ترجمه: فرنگیس زاهد

 دست اندرکاران بزرگترین جشنواره فرهنگی هنری خارج از ایران به هیچوجه شبیه کسانی  نیستند که شما در ذهن خود مجسم می کنید.

وقتی من به هنر فکر می کنم، هیپی هایی را در نظر می آورم که در کافه های وصف ناشدنی کوئین غربی لم داده اند، پسرهایی باریک و بلند با جین هایی رنگ و رو رفته و دخترهایی آلامد که بلوزهایی شل و کوتاه  تا خط کمر بر تن دارند.

من قطعاً به وکیل های اتو کشیده، بازرگانان و یا مدیران بازاریابی فکر نمی کنم، اما همین گروه هستند که داوطلبانه از وقت و انرژی خود مایه گذاشتند تا هنرمندان ایرانی را در هاربر فرانت تورنتو گرد هم آورند.

داوطلبان سال ۲۰۱۱ تیرگان

 بهروز آموزگار، کارآموز دفتر حقوقی گاردنر روبرتز یکی از داوطلبانی ست که به تازگی به جمع برنامه ریزان جشنواره تیرگان ملحق شده است. این جوان جاه طلب و فعال مدیر روابط عمومی جشنواره است، سمتی که براستی برازنده ی اوست هرچند پیش از این در هیچ دوره آموزشی برای امور رسانه ای شرکت نکرده است.

آموزگار از آن دسته جوانان متهور و شجاع است که آرزو دارید در هنگام سازماندهی ستادی فعال در کنار خود داشته باشید. او با موهبت ذاتی سخنوری و برازندگی اش برنده میز مذاکره است و می تواند ارتشی از داوطلبان فعال را به حرکت درآورد.

آموزگار نیز همچون بسیاری از داوطلبان تیرگان از طریق ارتباطات خود به جشنواره پیوست. حس مسئولیت و وظیفه مدنی بیش از عشق به هنر این وکیل آینده را به پروژه جذب کرد.

آموزگار می گوید:”در اواخر جولای ۲۰۱۰ در مبارزه انتخاباتی بابک ناهیدی برای انتخابات شورای شهر منطقه ویلودیل به او پیوستم. من کار خود را به عنوان مدیر ستاد او شروع کردم و بخشی از وظایفم برقراری ارتباط با بسیاری از اعضای جامعه ایرانی بود تا آنها را به شرکت در رأی گیری ترغیب کنم.”

او در حین فعالیت انتخاباتی برای ناهیدی بود که با تیم تیرگان در ارتباط قرار گرفت. آموزگار در ادامه می گوید:”در اوایل اکتبر ۲۰۱۰، کنگره ایرانی کانادایی مناظره ای بین کاندیداهای رقیب در انتخاب شهردار در مرکز امور شهری نورث یورک برگزار کرد و در آن برنامه بود که  من افتخار آشنایی با نیما احمدی مدیر مالی و بازرگانی تیرگان را پیدا کردم.

اعضای کمیته های مختلف تیرگان

بنا به گفته ی آموزگار در حالی که او به دنبال جذب هوادارانی برای کاندیدای منتخبش بوده، در نهایت این نیما بود که او را به کار گرفت. او تعریف می کند:” در نوامبر بعد از انتخابات با نیما قرار ناهاری گذاشتم و او به طور خلاصه از تیرگان برایم گفت. با اینکه در آن هنگام به شدت تحت تاثیر شکست در انتخابات بودم، اما متوجه این نکته نیز بودم که در طول فعالیت انتخاباتی با افراد متعددی ملاقات کرده و با گروه های بسیاری آشنا شده بودم که هر یک می توانست دریچه ای برای کسب تجربیاتی متفاوت در زندگی باشد و تیرگان به طور قطع یکی از آنها بود.”

آموزگار در مدت زمان کوتاهی سلسله مراتب اداری را در گروه تیرگان پشت سر گذاشت. او می گوید:”من به عنوان داوطلب در بخش فروش و بازاریابی تحت مدیریت نیما کار خود را آغاز کردم. سپس از طریق نیما با مهرداد آریان نژاد مدیر ارشد و مغز متفکر تیرگان آشنا شدم. مهرداد به من پیشنهاد کرد که به تیم روابط عمومی بپیوندم و بعد از حدود یک ماه پیشنهاد مدیریت روابط عمومی جشنواره را دریافت کردم. و باید بگویم بدون لحظه ای تردید آنرا پذیرفتم.”

آموزگار به عنوان مدیر روابط عمومی هماهنگ کننده فعالیت حدود هفتاد داوطلب است. فعالیت این گروه در جهت پیشبرد جشنواره از طریق رسانه ها و ارتباطات فردی با جامعه ایرانی ست.

آموزگار می گوید:”ما با سازمان های غیر سیاسی و غیر مذهبی در امریکای شمالی و سراسر اروپا تماس گرفتیم و از تیرگان برایشان گفتیم و از آنها خواستیم تا به ما بپیوندند. گروه های مربوطه به معرفی تیرگان در جوامع ارتباطی خود می پردازند. گروه های وابسته محلی نیز تیم تیرگان را در برگزاری برنامه ها یاری می دهند و اطلاعاتی پیرامون جشنواره در اختیار تماشاگران و حاضران می گذارند. تا امروز، ما سی و سه گروه وابسته داریم که از سازمان های دانش آموزی و گروه های حرفه ای تا بنیادهای  خیریه  و هنری را شامل می شود.”

