گروهی از پژوهشگران ایرانی با بررسی و پیگیری ۹۰ بیمار مبتلا به بیماری قند معلوم ساختند که مقدار لازم و کافی ویتامین D می تواند در کنترل قند خون موثر بوده و نقشی مهم در بهزیستی و سلامتی افرادی که به بیماری قند دچار هستند ایفا نماید. نتایج بررسی های مختلف در مورد نقش ویتامین D در سلامتی بدن و پیشگیری و درمان بیماری ها در سالهای اخیر باعث تجدید نظر در مقدار مورد نیاز این ویتامین گردیده. دانشمندان استرالیائی مقدار ویتامین D مورد نیاز را حدود ۴ هزار واحد بین المللی توصیه می نمایند در حالی که پژوهشگران کشورهای دیگر با توجه به مقدار اشعه خورشیدی که به بدن می رسد و تولید ویتامین D می کند معتقدند که روزی یک هزار واحد بین المللی برای یک نفر بزرگسال کافی خواهد بود.

مسلماً در آینده بسیار نزدیک با تجزیه و تحلیل یافته های جدید در مورد نقش ویتامین D در سلامتی بدن دانشمندان به توافق خواهند رسید که چه مقداری از ویتامین D می تواند برای بدن کافی باشد چون این ویتامین محلول در چربی است و مصرف زیاد آن خطرناک خواهد بود و حتماً باید یک توافق علمی از این نظر به وجود آید.

 

فلاوونوئیدها ویروس هپاتیت را از بین می برند

ویروس هائی که سبب یرقان و هپاتیت کبد می شوند و در درازمدت به علت پیچیدگی در روش های درمان مشکلاتی را به وجود می آورند می توانند توسط فلاوونوئیدها که آنتی آکسیدان های قوی هستند از بین بروند. این گزارشی است که پژوهشگران دانشگاه  UCLA منتشر کرده اند. افرادی که به هپاتیت C یا B دچار هستند درگیر عوارض مختلفی از جمله خستگی، کم اشتهائی، درد ناحیه شکم و تهوع و استفراغ می شوند و در نهایت ممکن است به سیروز کبدی و یا سرطان کبد و از کار افتادن فعالیت های این عضو مبتلا شوند. در دنیا حدود ۲۰۰ میلیون نفر به هپاتیت C دچار هستند. در آمریکا حدود دو درصد جمعیت بزرگسال آن حامل این ویروس بوده و کبدشان درگیر هپاتیت می باشد.

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا با استفاده از نوعی فلاوونوئید که حاوی Catechin و Naringenin هستند توانسته اند ویروس هپاتیت C را در آزمایشگاه ها به آسانی از بین ببرندکه خبری است بسیار مهم .کاتچین در چای مخصوصاً چای سبز به مقدار قابل توجهی وجود دارد. در ضمن فلاوونوئیدها در سبزیجات سبز تیره رنگ و میوه جات پررنگ و خوش رنگ وجود دارند و نقش آنها در بهزیستی و سلامتی بدن ثابت گردیده است.

 نکاتی چند درباره تمیز کردن روده بزرگ

در چند دهه ی گذشته Colon Cleansing یا پاک و تمیز کردن روده ی بزرگ و اعضاء دیگر بدن مانند کلیه و کبد و غیره رواج پیدا کرده و این عمل سبب شده عده ی زیادی از خوانندگان این صفحه پرسش هایی در این مورد مطرح کنند و ما هم بدون هیچ تفسیری نظریه ی کلینیک مایو را که یکی از مراجع معروف و شناخته شده ی پزشکی در دنیا است، در اینجا منعکس و تصمیم نهایی را به خوانندگان عزیز واگذار می کنیم.

سئوال مورد بحث به این صورت مطرح می شود که آیا تمیز کردن روده بزرگ روش مطمئن و خوبی برای سم زدایی بدن است؟ به طور کلی پزشکان و طب مدرن با وجودی که با دستگاه های جدید و به همراه دوربین و وسائل نمونه برداری و غیره می توانند به وضوح به چند و چون داخل روده بزرگ آگاهی پیدا کنند، ولی کمتر سم زدایی آن را تجویز و توصیه می کنند، زیرا باور دارند که طبیعت و ساختمان روده بزرگ به صورتی تنظیم شده که خود به خود مواد زائد و سمی را از بدن دفع می کند. بشر از هزاران سال قبل (مخصوصاً مردم کشورهای جهان سوم و در حال رشد) به چنین روش سم زدایی بدن آشنایی نداشته و ندارند. پزشکان متخصص همچنین معتقدند که در بسیاری موارد تمیز کردن روده بزرگ به روش های غیراستاندارد و غیربهداشتی که در حال حاضر معمول است می تواند سبب ضرر و زیان غیرقابل جبرانی گردد و آن عبارتند از:

ـ از دست دادن آب بدن و به هم خوردن تعادل درون سلولی و محیط اطراف آن.

