سر انجام پس از پنج روز اسارت به دست دزدان دریایی سومالیایی، "ریچارد فیلیپس" ناخدای کشتی آمریکایی "مرسک آلاباما" با مداخله کماندوهای نیروی دریایی  


شهروند ۱۲۲۵  پنجشنبه  ۱۶ اپریل  ۲۰۰۹


 

رادیو فرانسه: سر انجام پس از پنج روز اسارت به دست دزدان دریایی سومالیایی، "ریچارد فیلیپس" ناخدای کشتی آمریکایی "مرسک آلاباما" با مداخله کماندوهای نیروی دریایی این کشور آزاد شد. در این درگیری سه تن از دزدان دریایی به قتل رسیدند و نفر چهارم نیز توسط مأمورین آمریکایی دستگیر شد.

به دنبال کشته شدن دزدان دریایی، رئیس آنها اعلام کرد که هدف اصلی آنها ربودن شهروندان آمریکایی خواهد بود و انتقام یاران خود را خواهد گرفت.

وی افزود: "آمریکایی ها دروغگو هستند و قرار بود افراد ما را که قبول کرده بودند اسیر را بدون شرط و شروط رها سازند، دنبال نکنند. حال ما از این به بعد فراتر از مرزهای دریایی سومالی به شکار آمریکایی ها خواهیم پرداخت و دیگر به آنها رحم نخواهیم کرد". مدتی است که آب های مناطق ساحلی کشور سومالی ناامن هستند و دزدی دریایی در آنها بسیار رواج پیدا کرده است.

در این زمینه، هفته گذشته ارتش فرانسه برای آزاد کردن اسرای یک کشتی تفریحی فرانسوی وارد عمل شد، عملیاتی که در آن یکی از اسرا کشته شد.

اکنون یک کشتی یدک کش ایتالیایی و شانزده خدمه آن در آب های شمال شرقی سومالی توسط دزدان دریایی به اسارت درآمده است.

 اکثر قریب به اتفاق دزدان دریایی در سومالی، در گذشته ای نه چندان دور به شغل ماهیگیری مشغول بودند و اکنون به دنبال ضعف دولت و پس از بیست سال جنگ داخلی و فقر و گرسنگی، و همچنین عدم رعایت قوانین صید بین المللی در آب های این کشور، ورشکست شده اند و به دزدی دریایی روی آورده اند.

 سومالی کشوری است که بیش از نیمی از جمعیت آن با کمک های غذایی جامعه جهانی زندگی می کنند و بسیاری از مناطق آن نیز خود مختاری اعلام کرده اند.