محمود احمدی‌نژاد می‌گوید، امروز رسانه‌ نه فقط یک جریان اطلاع‌رسانی، بلکه ابزار بی‌بدیل پیشبرد سیاست‌ها و انتشار فرهنگ‌هاست.


شهروند ۱۲۵۰  پنجشنبه ۸ اکتبر ۲۰۰۹


 

فیلترینگ ده میلیون سایت و افزایش قدرت امواج پارازیت‌ بر روی ماهواره ها


 

رادیو آلمان: محمود احمدی‌نژاد می‌گوید، امروز رسانه‌ نه فقط یک جریان اطلاع‌رسانی، بلکه ابزار بی‌بدیل پیشبرد سیاست‌ها و انتشار فرهنگ‌هاست. به گفته‌ی او، در حال حاضر «عرصه اصلی، نبرد رسانه‌ای است».

احمدی‌نژاد روز شنبه (۱۱ مهر / ۳ اکتبر) در سخنانی در «مجمع عمومی اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی» در تهران گفت، «رسانه مهم‌ترین سلاح نظام استکباری» در پیشبرد اهداف و سیاست‌هایش است.

وی ادعا کرد: «کارآ‌‌ترین سلاح دشمنان بشریت علیه ملت ما رسانه است… رسانه، ابزار براندازی نظام‌های مستقل در دنیا است».

اصطلاح "نظام‌های مستقل" در سال‌های اخیر بیشتر از سوی کشورهایی نظیر جمهوری اسلامی ایران، لیبی، برمه و سودان به کار برده می‌شود. در این کشورها اطلاع‌رسانی و جریان آزاد اطلاعات با مشکلات و محدودیت ‌های زیادی مواجه است. هرگاه این کشورها با انتقاد مجامع بین ‌المللی روبرو می‌شوند، آن را اقدامی در جهت حراست از "استقلال" خود  تفسیر می‌کنند.

فعالان حوزه اطلاع‌رسانی می‌گویند، مقام‌‌های جمهوری اسلامی با این درک از نقش رسانه، بیشترین محدودیت‌ها را برای رسانه‌ها و کارکرد طبیعی آنها ایجاد کرده‌اند. رادیو و تلویزیون در ایران دولتی است و فعالیت آنها در کنترل کامل حکومت قرار دارد. اکثر روزنامه‌ها نیز چنین وضعی دارند و معدود روزنامه‌های منتقد نیز اصولا در اختیار طیف‌هایی از نظام جمهوری اسلامی قرار دارند و قادر نیستند از سیاست اطلاع‌رسانی مستقل پیروی کنند.

اینترنت و شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای دو حوزه‌ای هستند که نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی در سال‌ها و ماه‌های اخیر بیشترین نیرو و سرمایه را برای تسلط بر آن‌ها و جلوگیری از نقش آنها در اطلاع‌رسانی پیرامون اوضاع ایران به کار گرفته‌اند.

هفته‌ی گذشته روزنامه‌ی سرمایه در گزارشی درباره‌ی تلاش حکومت ایران برای مهار اینترنت نوشت، هفت میلیارد تومان (۷ میلیون دلار) هزینه شده تا ۱۰ میلیون سایت و وبلاگ در ایران فیلتر شود.

زمستان سال گذشته یک مقام قضایی کشور اعلام کرد، در ایران بیش از پنج میلیون وب‌سایت اینترنتی به دلیل «مطالب غیراخلاقی و ضداجتماعی» مسدود شده‌اند. این وب‌سایت‌ها، شامل سایت‌های خبری و اطلاع‌رسانی نیز می‌شدند، اما شرکت‌های اینترنتی اکنون از فیلترینگ بیش از ۱۰ میلیون وب‌سایت خبر می‌دهند.

به نوشته‌ی روزنامه‌ی سرمایه، دراین افزایش دو برابری، فیلترینگ سایت‌ها و وبلاگ‌های خبری و اطلاع‌رسانی، سهم قابل توجهی داشته است. هدف فیلترینگ وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها، اساسا سیاسی و جلوگیری از نقش اطلاع‌رسانی آنهاست. به نوشته‌ی سرمایه، طی پنج ماه اخیر، سیاست‌های در نظر گرفته‌شده براساس "مصلحت و امنیت کشور" منجر به فیلتر شدن بسیاری از سایت‌های خبری و اطلاع‌رسانی شده، به نحوی که این امر حتی سرعت دسترسی به اینترنت را نیز کاهش داده است.

نتایج یک تحقیق از سوی دانشگاه‌های معتبر جهان درباره سانسور سایت‌های اینترنتی در ۴۰ کشور، نشان می‌دهد که کشور چین درصدر است و ایران نیز جزو چند کشور بالای جدول استفاده‌کننده از ابزار فیلترینگ محسوب می‌شود.

در کنار این اقدامات، به نوشته‌ی روزنامه‌ی سرمایه، طرحی نیز در دست بررسی و تصویب قرار دارد که هدف آن کنترل قانونی وب‌سایت‌ها از طریق ثبت رسمی آن است. این طرح به دلیل عدم توافق بر سر برخی مواد آن، هنوز به تصویب نهایی نرسیده است، اما اگر تصویب شود، وب‌سایت‌های ثبت‌نشده فیلتر خواهند شد.

دولت ایران برای مقابله با شبکه‌های تلویزیونی ماهواره ا‌ی، از سیستم ارسال پارازیت استفاده می‌کند. بنابر گزارش‌های منتشرشده در سال‌های اخیر، این اقدام از سوی سپاه پاسداران صورت می‌گیرد. جلوگیری از دسترسی ایرانیان به شبکه‌های فارسی‌زبان که از خارج از ایران برنامه‌ تولید و پخش می‌کنند، هدف اصلی این اقدام‌هاست.

بنابر گزارش‌ها، نصب فرستنده‌های تولید پارازیت در تهران و شهرهای بزرگ، از سال ۱۳۸۱ آغاز شد. این اقدام سپاه با واکنش نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس ششم مواجه شد، اما علیرغم دستور دولت خاتمی برای قطع آن، این کار ادامه یافت.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در پی ناآرامی‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری و ادامه‌ی آن، ارسال پارازیت روی فرستنده‌ها وارد فاز تازه‌ای شده و قدرت امواج پارازیت‌های تولید شده افزایش یافته است.

بر اساس گزارش‌های کارشناسی، امواج پارازیت بر روی سلامت جسمی و روانی انسان تاثیرات زیان‌باری دارد. وب‌سایت خبری "جرس"، به نقل از کارشناسان و استادان رشته‌های برق و الکترونیک، از "خطرناک‌ بودن" پارازیت‌ها گزارش داده و هشدار داده است، سپاه پاسداران با سلامت جسمی و روانی شهروندان کشور بازی می‌کند.

امواج پارازیت علاوه بر تهدید سلامت انسان‌ها، در سیستم مخابراتی و الکترونیکی دستگاه‌های ایمنی در بیمارستان‌ها، شبکه‌های بانکی و سیستم هدایت هواپیما نیز اختلال ایجاد می‌کنند.