 

آموزگار افزود:”ما همچنین با رسانه های محلی نیز تماس گرفتیم تا حامی رسانه ای برنامه شوند. ما حمایت رسانه ای را در سه گروه طبقه بندی کردیم و حامیان جشنواره از طریق یکی از این گروه ها با ما همکاری می کنند. در حال حاضر بیست و دو رسانه حمایت خود را اعلام کردند. در ضمن برای پوشش خبری برنامه نیز با رسانه های جمعی در تماسیم.”

گروه روابط عمومی تیرگان همچنین مسئولیت هماهنگی انتشار مجله و خبرنامه ماهانه را نیز برعهده دارد.

در حالی که کانال های ارتباطی سنتی وقت زیادی از گروه می گیرد، تیم روابط عمومی قدم های بلندی برای استفاده از رسانه های ارتباطی جدید برداشته است. گروه آموزگار دست به تلاش گسترده ای زدند تا از طریق فیس بوک، لینکدین و توئیتر به معرفی جشنواره بپردازند.

آرین شجاعی جوان ایرانی ـ کانادایی و دانش آموخته رشته بازرگانی نیز همچون آموزگار توسط نیما احمدی به تیم تیرگان پیوست. شجاعی از فعالان باسابقه ای ست که از اولین سال برگزاری جشنواره در سال ۲۰۰۸ با گروه همکاری می کرده است. او که پیش از این در گروه بازاریابی قرار داشته در سال ۲۰۱۱ مدیریت عملیات را به عهده گرفته است.

شجاعی فرصت آشنایی و همکاری با گروه های مختلف داوطلبان را از دستاوردهای مهم حضور در تیرگان می داند.

او می گوید:” از آن هنگام که کار خود را در کمیته بازاریابی شروع کردم تا امروز که مدیریت تیم عملیاتی را به عهده گرفته ام امکان ملاقات با بسیاری از اعضای خانواده تیرگان را پیدا کردم. به نظر من یکی از زیبایی های تیرگان جذب افراد گوناگون از گروه های متفاوت است، افرادی از همه گروه های سنی با پیشینه ها و حرفه های مختلف.”

او می افزاید:” از شور و انرژی جوانان و تجربه بزرگسالان ترکیبی عالی پدید می آید. در بین ما داوطلبان کسانی هستند که به تازگی به کانادا آمده اند و فارسی را به خوبی و روانی صحبت می کنند، و در همان حال گروهی دیگر که در کانادا متولد شده اند و به زبان فارسی زیاد مسلط نیستند، اما همه ی این گروه ها داوطلبانه برای پیشبرد تیرگان در تلاشند. با کوشش و همت آنهاست که برگزاری تیرگان میسر شده است.”

آموزگار همچنین بر محوریت داوطلبان که با تلاشی خستگی ناپذیر خود جشنواره را به پیش می برند نیز تاکید می کند. او اذعان دارد:” گروه های مختلف سنی در تیرگان حضور دارند. از جوانانی که دهه بیست خود را آغاز کرده اند تا بزرگسالانی که دهه پنجاه و یا شصت خود را پشت سر می گذارند. و این پویایی تیرگان است که پلی است بین نسل جوان، که برخی از آنها در کانادا دنیا آمده و بزرگ شده اند، با نسل قدیمی تر، که بسیاری از آنها از ایران مهاجرت کرده اند و تجربیات گرانبهایی برای ما به ارمغان آورده اند.”

آموزگار ذکر می کند علاوه بر حضور سنین مختلف در بین داوطلبان، تنوع  تحصیلات و تجربیات حرفه ای نیز در تیم تیرگان چشمگیر است. او می گوید:” داوطلبان تیرگان دارای پیشینه های تحصیلی و حرفه ای متعددی هستند و همین تنوع است که بر پویایی گروه افزوده است. در طی جلساتمان من همواره از ایده های جالب و نگرش های خلاقانه ای که داوطلبان ما پیرامون مسائل مختلف ارائه می دهند، شگفت زده می شوم. به نظر من یکی از دلایل موفقیت تیرگان تنوع همه جانبه در بدنه داوطلبی آنست که  واقعا از ما تیمی رقابتی ساخته است.”

آموزگار با شور و اشتیاق از تعهد خود به این پروژه به عنوان یک جوان ایرانی سخن می گوید:” ما، نسل جوان ایرانی، چهره ی فردای جامعه ایرانی در کانادا هستیم”

از دید آموزگار این پروژه نقطه آغاز بنای جامعه واحد ایرانی ست. او در توضیح دیدگاهش می گوید:” یک نگاه به تاریخ ما نشان می دهد که چگونه نگرش های مختلف سیاسی به دشمنی و تفرقه در بین ایرانیان دامن زده است و به طور مستمر ما را از یکدیگر دور می کند. خیلی غم انگیز است که ما نمی توانیم در جبهه ای واحد و یکپارچه معرف ایران و ایرانیان در خارج از کشور باشیم. حالا وقت آنست که اختلافات را کنار بگذاریم و بر نقاط مشترک بین خودمان متمرکز شویم.”

بنا بر عقیده آموزگار جشنواره هنری بهترین وسیله برای اتحاد جامعه متفرق و چندپاره است. او می گوید:” برخلاف سیاست، هنر و فرهنگ بنا بر ماهیت خود می تواند ما را حول یک هدف متحد کند، اینکه دنیا را در تحسین روزافزون خود از زیبایی و درخشندگی ذاتی هنر و فرهنگ ایران شریک گردانیم.”