جام جهانی فوتبال زنان ۲۰۱۱

آلمان : ۲۶ ژوئن تا ۱۷ ژوئیه

FIFA Women’s World Cup 2011

 روز شنبه گذشته ۲۶ ژوئن ششمین دوره جام جهانی زنان با انجام دو مسابقه در آلمان آغاز شد. این دوره از مسابقات با شرکت شانزده تیم در چهار گروه انجام می شود. آلمان میزبان این دوره ی جام از مقام قهرمانی خود دفاع می کند. آلمان در دو دوره پی در پی در سال های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۷  به مقام قهرمانی رسیده است. شانزده تیم تا روز ۱۷ ژوئیه در نه استادیوم هفت شهر آلمان در این دوره با هم به رقابت می پردازند.

سینکلر کاپیتان تیم کانادا خوش درخشیده است

برگزاری جام جهانی فوتبال به وسیله فیفا (فدراسیون جهانی فوتبال) ۶۱ سال بعد از برگزاری اولین جام جهانی فوتبال مردان، دقیقا ۲۰ سال پیش و در سال ۱۹۹۱ آغاز شد. برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال  مردان از سال ۱۹۳۰ شروع شده است. برگزاری اولین دوره مسابقات جام جهانی فوتبال زنان در سال ۱۹۹۱ در چین برگزار شد، اما سابقه تشکیل تیم فوتبال و شرکت در مسابقات باشگاهی در سال ۱۸۹۴ از۱۱۷ سال  پیش در انگلستان آغاز شده است. از ۲۰ سال پیش که فیفا شروع به برگزاری جام جهانی فوتبال زنان کرده، فوتبال زنان گسترش و جهش چشمگیری هم از نظر کمی و هم به لحاظ کیفی پیدا کرده است. اولین دوره این جام با شرکت دوازده تیم در سال ۱۹۹۱ در چین برگزار شد و اکنون در ششمین دوره این جام تعداد تیم های شرکت کننده در مسابقات نهایی به ۱۶ تیم رسیده اند. هفتمین جام جهانی فوتبال زنان در سال ۲۰۱۵ در کانادا برگزار خواهد شد و از هم اکنون صحبت و رایزنی ها  درباره افزایش تعداد تیم های شرکت کننده به ۲۰ و یا حتی ۲۴ تیم آغاز شده است.

در اولین دوره این جام به سال ۱۹۹۱ در چین، آمریکا به مقام قهرمانی رسید. نروژ، سوئد، و آلمان به ترتیب مقام های دوم تا چهارم را کسب کردند. در سال ۱۹۹۵ دومین جام در سوئد برگزار شد و نروژ، آلمان، آمریکا و چین به ترتیب اول تا چهارم شدند. در سال ۱۹۹۹ سومین دوره جام جهانی زنان در آمریکا برگزار شد. میزبان مقام قهرمانی را برای دومین بار به دست آورد. تیم های چین، برزیل و نروژ به مقام های دوم تا چهارم رسیدند. در سال ۲۰۰۳ قرار بود چهارمین دوره جام جهانی فوتبال زنان در چین برگزار شود، اما به علت رواج بیماری واگیر «سارز» این مسابقات بار دیگر در آمریکا برگزار شد. در چهارمین دوره آلمان توانست با درخشش کم نظیر جام را برای نخستین بار به دست آورد. سوئد دوم شد. آمریکا به مقام سوم دست یافت و کانادا برای نخستین بار با راهیابی به جمع چهار تیم برتر در مصاف با آمریکا شکست خورد و به مقام چهارم رسید. این بهترین مقامی است که کانادا در پنج دوره پیش به آن رسیده است. دوره پنجم جام در چین برگزار شد. آلمان توانست با شکست برزیل برای دومین دوره پی در پی جام را به دست آورد. برزیل به مقام دوم رسید. آمریکا سوم و نروژ چهارم شد.

 

تا به اینجا آمریکا و آلمان کشورهایی هستند که هر کدام دو بار جام را به دست آورده اند.

