حرفی است که یکی از کاربران فیس ‌بوک در مورد بالا رفتن قیمت ‌های بنزین در کانادا زده است.

 در حالی که این مقاله نوشته می ‌شود (شبِ ‌سه ‌شنبه) قیمت ‌های بنزین در پمپ‌ بنزین‌ های تورنتو به لیتری یک دلار و  ۳۹ سنت رسیده است و دان مک ‌تیگ، نماینده سابق لیبرال و ناظر قیمت بنزین مدعی است که تا روز چهارشنبه، یعنی تا زمانی که شهروند به دست شما برسد، امکان دارد این قیمت دو سنت دیگر هم بالا برود .

پس از اینکه قیمت ها به یک دلار و ۴۱ سنت رسید روز پنجشنبه قیمت بنزین یک دلار و ۳۳ سنت کاهش یافت

نماینده ‌ی سابق پیکرینگ- اسکاربوروی شرق که در انتخابات روز ۲ ماه مه مقابل نماینده‌ ی محافظه‌ کاران شکست خورد حالا وقت خود را حسابی صرف‌ وب سایت معروفش tomorrowgaspricetoday.com می‌ کند. این وب ‌سایت در ضمن اشاره کرده که قیمت بنزین سال گذشته در همین روز تنها۳/۹۶سنت بوده است یعنی بیش از ۴۳ سنت ارزان‌ تر.

 نماینده‌ ی سابق لیبرال می ‌گوید کانادایی‌ ها لیتری چهار سنت گران ‌تر از قیمت جهانی پول بنزین را می ‌دهند که در خود کشور تولید می‌ شود. این تفاوت در روز سه ‌شنبه البته به هشت سنت رسید.

مک‌ تیگ تورم در قیمت بنزین را به علت فقدان رقابت بین پالایشگاه‌ های عمده و افزایش احتکار در بازار می‌ داند. روز دوشنبه قیمت نفت خام بیش از ۵ دلار افزایش داشت و به بشکه‌ ای ۵۵/۱۰۲ دلار آمریکا رسید در حالی که هفته‌ ی قبل ۱۷ دلار کاهش یافته بود.

نماینده ‌ی سابق لیبرال دولت محافظه‌ کار را متهم کرد که به جای نفع کانادا دنبال نفع شرکت ‌های بزرگت نفتی است و همین است که جلوی بالاتر رفتن قیمت را نمی ‌گیرد.

پس از سیاستمداری

مک ‌تیگ در گفتگو با تورنتو استار در ضمن گفته حالا که سیاستمدار نیست و می ‌تواند “هر چه دلش خواست بگوید”‌ با خیال راحت به واقعیت ‌ها اشاره می ‌کند و به فقدان نظارت بر قیمت ‌های بنزین حمله می‌ کند.

 او که پدر پنج فرزند است می ‌گوید از وقت شکست سرش بیشتر از همیشه شلوغ بوده و می ‌خواهد علاوه بر بنزین به بالا رفتن قیمت غذا هم بپردازد. او البته همچنان مشغول تعطیل کردن دفتر کمپینش،‌ دفتر حوزه‌ ی انتخاباتی ‌اش و دفترش در اتاوا است و پس از آن تصمیم خواهد گرفت که با وب ‌سایتش دقیقا چه کند و چگونه جلوی تورم بایستد.