رضا صدیقی

سلام جناب آقای زرهی

در صفحۀ ۱۳ شهروند شمارۀ ۱۳۳۷ مورخ نهم ژوئن ۲۰۱۱ مطلبی با عنوان «کنگرۀ موسس”انجمن قلم آذربایجان جنوبی (ایران) در تبعید” تشکیل می شود»، درج گردیده است.

اطلاعیه فوق را نتوانستم در سایت اینترنتی شهروند پیدا کنم، تا نظرم را ذیل آن بنویسم، لذا به این وسیله، این یادداشت مختصر را تقدیم می کنم، تا در صفحه مناسبی از شهروند درج شده، و خوانندگان محترم آن نشریه هم بتوانند در این زمینه اظهار نظر نمایند.

 

لازم می دانم توجه شما را به این نکته جلب کنم که نه در کشور ایران، و نه در جغرافیای جهان، منطقه ای به نام آذربایجان جنوبی، با و یا بدون پسوند ایران، وجود نداشته، و طبعاً محدوده آن هم، نامشخص است. ضمن آنکه در حال حاضر و به طور رسمی، کشور و یا منطقه ای به نام آذربایجان شمالی وجود ندارد.

اگر این هموطنان محترم، از عنوان بالا، نظر به آذری های در تبعید استان های آذربایجان ایران دارند، بهتر است از عناوین رسمی آنها، یعنی آذربایجان شرقی و غربی استفاده نمایند، نه عنوان بسیط و نامشخص و غیر رسمی آذربایجان جنوبی.    

تا آنجا که اطلاع دارم، این عنوان ابتدا در زمان اتحاد جماهیر شوروی ابداع شده و پس از فروپاشی آن، توسط افرادی در جمهوری آذربایجان، و همچنین عده ای از هموطنان که مایل به جدایی بخش هایی از کشورمان هستند، مورد استفاده قرار گرفته و می گیرد.

بد نیست با گردشی مختصر در سایت های مختلف مربوط به آن، حدود این آذربایجان خیالی و ساختگی را بنویسم. این آذربایجان ادعایی شامل استان های آذربایجان شرقی و تمامی آذربایجان غربی (دقت شود، تمامی استان آذربایجان غربی)، اردبیل، زنجان و همچنین استان های قزوین، همدان، مرکزی (اراک)، بخش عمده ی استان گیلان، از جمله طوالش، و بخشی از استان کردستان، مانند بیجار، و اصولاً نواحی ترک نشین ساکن در این استان ها، می باشد.

به خاطر دارم در سمیناری که از سوی شهروند، در تاریخ بیستم فوریه ی سال جاری، در مورد حقوق اقوام ایرانی برگزار شد، شما در پاسخ سئوال یکی از هموطنان مبنی بر “ما چند سال پیش انجمن خلق عرب احواز را ایجاد کردیم هرچه بیانیه برای شهروند فرستادیم چاپ نکرد”،  توضیح دادید که “ایشان درست می گوید ما چاپ نکردیم چون فکر  می کردیم تجزیه طلب هستند و ما مخالف تجزیه هستیم”.

ممکن است شما با توجه به شناختی که از امضاءکنندگان اطلاعیه (که یکی از آنها، خانم لیلا مجتهدی، از همکاران نشریه ی شما هستند) دارید، شائبه ی تجزیه طلبی را در این اطلاعیه نمی بینید. من هم مطلقاً قصد وارد کردن چنین تهمتی به این هموطنان ندارم، ولی بر این باورم که هرگونه بدعت و نام گذاری غیرواقعی، شیوه ای نامیمون بوده و قطعاً می تواند موجب سوءاستفاده ی فرصت طلبان شود.

می دانم که وظیفه ی نشریات، اطلاع رسانی به مخاطبان خود است، ولی همه ی نشریات معتبر، ضوابطی را در این راستا مد نظر قرار می دهند. از جمله از درج مطالب موهن، غیر واقعی و همچنین تغییر نام مناطق جغرافیایی، به ویژه مناطق حساس و استراتژیک، و آنهم بنا به خواست عده ای، خودداری می کنند.

امیدوارم چند مثال همراه با فرضیات زیر، این مطلب را روشن تر کند:

در حال حاضر و به طور رسمی، در کشور عزیزمان ایران، استان هایی به نام سیستان و بلوچستان، خوزستان، کردستان، گلستان و خلیجی در جنوب کشور، با نام خلیج فارس و قدمت حداقل ۳۰۰۰ ساله ی نامش را داریم. اطلاعیه ای به نشریۀ شما ارسال می شود با و یا بدون نام ایران، و یا نام ایران در پرانتز، با عناوینی به ترتیب، “بلوچستان غربی (با توجه به بلوچستان پاکستان)”، “عربستان مثلاً شمالی”، “کردستان شرقی” و “ترکمنستان مثلاً جنوبی” و “خلیج (تنها خلیج) و یا خلیج عربی”. در این مورد فرض را بر این می گذاریم که شما با افکار صادرکنندگان اطلاعیه ها آشنایی کافی دارید که به عنوان مثال تجزیه طلب نیستند. مایلم بدانم که چه خواهید کرد. آیا اطلاعیه های آنها را با توجه به غیر واقعی و موهوم بودن اسامی انتخاب شده، در شهروند درج می کنید؟ با توجه به سوابق اظهارات شما، مطمئن هستم که از چاپ این گونه اطلاعیه ها، خودداری می کنید.

در هر حال و با کمال تأسف، آگهی مورد بحث هموطنان آذربایجانی، چاپ شده است. لذا:

اگر هموطنان ایرانی و تبعیدی آذربایجانی ما، واقعاً نظر به فعالیت صنفی، ادبی و فرهنگی و غیره (آن چنانکه ذکر کرده اند) دارند، پیشنهاد می کنم برای رفع هرگونه شبهه و شائبه، همانگونه که در پاراگراف ششم اطلاعیه خود، ذکر کرده اند “ما نویسندگان، شاعران، منتقدان، و روزنامه نگاران تبعیدی آذربایجانی در خارج از ایران، …. “، به عنوان مثال، نام انجمن خود را، “انجمن قلم ایرانیان آذری در تبعید” و یا مشابه آن انتخاب نمایند. به نظر من، این کار دست کم دو فایده دارد:

۱ـ می تواند انجمنی فراگیر برای تمام آذربایجانی های ایرانی در تبعید، که قبلاً در نقاط مختلف کشور عزیزمان ایران، ساکن بوده اند، باشد.

۲ـ اعتبار و موقعیت اجتماعی موسسان این انجمن، پشتوانه ای برای بهره برداری و سوء استفاده فرصت طلبان و دشمنان وحدت اقوام ایرانی نگردد.

بدیهی است اگر چنین اصلاحی در نام انجمن صورت نگیرد، در آتیه ای نه چندان دور، شاهد دور باطل جعل نام هایی موهوم برای همه ی نقاط کشورمان بوده، و همچنین موسسین این انجمن، ناخواسته متهم همیشگی همراهی و هم رایی با گروه های مندرج در پاراگراف های چهار و پنج بالا خواهند بود.

با همه ی مطالبی که ذکر شد، چنانچه این هموطنان، اصرار در استفاده از واژه ی آذربایجان جنوبی، برای انجمن خود داشته باشند، پیشنهاد می کنم، نام ایران (آن هم به صورت داخل پرانتز) را از انجمن خود حذف نمایند، زیرا آنگونه که در بالا اشاره کردم، در حال حاضر، منطقه ای به نام آذربایجان جنوبی در کشور ما ایران، وجود ندارد.

با احترام