شانزده تیمی که در این دوره در مسابقات نهایی ششمین دوره جام جهانی زنان در آلمان شرکت دارند در چهار گروه دسته بندی شده و در مرحله گروهی با هم مسابقه خواهند داد.

در گروه آ Aتیم های آلمان، کانادا، فرانسه و نیجریه به مصاف هم می روند تا از میان آنها دو تیم برتر به مرحله بعدی برسند. در گروه ب B انگلستان، ژاپن، زلاند نو و مکزیک با هم رقابت دارند. در گروه ث C آمریکا، کره شمالی، کلمبیا و سوئد با هم مسابقه می دهند و در گروه د D تیم های برزیل، استرالیا، نروژ و گینه برای تعیین دو تیم برتر گروه با هم رقابت دارند.

شیوه برگزاری و تعیین تیم های برتر و در نهایت قهرمان این جام مانند جام جهانی فوتبال مردان است. در مرحله گروهی از میان چهار تیم دو تیم صدر جدول به دور حذفی صعود می کنند. در مرحله حذفی دو تیم صدرنشین گروه های  آ و ب و مانند این دو گروه چهار تیم برتر گروه های ث و د  به صورت ضربدری با هم مسابقه می دهند و تیم های برنده به دور بعدی می روند تا چهار تیم برتر در رقابت با هم قهرمان جام را معین کنند و مقام های دوم تا چهارم هم مشخص شوند.

 

کانادا: تیم پر امید جام ششم

تیم فوتبال زنان کانادا در رده بندی فیفا هم اکنون در میان کشورهای جهان در رده ششم قرار دارد. این تیم از سال ۲۰۰۳ که در مسابقه رده بندی از آمریکا شکست خورد و به مقام چهارم رسید تا روز شنبه که در مسابقه افتتاحیه جام به مصاف آلمان، قهرمان دو دوره اخیر و میزبان مسابقات رفت، پیشرفت چشمگیری داشته است. زنان کانادا با بازی که در مقابل تیم قدرتمند آلمان انجام دادند نشان دادند که از امیدهای قهرمانی و یا دست کم قرار گرفتن در میان چهار تیم برتر این دوره هستند.

 

آلمان ۲ کانادا ۱ : درخشش کاپیتان «کریستین سینکلیر»

در اولین روز مسابقات در بازی افتتاحیه رسمی این دوره جام زنان کانادا در استادیوم المپیک برلین به مصاف میزبان بازی ها، تیم  قدرتمند آلمان رفتند. ۷۳ هزار و ۶۸۰ تماشگر، ظرفیت کامل استادیوم، شاهد این مسابقه بودند. در دقیقه ششم یک پاس عالی اولین موقعیت گلزنی را در اختیار «کریستین سینکلیر» کاپیتان ۲۸ ساله کانادا قرار داد، اما ضربه کاپیتان با فاصله کمی از بالای تیرک عمودی دروازه گذشت. آلمانها یک پارچه حمله بودند و در نتیجه حملاتشان خیلی زود  و در دقیقه دهم بازی اولین گل را وارد دروازه کانادا کردند. در دقیقه ۴۲ آلمانی ها  بازهم توانستند دروازه تیم کانادا را فتح کنند. این دو گل را به ترتیب کریستین گاره فرکس و سلیا آکونیو دامبابی برای تیم آلمان به ثمر رساندند.

