آمریکا فیلم‌های ویدئویی عمر خدر را به کانادا می‌دهد

آرش عزیزی: عمر خدر، تنها زندانی کانادایی زندان مخوف گوانتانامو، یک قدم به بازگشت به کانادا نزدیک‌تر شد.

دولت محافظه‌کار کانادا، که مدت‌ها است سعی می‌کند بازگشت خدر را به تاخیر بیاندازد یا سد کند، قبلا از دولت آمریکا درخواست کرده بود نوار ویدئویی جلسات عمدر خدر با روان‌پزشکان زندان را به کانادا تحویل بدهد. ویک توز، وزیر امنیت عمومی، گفته بود بدون دریافت این نوارها نمی‌تواند روند را به پیش ببرد.

به گزارش کندین پرس، آمریکا این هفته اعلام کرد مشکلی برای تحویل این نوارهای ویدئویی به کانادا ندارد.

تظاهرات حامیان سازمان عفو بین الملل برای بازگشت عمر خدر به کانادا

عمر خدرِ ۲۵ ساله متولد تورنتو است. او در سال ۲۰۰۲، در سن ۱۵ سالگی، در صف نیروهای القاعده علیه ارتش آمریکا می‌جنگید که به شدت زخمی و دستگیر شد. ارتش آمریکا او را متهم به پرتاب نارنجکی کرد که به کشتن کریس اسپیر، پزشک‌یار نیروهای ویژه‌ی ارتش، انجامیده است. او با این اتهام در پاییز سال ۲۰۰۲ به گوانتانامو آورده شد و از آن پس در آن‌جا مانده است. او تنها شهروند کانادایی محبوس در این زندان بدنام واقع در نزدیکی جزیره‌ی کوبا است.

مخالفان خدر می‌گویند او تروریستی است که پدرش، احمد سید خدر، از یاران نزدیک اسامه بن لادن بوده است.  خدر و خانواده‌اش در پایگاه خود بن لادن زندگی می‌کردند و همین‌جا بود که پسران او آموزش تسلیحاتی دیدند.

گزارش‌های مفصلی که روزنامه‌ی راست‌گرای کانادایی، «نشنال پست»، در مورد خانواده‌ی خدر منتشر کرده است مدعی است که این خانواده در طول دهه‌ی ۱۹۹۰ بارها بین کانادا و خاورمیانه در رفت و آمد بود. نهایتا در سال ۲۰۰۴ بود که احمد خدر در درگیری نظامی‌ با ارتش پاکستان کشته شد. برادر کوچک‌تر عمر، عبدالکریم، نیز در همین حادثه زخم خورد و فلج شد. بقیه اعضای خانواده به خانه‌ی خود واقع در اسکاربوروی تورنتو بازگشته‌اند.

مدافعان حقوق عمر خدر می‌گویند او در سن ۱۵ سالگی و با تهدید تجاوز و خشونت دست به اسلحه برده و باید به عنوان سرباز کودک با او برخورد شود. آن‌ها مدت‌ها است از دولت کانادا می‌خواهند خدر را از آمریکا تحویل بگیرد و از گوانتانامو نجات دهد.

دولت آمریکا مدت‌ها است می‌خواهد شرِ خدر را از سر خود خلاص کند. بخصوص دولت اوباما که وعده داده بود زندان گوانتانامو را تعطیل کند و با نزدیک شدن به پایان دوران ریاست‌جمهوری‌اش هنوز موفق به این کار نشده.

دکتر مایکل ولنر یکی از اولین روان‌شناس‌هایی بود که با خدر دیدار کرد. او از شاهدهای اصلی خواهان در محاکمه‌ی سال ۲۰۱۰ خدر بود. ولنر گفت خدر به هیچ وجه عوض نشده و تروریستی خطرناک است.

سپس سرگرد آل هوپول، روان‌شناس ارتش آمریکا، بود که از خدر دیدار کرد. او گفت خدر هیچ مشکل ذهنی ندارد، متفکری مستقل است و خود را کانادایی می‌داند.

خدر در اکتبر ۲۰۱۰ به چندین اتهام از جمله قتل در تخطی از قانون جنگ اعتراف کرد و در عوض به او تنها هشت سال حبس دادند و این وعده که پس از یک سال بیشتر حضور در گوانتانامو به کانادا بازگردانده خواهد شد.

اما امروز با گذشت قریب دو سال او هنوز در گوانتانامو است چرا که دولت محافظه‌کار کانادا روند بازگشت او را مدام به تاخیر انداخته است.

توز گفته بود دولتش به نوارهای ویدئویی مورد نظر نیاز دارد تا کسب اطمینان کند نیروهای امنیتی کانادا توان دریافت خدر و اجرای حکم را دارند.

او پیش از این در نامه‌ای به لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، نوشته بود: «پس از این‌که من این موارد را دریافت کنم، خواهم توانست تصمیمم را در مورد درخواست انتقال آقای خدر بگیرم.»

حالا با این اقدام دولت آمریکا، دولت هارپر به نظر دیگر بهانه‌ای ندارد و باید به زودی دست به کار تحویل خدر شود.