کلم حاوی مواد شیمیایی گیاهی است که در درمان سرطان نقش دارد و مهمتر از همه کلم بهترین دارو برای پیشگیری و درمان زخم های دستگاه گوارش، مخصوصا زخم معده است. در یک بررسی علمی بر روی گروه بزرگی از زندانیان در آمریکا که به زخم های اثنی عشر یا دوازدهه و همچنین معده دچار بودند، با تجویز آب کلم معلوم گردید که زخم های مورد بحث پس از سه هفته مصرف آب کلم در ۹۳ درصد افراد تحت مطالعه التیام یافته است. گروه دیگری از پژوهشگران اروپایی با تجویز آب کلم به بیمارا مبتلا به زخم معده دریافتند که پس از ده روز زخم معده آنها التیام پیدا نموده و بیماران از درد رنج نمی برند. گلوتامین موجود در کلم که عصاره ضد زخم دستگاه گوارش نام گرفته، نقش موثر و اصلی در درمان زخم های مذکور بازی می کند و در حال حاضر در بازار کپسول های عصاره کلم و گلوتامین وجود دارد ولی هنوز به وضوح معلوم نیست که چه تعدادی از آنها را و در چه مدتی باید استفاده کرد.
داروهای طبیعی ضد زخم معده موجود در کلم در آزمایشگاه های پزشکی قبل از تجویز به بیماران، آزمایش و تجزیه و تحلیل شده اند و در حقیقت وجود و عملکرد هر یک از آن ها ثابت شده است. در طب سنتی بعضی از کشورهای دنیا نیز از کلم و آب کلم برای درمان دردهای معده و روده استفاده می شود و چند مورد از تحقیقات علمی طب مدرن اخیرا به خاصیت ضد زخم دستگاه گوارش آن پی برده اند و از آن استفاده می کنند.
چند مطالعه علمی همچنین ثابت کرده اند که آب سیب زمینی و کرفس نیز قادرند در درمان زخم دستگاه گوارش موثر باشند که با مقایسه با داروهای شیمیایی برای این کار بی خطر بوده و عوارض جانبی نخواهند داشت. در بعضی از مطالعات علمی جدید پژوهشگران از مخلوط آب کرفس و سیب زمینی و کلم برای درمان زخم معده و دوازدهه استفاده نموده اند و نتایج جالبی به دست آورده اند.
خوردن سبزیجات تازه به صورت مداوم توصیه متخصصان تغذیه است، زیرا سبزیجاتی مانند کلم و کرفس و غیره نه تنها حاوی مقدار زیادی املاح و ویتامین ها هستند، بلکه در خود مواد شیمیایی بسیار جالبی دارند که در پیشگیری و درمان بیماری های مزمن نقش انکارناپذیر داشته و بهزیستی و سلامتی را تامین می کنند.

چرا و چه موقع به ویتامین B12 نیاز داریم؟

کمبود ویتامین B12 در بدن به صورت ساکت و مخفی عمل نموده و موقعی تظاهر می کند که عوارض کمبود آن پیشرفت نموده و درمان آن مشکل خواهد بود. این ویتامین در جذب و عملکرد آهن رژیم غذایی در بدن نقش مهمی دارد و کمبود آن نه تنها سبب نوعی کم خونی می شود بلکه عوارض مختلفی را به وجود می آورد که مهمترین آنها عبارتند از: خستگی، سرگیجه، بی خوابی، کم حوصلگی، سرگردانی، سوزن سوزن شدن انگشتان دست و پا، افسردگی، حساسیت و عصبانیت، فراموشی و تقلیل تمایلات جنسی.
درصد بالایی از مردم به کمبود ویتامین B12دچار هستند که ممکن است با روش زندگی و رژیم غذایی نادرست رابطه داشته و در مواردی به دلایل مختلف بدن قادر نخواهد بود این ویتامین را جذب نموده و به مصرف برساند.
بهترین منابع ویتامین B12 ماهی، گوشت ها، تخم مرغ، شیر و فرآورده های آن می باشند. گاهی کمبود ویتامین B12 در بعضی افراد به صورتی است که باید از ویتامین مصنوعی استفاده نمود تا کمبود طولانی آن در بدن مشکلاتی را به وجود نیاورد. بیماران مبتلا به عفونت Candida، بیماری های سلیاک و Crohn و بعضی از انگل های روده اختلالی در عمل باکتری های مفید روده به وجود می آورند و جذب ویتامین B12 را مختل می کنند. در ضمن خوردن آنتی اسیدها به خاطر زخم و ترش کردن معده نیز به علت پائین آوردن غلظت اسیدی محیط معده ناهنجاری هایی در جذب ویتامین B12به وجود می آورند.

