مردم یکی از مهمترین حوزه‌های انتخاباتی تورنتو، حوزه‌ی سن پل، به زودی در انتخابات میان‌دوره‌ای پای صندوق‌های رای می‌روند تا نماینده‌ی خود در مجلس انتاریو  …


شهروند ۱۲۴۶  پنجشنبه ۱۰ سپتامبر  ۲۰۰۹

         


 

مردم یکی از مهمترین حوزه‌های انتخاباتی تورنتو، حوزه‌ی سن پل، به زودی در انتخابات میان‌دوره‌ای پای صندوق‌های رای می‌روند تا نماینده‌ی خود در مجلس انتاریو را انتخاب کنند. این حوزه از زمان استعفای مایکل برایانت، وزیر سابق توسعه‌ی اقتصادی دولت لیبرال، خالی بوده است و انتخاباتِ روز ۱۷ سپتامبر قرار است مشخص کند چه کسی نماینده‌ی مردم این منطقه‌ی کوچک اما پرجمعیت در کوئینزپارک خواهد بود. این انتخابات در حالی برگزار می‌شود که آقای برایانت از سمت خود در شهرداری تورنتو (که پس از کناره گیری از مجلس در آن مشغول بود) نیز استعفا داده است و درگیر بحرانی بر سر تصادف مرگبارش با دوچرخه‌سواری در خیابان بلور است.


 دو رقیب محافظه کار و لیبرال در مبارزه برای کرسی سن پل

جالب اینجاست که این انتخابات میان‌دوره‌ای و تک‌حوزه‌ای عملا به رفراندومی بر سر یکی از مهم‌ترین مسائل استان بدل شده است.


 

این اولین شانس بخش بزرگی از مردم تورنتو برای دادن نظرشان راجع به مالیات مرکبی است که دولتِ لیبرال دالتون مک‌گینتی آغاز کرده است. دو حزب اصلی مخالف، حزب نیودموکرات و حزب محافظه‌کار پیشرو، نیز از این فرصت استفاده کرده و عملا این انتخابات میان‌دوره‌ای را به رفراندومی بر سر مالیات مرکب بدل کرده‌اند. آندریا هروات، رهبر حزب نیودموکرات، مشخصا از مردم خواسته که برای رای نه به این مالیات پای صندوق‌های رای بروند و با رای به نیودموکرات‌ها پیغام محکمی به دولت مک‌گینتی بفرستند.


 

مالیات مرکب فروش، که مالیات‌های استانی و فدرال را ترکیب می‌کند و به ۱۳ درصد می‌رساند، باعث می‌شود مردم انتاریو روی بسیاری از اقلام ارزانی که قبلا مالیات استانی به آن‌ها تعلق نمی‌گرفت ۸ درصد بیشتر پول بپردازند. استدلال مک‌گینتی این است که این مالیات واحد باعث می‌شود کسب و کارهای انتاریو رقابتی‌تر باشند و به این اشاره می‌کند که بعضی استان‌های دیگر، مثل نوا اسکوشیا و سایر استان‌های ماریتایمز، همین مالیات را پیاده کرده‌اند. از طرف دیگر نیودموکرات‌ها به رهبری هروات به این اشاره می‌کنند که مالیات جدید قیمت چیزهایی مثل بنزین، آب، قهوه و روزنامه را زیاد می‌کند و این بیش از هر کسی به کارگران و طبقه متوسط انتاریو ضربه می‌زند. بخصوص به این علت واضح که درآمدهای حاصل از این مالیات نیز قرار است خرج معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌ها و ثروتمندان شود. محافظه‌کارهای پیشرو به رهبری تیم هوداک نیز مخالفت خود با این مالیات را اعلام کرده‌اند. مالیات مرکب از ابتدای معرفی آن توسط مک‌گینتی بین بسیاری از درون حزب لیبرال انتاریو هم نامحبوب بوده است و اکنون خیلی با نگرانی منتظر انتخابات سن پل هستند تا ببینند مردم تورنتو چه نظری در این مورد ابراز می‌کنند.


 

محافظه‌کارها سال‌های سال است که هیچ نماینده‌ای از تورنتو به اتاوا یا کوئینز پارک نفرستاده‌اند و این بار امیدهایی دارند که لیبرال‌ها را شکست داده و قوای خود در کوئینز پارک را یک نفر افزایش دهند. نامزد لیبرال‌ها، دکتر اریک هاسکینز، بنیانگذار مشترک بنیاد کودکان جنگ کانادا است. سو آن لوی، ستون‌نویس شهری روزنامه‌ی تورنتو سان، هم از طرف محافظه‌کارها نامزد شده است. جولین هلر، که وکیلی در مرکز شهر است، از طرف حزب نیودموکرات نامزد شده است.

از سایر رقبا می‌توان به کریس کاپیک، مشاور املاک و نامزد حزب سبز اشاره کرد. حزب لیبرتارین، حزب آزادی و حزب مردم با نیازهای ویژه و ۳ نامزد مستقل از دیگر شرکت‌کنندگان در این انتخابات هستند.


 

حوزه‌ی سن پل حدودا از بالا به اگلینتون، از پایین به سنت کلر، از غرب به دافرین و از شرق به بی‌ویو محدود می‌شود و از مهمترین حوزه‌های مرکزی تورنتو به حساب می‌آید.