شهروند ۱۲۵۲ پنجشنبه ۲۲ اکتبر ۲۰۰۹
نمایشگاهى از عکس‏هاى بابک سالارى، عکاس‏ پرآوازه ی ایرانى ـ کانادایى، و “آن باین” عکاس‏، مستندساز و نویسنده ی کانادایى در برنامه جشنواره ی سینماى دیاسپوراى امسال گنجانده شده‌ است. عنوان عکس‏هاى بابک سالارى Off the Wall است که یک واقعه‌نگارى تصویرى از دیوارى است که اسرائیل و فلسطین را از هم جدا مى‌کند. این نمایشگاه بخشى از پروژه ی بزرگى است که بابک سالارى در سال ۲۰۰۴ در سفرى چند ماهه به عراق، اردن، اسرائیل، و فلسطین به انجام رساند. او درباره ی این نمایشگاه به شهروند گفت: “در این سفر من به‌شدت تحت تاثیر فاجعه‌اى که فلسطین را به ویرانه‌اى تبدیل کرده است قرار گرفتم. این نمایشگاه را در ستایش‏ از مردم فلسطین و با آرزوى برقرارى صلح و آرامش‏ در این گوشه از جهان برگزار مى‌کنم.”


عکس‏هاى “آن باین” پروژه ی در حال انجامى در بزرگداشت انگ سان سو چى، رهبر اپوزیسیون برمه و تنها برنده ی جایزه ی صلح نوبل که در زندان به‌سرمى‌برد، است. عنوان این نمایشگاه The Liberty Project است و با الهام از گفتارى از سو چى به‌انجام رسیده که در آن از مردم جهان درخواست کرد “از آزادى خودتان استفاده برید تا آزادى ما را ترویج کنید.” در بخشى از این عکس‏ها شخصیت‌هاى معتبر جهانى نظیر واسلاو هاول رئیس‏ جمهور سابق چک و مارگارت آتوود نویسنده ی کانادایى را مى‌بینیم که نیمه‌ماسکى از انگ سان سو چى را برچهره گرفته‌اند.


این نمایشگاه بخشى از برنامه‌اى تحت عنوانLand & Conflict است که با همکارى سه جشنواره ی دیاسپورا، Voices Forward، و Planet in Focus طراحى شده تا به بررسى درگیرى‌هاى جارى در دنیا و به‌خصوص‏ مشکل اسرائیل و فلسطین بپردازد. این برنامه به‌غیر از نمایشگاه عکس‏ شامل کنسرت موسیقى دیوید آمرام موسیقى‌دان سرشناس‏ آمریکایى، شب شعر، و فیلم مى‌شود.


نمایشگاه عکس‏ بابک سالارى و آن باین از ۲۱ تا ۲۸ اکتبر در آرتا گالرى برگزار مى‌شود. نمایشگاه بابک سالارى از ۳۱ اکتبر تا ۶ نوامبر در همین گالرى تکرار خواهد شد. برنامه افتتاحیه این نمایشگاه با حضور بابک سالارى و آن باین روز شنبه، ۲۴ اکتبر از ۲ تا ۶ بعد از ظهر در آرتا گالرى همراه با پذیرایى خواهد بود. بازدید از نمایشگاه و شرکت در برنامه افتتاحیه رایگان است.

www.diasporafilmfest.com

www.artagallery.com