غذاهای از پیش تهیه شده بروز بیماری قند را افزایش می دهند

نتایج دوازده پروژه تحقیقاتی درباره رابطه غذاهای از پیش تهیه شده، مخصوصا گوشت ها مانند کالباس و سوسیس و گوشت های دودی و نگهداری شده در نمک نشان می دهد که این دسته از غذاها امکان بروز بیماری قند را تا ۴۱ درصد افزایش می دهند. اصولا در غذاهای حیوانی کنسرو شده مقدار زیادی نیترات که نوعی نگهدارنده مواد غذایی است، اضافه می نمایند که در عملکرد غده پانکراس یا لوزالمعده تاثیر نامطلوب گذاشته و نمی گذارد پانکراس به اندازه لازم و کافی انسولین بسازد و در تنظیم قند خون موثر باشد که در دراز مدت بیماری قند یا دیابت به وجود می آید. در غذاهای از پیش تهیه شده علاوه بر نیترات مواد شیمیایی دیگری هم استفاده می شود که مزید بر علت می شوند.

بهتر است باور کنید

می گویند بهترین دارو برای درمان عفونت لثه مخلوط کوبیده چند حبه سیر در مقداری آب و شستن دهان است. در طب سنتی بعضی از کشورهای دنیا با استفاده از این شربت می توانند بیماری های عفونی حفره دهان را درمان کنند. تنها عارضه جانبی این دهان شوی طبیعی بوی سیر است، ولی اگر شخصی قبل از خوابیدن از آن استفاده کند، بوی سیر در فردای آن روز کمتر به مشام دیگران می رسد.

پاسخ به پرسش های خوانندگان شهروند

در یکی از برنامه های پزشکی تلویزیون آمریکا گفته شد مصرف Mouth Wash یا دهان شوی شیمیایی موجب بروز سرطان های حفره دهان می شود. آیا این موضوع حقیقت دارد؟

پاسخ: بعضی از دهان شوی های شیمیایی حاوی مقدار قابل توجهی الکل (تا حدود ۲۶درصد) و مواد شیمیایی دیگر هستند که مصرف دراز مدت آنها سبب ازدیاد بروز سرطان های حفره دهان، مجرای تنفسی و سر و گردن می شوند. در یک بررسی علمی بر روی ۳۲۱۰ نفر که از این گونه دهان شوی ها استفاده می کردند معلوم شد که این افراد ۹ برابر نسبت به افرادی که چنین نمی کنند در معرض بروز سرطانهای مورد بحث قرار دارند. پژوهشگران استرالیایی و انگلیسی در این مورد تحقیقات زیادی به عمل آورده اند و معتقدند که این گونه مواد نباید درازمدت استفاده شوند. الکل موجود در دهان شوی ها جذب مواد سرطانزای موجود در غذا و سیگار و غیره را در دهان افزایش می دهند و به سلول های بافت های حفره دهان صدمه می زنند.
به عقیده من بهترین دهان شوی طبیعی چای و مقداری نمک است. افرادی که از دهان شوی های شیمیایی استفاده می نمایند اگر بهتر و مرتب دندان ها و زبان خود را مسواک کنند و روزی چند بار دهان خود را با آب یا آب نمک شستشو دهند نیازی به محلول شیمیایی ندارند. در ضمن اگر به خاطر عفونت دهان و درمان بوی بد دهان چنین می کنند باید بدانند که اثر محلول های شیمیایی دهان شوی ها موقتی است و علت یا علل را درمان نخواهند کرد.

* دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.
EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com