آرش عزیزی

پروژه ‌ای جدید، باز هم ساخت یک ایرانی

شرکت گریت لندز کورپوریشن این هفته اعلام کرد می‌ خواهد یکی از بزرگترین مجموعه کاندومینیوم‌ های تورنتوی بزرگ را در شهر ایرانی ‌نشین ریچموند هیل بسازد.

این پروژه که “بورلی هیلز” نام دارد در خیابان یانگ، جنوب تقاطع خیابان ۱۶، واقع خواهد بود. تایید پروژه توسط شهرداری در ماه اگوست سال گذشته انجام شده‌ است و قرار است شامل ۹۴۸ واحدی و در ضمن فضای تجاری باشد. بازاریابی پروژه از پاییز همین امسال آغاز می ‌شود.

مثل بسیاری پروژه ‌های ساختمانی تورنتوی بزرگ، رئیس این یکی هم فردی ایرانی است. اتفاقا او در ساخت آن از نیازهای بخشی از جامعه‌ ی ایرانی (البته آن بخشی که دستش به جیبش می‌ رسد) الهام گرفته است. سام صدر، رئیس و بنیانگذار شرکت گریت لندز، در گفتگوی تلفنی با شهروند می‌گوید: “ما در داون ‌تاون تورنتو خیلی زمین داریم. اما خیلی از بچه ‌هایی که ۲۰ سالگی را رد می‌کنند و به سن خرید خانه می ‌رسند دوست دارند در محیطی مثل داون تاون زندگی کنند. از طرفی دیگر می ‌خواهند نزدیک پدر و مادر باشند و در شمال زندگی کنند.”

این است که “بورلی هیلز” می‌ کوشد به قول روی اشتاین، مدیر مجموعه، “قالی قرمز را پهن کند و یورکویلِ بهتری به ریچموند هیل بیاورد، جایی فعال و خودکفا که نسل جوان می ‌تواند در آن جا بیافتد و به خانواده‌ های خود نزدیک‌ تر باشد.”

آقای صدر البته در بیانیه مطبوعاتی شرکت گفته یکی از “جنبه ‌های ویژه‌” این پروژه آن است که “مشتری متوسط یا خریدار بار اولی” از پس خرج آن بر می‌ آید چرا که مبلغ اولیه دریافتی قرار نیست بیش از ۱۵ درصد باشد و این مبلغ به پنج بار پرداخت در طول دو سال پخش می ‌شود، ‌شرایطی که صدر “بی‌ سابقه در این صنعت” می ‌نامد.

اما شکی نیست که “بورلی هیلز”، چنان‌که از نامش پیدا است، قرار است جزو مجموعه ‌های بسیار لوکس بازار باشد. آقای استاین می‌گوید این نام به این خاطر انتخاب شده که واقعا فکر می‌کند مجموعه ‌اش می‌تواند با ساختمان‌های شهر معروف ایالت کالیفرنیا رقابت کند.

معلوم است که آقای صدر حسابی به پروژه جدید خود می ‌نازد و آن ‌را گام مهمی در میان ساختمان‌سازهای جوامع ایرانی می‌ داند. او یادآوری می‌ کند: “اولین بار ۱۰ سال پیش خود من بودم که در نورت یورک چنین مجموعه‌ هایی مثل مونالیزا را آوردم. چهار مجموعه ساختم که چندتایشان بهترین رکورد بازار را هم شکستند.”

باید چند ماه تا کلنگ خوردن “بورلی هیلز” منتظر باشیم تا ببینیم واقعا می ‌تواند آن کسانی را که عشق مرکز شهر و محلاتی مثل یورکویل را دارند به شمال و نزدیک والدینشان بکشاند یا نه.