کمیسیون انتخابات افغانستان نتایج ۷۴ درصد آرای انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را اعلام کرده است و طبق آن‌ حامد کرزای، رئیس‌جمهور فعلی، همچنان پیشتاز است.  


شهروند ۱۲۴۶  پنجشنبه ۱۰ سپتامبر  ۲۰۰۹


 

کمیسیون انتخابات افغانستان نتایج ۷۴ درصد آرای انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را اعلام کرده است و طبق آن‌ حامد کرزای، رئیس‌جمهور فعلی، همچنان پیشتاز است. داوود علی نجفی، رئیس دارالانشای کمیسیون انتخابات گفت  کرزای با ۲۰۸۹۱۷۹ رای پیش است و عبدالله با ۱۳۶۱۲۴۷ او را تعقیب می‌کند. رمضان بشردوست با ۴۵۷۹۰۹ در مقام سوم است. هر چه نتایج بیشتری اعلام می‌شود به نظر پیشتازی حامد کرزای محرزتر می‌شود و او به میزان ۵۰ درصدی که برای قطعی شدن انتخابات و عدم کشیده شدن آن به دور دوم نیاز است، نزدیک‌تر می‌شود.

با توجه به شرایط افغانستان تعجبی نیست که ادعای تخلفات گسترده از سوی عبدالله عبدالله، وزیر امور خارجه‌‌ی سابق کرزای و رقیب امروز او، در سطح وسیعی مطرح می‌شود. او مدعی است که آقای کرزای از نفوذش در دولت برای تاثیر بر شمارش آرا استفاده می‌کند. آقای عبدالله مشخصا به کمیسیون انتخابات نیز حمله کرده است. کمیسیون شکایات انتخاباتی تا به حال ۲۰۰۰ شکایت دریافت کرده که ۶۰۰ مورد آن‌ها را "جدی" خوانده است.


 

موضوعی که باعث نگرانی بسیاری است، این است که آقای عبدالله اعلام کرده اگر کرزای "بر بنیاد تقلب" پیروز شود، او این پیروزی را نخواهد پذیرفت و مشخصا اعلام کرده که جلوی اعتراضات مردمی احتمالی را نخواهد گرفت.

قرار است نتایج نهایی انتخابات در ۱۷ سپتامبر اعلام شود. در صورتی که هیچ‌کدام از نامزدها موفق به کسب حداقل ۵۰ درصد آرای مردم نشوند، دورِ نهایی با حضور دو نامزد برگزار می‌شود.