 تیم زنان کانادا از دو سال پیش بویژه تحت نظر «کارولینا موراچه» مربی ایتالیایی خود هم به لحاظ کیفی و هم از نظر تاکتیکی به مراتب فوتبال بهتر و سریعتری ارائه می دهند. نیمه دوم بازی با اینکه آلمان در حملات خود شانس زدن گل های بیشتری را داشت، اما این کانادا بود که در دقیقه ۸۲ با خطایی که پشت محوطه ۱۸ قدم جریمه روی «سینکلیر» انجام شد، به یک ضربه ایستگاهی دست یافت. کاپیتان «سینکلیر» با شلیکی فوق العاده و تماشایی توپ را در گوشه راست دروازه آلمان و از بالای دست های دروازه بان به تور رساند  و با این گل زبیا نتیجه بازی دو بر یک شد. سینکلیر توانست بعد از ۶۲۰ دقیقه که در بازیهای رسمی هیچ توپی وارد دروازه آلمان نشده بود، طلسم دروازه آلمان را بگشاید. سینکلیر یکی از بهترین فوتبالیست های جهان است. وی در حالی این گل زیبا را به ثمر رساند که  کمی پیش از آن در برخوردی بینی اش شکست، اما با رد کردن پیشنهاد خارج شدن از بازی به میدان برگشت تا این گل زیبا که از به یاد ماندنی ترین گل های این جام خواهد بود به ثمر برساند. «کریستسن سینکلیر» تا کنون در ۱۶۰ مسابقه برای تیم ملی کانادا به میدان آمده و در این مسابقات ۱۱۷ گل به ثمر رسانده است.

 

نتایج آخرین مسابقات گروه های مختلف

در گروه آ، فرانسه در مقابل نیجریه توانست یک بر هیچ قهرمان آفریقا را شکست دهد. در گروه ب، ژاپن موفق شد زلاند نو را دو بر یک شکست دهد و در همین گروه در یک بازی دور از انتظار انگلستان نتوانست در مقابل مکزیک، سه امتیاز بازی را به دست آورد و این دو تیم یک بر یک مساوی شدند و هر کدام یک امتیاز به دست آوردند. در اولین بازی گروه ث که روز سه شنبه انجام شد سوئد که در رده بندی فیفا در رده پنجم قرار دارد با کلمبیا روبرو شد. این نخستین بار است که کلمبیا در مسابقات نهایی جام جهانی زنان حضور یافته است. کلمبیا در رده بندی فیفا در رده ۳۱ قرار دارد. تیم پرقدرت و با تجربه سوئد با زحمت بسیار و پس از از دست دادن چند شانس طلایی برای زدن گل، توانست با تنها گل خود سه امتیاز این مسابقه را به دست آورد. چسیکا لاندروستروم روی سانتر خوب همبازی اش توانست در دقیقه ۵۷ بازی این گل را به ثمر برساند. به رغم برتری تاکتیکی سوئدی ها بازیکنان تیم جوان کلمبیا ۵۷ درصد وقت بازی توپ را با سخت کوشی در اختیار خود داشتند.

در بازی دوم روز سه شنبه، آمریکا به مصاف کره شمالی رفت و با نتیجه ۲ بر هیچ کره را شکست داد. این دو تیم در سه دوره ی پیش جام جهانی زنان با هم روبرو شده بودند که در سال ۱۹۹۹ و ۲۰۰۳ آمریکا در هر دو بازی ۳ بر صفر کره شمالی را شکست داده بود. در دوره ی پیشین در سال ۲۰۰۷ اما این دو تیم ۲ بر ۲ مساوی شدند.

این بازی را در تایمزاسکوئر نیویورک آمریکایی های علاقمند بر پرده های بزرگ تماشا کردند و با شادی پیروزی آمریکا را جشن گرفتند.

روز پنجشنبه ۳۰ ژوئن (امروز) ساعت یازده و ۴۵ دقیقه به وقت (انتاریو و کبک) شرق کانادا، تیم کانادا به مصاف فرانسه می رود. این مسابقه برای تیم کانادا بسیار حساس و سرنوشت ساز است. کانادا برای صعود به مرحله حذفی بازی ها باید بر فرانسه پیروز شود. رقیب بعدی کانادا نیجریه، قهرمان آفریقا خواهد بود. فرانسه نیجریه را در اولین روز بازیها یک بر هیچ شکست داده است. بازی کانادا و فرانسه مانند تمام مسابقات این دوره از شبکه های سی بی سی، به انگلیسی و رادیو کانادا به فرانسه به طور مستقیم پخش می شوند. هر دو بازی هر روز، بار دیگر در غروب همان روز از این دو شبکه بازپخش خواهند شد.

 

*علی شریفیان، روزنامه نگار آزاد از همکاران شهروند در مونترال کانادا است. یکی از حوزه های اصلی کار او تحلیل امور سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کاناداست.