بیشتر کانادایی‌ها هنوز داشتند راجع به نوبل جنجالی اوباما پچ پچ می‌کردند که هفته‌ی گذشته دیوید سوزوکی، فعال شهیر محیط‌زیست در کانادا …


شهروند ۱۲۵۲  پنجشنبه ۲۲ اکتبر ۲۰۰۹


 

دیوید سوزوکی؛ مشعوف و شرمنده از دریافت جایزه


 

بیشتر کانادایی‌ها هنوز داشتند راجع به نوبل جنجالی اوباما پچ پچ می‌کردند که هفته‌ی گذشته دیوید سوزوکی، فعال شهیر محیط‌زیست در کانادا، جایزه‌ی "زندگی صحیح"(Right Livelihood)، یا همان نوبل آلترناتیو، را به خاطر تلاش‌هایش برای ایجاد آگاهی در مورد تغییرات آب و هوایی دریافت کرد.


 دیوید سوزوکی

سوزوکیِ ۷۳ ساله باید این جایزه را به فهرست بی‌پایان جوایز و مدارک افتخاری‌اش اضافه کند: از ۲۲ دکترای افتخاری تا نشان کانادا تا جایزه‌ی کالینگای یونسکو و تا انتخاب شدن به عنوان پنجمین کانادایی بزرگ تاریخ.

سوزوکی،‌ که سال‌هاست در ونکوور زندگی می‌کند و مدت‌ها در دانشگاه بریتیش کلمبیا تدریس می‌کرد، تاریخ پرشور و پرسابقه‌ای از مبارزه برای محیط زیست دارد، اما از دهه‌ی ۱۹۷۰ به بعد و با حضور در برنامه‌های تلویزیونی سی.بی.سی و انتشار آثار خود در سطح عمومی بود که در کانادا و تمام جهان به عنوان مبارز محافظت از محیط زیست مشهور شد. امروز نه فقط در کانادا که در بسیاری از نقاط جهان نام او را مترادف فعالیت برای محیط زیست می‌دانند.


 

حالا که سوزوکی این همه افتخار برای کانادا آفریده، کانادا برای سوزوکی چه کرده است؟

سوزوکی البته قدردان مردم کشورش هست، اما دولت کنونی کانادا باعث شده او از دریافت جایزه‌ی نوبل آلترناتیو علاوه بر خوشحال بودن، شرمنده هم باشد. او در مصاحبه با کندین پرس گفت: "بسیار بسیار شرم‌آور است که کشور من از لحاظ پرداختن به مسئله تغییرات آب و هوایی عقب‌گرد کرده است". او به این اشاره کرد که بارها تقاضای دیدار با استفن هارپر، نخست‌وزیر، کرده و موفق نشده است.


 

مسئله‌ی تغییرات آب و هوایی جدی‌تر از آنست که بسیاری فکر می‌کنند و عواقبش می‌تواند نابودی‌های عظیمی در سراسر زمین ایجاد کند. بسیاری تلاش می‌کنند به هر نوعی که هست نظرها را بیشتر به این مسئله جلب کنند. مثلا هیئت دولت کشور جزیره‌ای مالدیو هفته‌ی گذشته جلسه‌ی خود را چندین متر زیر آب برگزار کرد تا به دنیا در این مورد هشدار دهد، اما دولت هارپر هرگز نشان نداده که قبول دارد این مسئله‌ای جدی است و کانادا باید نقشی در مقابله با آن بازی کند. نتیجه این‌که سوزوکی امروز هر چقدر دستاوردهای شخصی بزرگش را پاس بدارد باید از بی‌عملی کشورش در این زمینه شرمنده باشد. خود او می‌افزاید: "به نظرم ما کانادایی‌ها همیشه خودمان را شهروندان بین‌المللی مسئول دانسته‌ایم، اما امروز بین جامعه‌ی بین‌الملل خیلی بدنام شده‌ایم. واقعا شرم‌آور است".


 

جایزه‌ی نوبل آلترناتیو، سوزوکی را "یکی از درخشان‌ترین دانشمندان و مطلع‌سازان در مورد علوم در نسل خود"‌ دانسته است و اضافه کرده که او یک عمر حامی "استفاده‌ی اجتماعی مسئول از علوم" بوده است. علت مشخص انتخاب او "مشارکت عظیم او در ایجاد آگاهی در مورد خطرات تغییرات آب و هوایی و شکل دادن به سیاست‌های دولتی برای مقابله با آن" بوده است.


 

جوایز نوبل آلترناتیو را جاکوب فون اوکسکول، نیکوکار سوئدی-آلمانی، بنیان گذاشت. ایشان در سال ۱۹۸۰ بعد از این‌که آلبوم تمبرهایش را فروخت و دید چند میلیون دلاری پول روی دستش مانده تصمیم به بنیان گذاشتن این جایزه گرفت تا کسانی را پاس بدارد که فکر می‌کرد جایزه‌ی نوبل از کنارشان می‌گذرد. سال قبل، امی گودمن، روزنامه‌نگار‌ چپ‌گرای آمریکایی، این جایزه را دریافت کرد که در نوع خود بینظیر بود.


 

سایر برنده‌ها

علاوه بر سوزوکی،‌ که برنده‌ی افتخاری است و قرار نیست پولی به همراه این جایزه دریافت کند، سه نفر برنده جایزه شدند که در ضمن نفری ۷۷ هزار دلار دریافت می‌کنند: رنه گونگو، فعال کنگویی ۴۸ ساله به خاطر تلاش‌هایش برای حفاظت از جنگل‌های استوایی؛ الین ویر، فعال صلح نیوزلندی ۴۷ ساله، "به خاطر حمایت و ابتکارات موثر و خلاقانه‌اش در طول دو دهه برای پیشروی آموزش صلح و خلاصی جهان از دست سلاح‌های هسته‌ای؛ و دکتر کاترین هملین، پزشک ۸۵ ساله‌ی استرالیایی به خاطر تلاش‌هایش برای بهبود وضع بهداشت زنان. خانم هملین سابقه‌ی سال‌ها کار پزشکی زنان در کشور محروم اتیوپی را در پرونده دارد.

جوایز نوبل آلترناتیو امسال روز سه‌شنبه در استکهلم اعلام شدند. خود جوایز روز ۴ دسامبر، شش روز پیش از اهدای جوایز نوبل، در پارلمان سوئد اهدا می‌شوند.