اسرائیل بیستمین زن فلسطینی را که گفته بود در ازای دریافت مدرکی که نشان دهد گلعاد شالیط سالم است آزاد می کند، آزاد کرده است.

شهروند ۱۲۵۰  پنجشنبه ۸ اکتبر ۲۰۰۹


 

بی بی سی: اسرائیل بیستمین زن فلسطینی را که گفته بود در ازای دریافت مدرکی که نشان دهد گلعاد شالیط سالم است آزاد می کند، آزاد کرده است.

این سرباز اسرائیلی از سال ۲۰۰۶ در اختیار پیکارجویان فلسطینی بوده و برای آزادی او مذاکرات زیادی صورت گرفته است که تازه ترین آن منجر به آزادی ۲۰ زن فلسطینی زندانی در زندان های اسرائیل شد.

گروه حماس طبق وعده ای که داده بود چند روز پیش نوار ویدئویی را منتشر کرد که نشان می داد گلعاد شالیط سالم است.

گلعاد شالیط در این نوار می گوید با او رفتار "خوبی" شده است.

او که ظاهری سالم داشته است، می گوید اسرائیل نباید فرصت را برای معامله با کسانی که او را اسیر کرده اند از دست بدهد.

پیش از این، نوزده زندانی فلسطینی آزاد و طی استقبال وسیعی وارد غزه و کرانه های باختری رود اردن شده بودند.

رودا حبیب، زندانی بیستم، روز یکشنبه (۴ اکتبر)، به مرز غزه و اسرائیل منتقل و پس از وارد شدن به اراضی فلسطینی با استقبال دوستان و افراد خانواده اش روبرو شد.

بنا به گزارش ها در اسرائیل اسماعیل هنیه، رهبر حماس در غزه این مبادله را پیروزی بزرگی برای این گروه و روزی پر از امید برای فلسطینی ها خوانده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل پیشتر گفته بود مسیر "طولانی و دشواری" برای آزادی گلعاد شالیط در پیش است، اما او افزود "سلامت" این سرباز ۲۳ ساله اسرائیلی امیدبخش است.

پیکارجویان فلسطینی گلعاد شالیط را در ماه ژوئن سال ۲۰۰۶ در جریان حملاتی در یک گذرگاه مرزی اسرائیل گرفتند و به داخل نوار غزه بردند.

به گفته ناظران، مبادله زنان فلسطینی با نوار ویدیوئی گلعاد شالیط مهمترین "گام مثبت" در روابط بین اسرائیل و جنبش حماس است که از سال ۲۰۰۶ با بیرون راندن اعضای جنبش فتح بر نوار غزه مسلط بوده است.

توافق دو طرف ظاهرا با میانجیگری دولت های مصر و آلمان به دست آمده است و این امید را برای حماس ایجاد کرده که بتواند در برابر آزادی گروهبان شالیط، آزادی شماری از اعضای بازداشت شده حماس را از زندان های اسرائیل به دست آورد.

منابع فلسطینی گفته اند که بیش از ده هزار فلسطینی در زندان های اسرائیل بازداشت هستند و پیش از این، اسرائیل شماری از زندانیان فلسطینی وابسته به گروه های وفادار به تشکیلات خودگردان را آزاد کرده است.