ـ ایجاد زخم و پارگی در بافت روده و ایجاد خونریزی.

ـ افزایش امکان عفونت روده بزرگ.

ـ به وجود آوردن نوعی عدم تعادل املاح در بدن و دفع آنها از کلیه ها.

ـ عوارض جانبی در بعضی از بیمارانی که مبتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری قلب و عروق هستند. البته مخالفان این نظریه ها نیز معتقدند که انباشته شدن سموم در روده بزرگ می تواند دردسرهای پیچیده ای را به وجود آورد که آلرژی و آسم و درد مفاصل و غیره را جزئی از آن می دانند.

با شرح مختصری درباره ی خوبی ها و بدی های تمیز کردن روده بزرگ کلینیک مایو در آمریکا توصیه می نماید که اگر تصمیم به تمیز کردن روده دارید بهتر است به نکات زیر توجه نمایید:

ـ با پزشک متخصص و طب مدرن در این باره مشورت کنید و با در نظر گرفتن سابقه ی بیماری ها و مشکلات پزشکی خود تصمیم به این عمل بگیرید.

ـ مطمئن باشید که کلینیک و فرد مسئول تمیز کردن روده که قرار است روده ی شما را سم زدایی کند، از نظر پزشکی و بهداشتی واجد شرایط چنین عملی می باشند.

ـ در بسیاری از موارد عوامل عفونت زای خطرناکی از طریق دستگاه های  تمیز کننده روده از شخصی به شخص دیگر انتقال پیدا نموده و گزارش شده است. در این مورد هم باید اطمینان کامل داشته باشید که مشکلی وجود نخواهد داشت.

ـ مصرف بیشتر از دو لیتر آب در حین و قبل و بعد از تمیز کردن روده بزرگ امریست واجب و ضروری البته رژیم غذائی سالم و متعادل همراه با فیبر و سلولز و بعضی از سبزی جات مانند کرفس می تواند در تمیز کردن روده بزرگ نقش مهم داشته و شخص نیازی به شستشوی روده نداشته باشد.

 Diet Soda و سکته مغزی 

در یک بررسی علمی بر روی بیشتر از ۲۵۰۰ نفر که حدود ۱۰ سال به طول انجامیده معلوم شده که افرادی که هر روز مقداری نوشابه ی گازدار که با قندهای مصنوعی تهیه شده مصرف می کنند ۴۸ درصد بیشتر از دیگران در معرض بروز سکته مغزی و ۶۱ درصد بیشتر به ناهنجاری های عروق دچار می شوند. یک نوع شکر مصنوعی که بیشتر از انواع دیگر در این مورد به کار می رود Aspartame است که قدرت شیرینی آن حدود ۲۰۰ برابر قند معمولی است و یکی از ضرر و زیان های آن ناثباتی آن است و پس از مدتی تبدیل به مواد شیمیائی مختلفی مانند فرمالدهید و غیره می گردد، زیرا حاوی مقداری متانول است که به تدریج شکسته و تجزیه می گردد. مواد شیمیائی مورد بحث در درازمدت می تواند سبب صدمه مغز و عروق شود و سکته مغزی و عوارضی غیرقابل برگشت عروق را به وجود آورند. اکثر نوشابه های مورد بحث علاوه بر قند مصنوعی حاوی مقدار زیادی رنگ های مصنوعی و اسانس های مختلف می باشند که روی هم رفته برای سلامتی بدن زیانبخش هستند.

بهتر است باور کنید

بیشتر از ۶/۲ بیلیون نفر یا حدود ۴۰ درصد جمعیت دنیا آب کافی برای نوشیدن و شستشو و تمیز کردن ندارند و حدود یک بیلیون نفر مجبور به مصرف آب آلوده هستند که سبب مرگ و میر زودرس آنها خواهد شد. به عبارت دیگر هر ساله ۵ میلیون کودک صرفاً به خاطر مصرف آب آلوده جانشان را از دست می دهند.

  

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com